کد خبر : 612482 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۱۱ - 02:40
اماو اگرها درباره خرید 2 میلیارد یورویی اتوبوس برقی از چین روز یکشنبه (9 اردیبهشت) شورای شهر تهران شاهد تنش و خبر‌های زیادی بود. برخی از اعضا شورا پس از پایان رسمی جلسه از صحن خارج شدند. زاکانی، اما در جلسه‌ای که دیگر رسمیت نداشت به آن‌ها تاخت که اگر نقدی دارید صبر کنید تا پاسخ دهیم. در این بین برخی مدعی شدند که اعضا شورا دست به آبستراکسیون‌زده‌اند، اما با توجه به قوانین موجود در شورا، این ادعا صحت نداشته است. آنچه در این بین مشخص است، تضاد در دون شورای شهر بر سر شهرداری زاکانی و قرارداد‌های غیرشفاف است.

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، درباره علت خروج اعضا شورا از جلسه دیروز با زاکانی به «انتخاب» گفت: ما وقتی می‌خواهیم درباره یک موضوع صحبت کنیم، روند اتفاقاتی که افتاده را باید مرور کنیم. جلسه‌ی صحن شورا دارای یک دستور جلسه مشخص و زمان معین است.

زمان جلسه تا ساعت ۱۲ ظهر بود؛ اگر خارج از زمان جلسه بخواهد روند ادامه یابد، باید در صحن برای این موضوع رای‌گیری شود. دیروز با پیشنهاد رئیس و موافقت اعضا، تا ساعت ۱۲.۵ جلسه‌ی صحن تمدید شد.

در دور اول گفت‌وگو‌ها شاهد این بودیم که معاون محترم حمل‌ونقل گزارش خود را بیان کردند، اما با تذکر مهندس چمران، بخشی از مسائل شامل تاکسی رانی و موتور برقی باقی ماند. آقای زاکانی هم در بخش نخست به مباحثی پرداختند و صحبت‌های خود را ارائه کردند.

در جلسه دیروز شهردار و معاون شهردار صحبت کردند. سؤالات اعضا شورا سؤالات فنی و تخصصی در خصوص قرارداد بیش از ۲ میلیارد یورویی با چین بود. مسئله این بود که این قرارداد با وجود چندین بار پیگیری، به دست اعضا شورا نرسید. حتی شاهد بودیم در گفت‌وگو آخر جلسه، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، آقای تشکری هم بیان کردند که قرارداد به دست ایشان نرسیده و اقای چمران هم به زاکانی گفت که چندین بار تذکر داده‌اند و قرارداد به دست اعضا نرسیده است. ساعت ۱۲.۵ با پایان زمان قانونی جلسه، اعلام کردیم که علاقه‌مند به تمدید نیستیم و از جلسه خارج شدیم. پیشنهاد ما این بود که در یک جلسه‌ی دیگر ادامه موضوعات دنبال شود و این نکته وجود داشت که تا جلسه بعدی، اطلاعات مربوط به قرارداد را به دست اعضا برسانند.

وی درباره عدم شفافیت قرارداد چین با شهرداری تهران بیان کرد: درخواست مشخص ما شفافیت قرارداد با چین است. خانم سلیمانی و دیگر همکاران نکاتی را مطرح کردند. شفافیت قرارداد چین دغدغه شوراست. باید مشخص شود چه تعداد سفر به چین صورت گرفته و چهه تعداد نیرو رفته‌اند و موضوع مذاکرات و نتیجه‌ی سفر‌ها چه بوده است. یکی از سؤالات بنده در جلسه این بود که آیا در قرارداد مربوط به سفر چین، غیراز تجهیزات مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک، تجهیزات دیگری هم خریداری شده است؟ آقای زاکانی گفتند تجهیزات دیگری هم رخ داده است. سؤال اینجاست که با هماهنگی کدام بخش این خرید‌ها انجام شده است؟

در مجلس شورای اسلامی هم شاهد این روال هستیم و ممکن است یک جلسه در صحن به نتیجه نرسد. جلسه‌ی بعدی می‌شد که شهردار بیاید و سؤالات را پاسخ دهد. وی سپس در رابطه با درخواست زاکانی از اعضا شورا برای حضور در جلسه و ارائه پاسخ اظهار داشت: وقتی سقف ساعت قانونی تمام شده است، آقای زاکانی نمی‌تواند برای اعضا شورای شهر تعیین تکلیف کند. تشخیص ما این بود که ادامه‌ی جلسه به جلسه بعدی کشیده شود. در مقابل مطالبه‌ی ما مبنی بر شفافیت قرارداد، یکی از اعضا مطرح کرد که چگونه قرارداد چین در اختیار یک فعال رسانه‌ای قرار گرفته، اما در اختیار شورای شهر و کمیته نظارت شورا و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل نیست؟

ما چیزی را که ندیده‌ایم را نمی‌توانیم قضاوت کنیم. آقای زاکانی نکاتی را مطرح می‌کند که ما نمی‌دانیم بر اساس چه مستنداتی آن‌ها را تأیید را رد کنیم.