کد خبر : 612242 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۱ - 01:57
غلامعلی رجایی رو گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین؛ دیپلماسی می تواند جلوی درگیری نظامی در منطقه را بگیرد رجایی گفت:درگیری ایران و اسرائیل به منطقه محدود نمی شود بلکه منافع کشورهای حامی اسرائیل هم تحت تاثیر قرار می دهد.

ستاره صبح- گروه سیاسی: گمانه زنی درباره اقدام اسرائیل علیه ایران و یا نیروهای محور مقاومت همچنان ادامه دارد.کارشناسان معتقدند اسرائیل در یک اقدام محدود به عملیات وعده صادق واکنش نشان خواهند داد.امریکا و اروپا نیز تلاش می‌کند تا اسرائیل را از اقدام علیه ایران منع کنند.ایران هشدار داده به هر نوع حمله به خاکش واکنش سخت تر نشان خواهد داد.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی با غلامعلی رجایی فعال سیاسی و استاد دانشگاه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

*ارزیابی شما از از تنش های اخیر بین ایران و اسرائیل چیست؟ چرا کشورهای هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت می‌کنند؟
بنده تصور می‌کنم که عملیات وعده صادق در ٢۶ فروردین یک اتفاق کم نظیر .در چهار دهه انقلاب چنین حمله‌ای سابقه نداشته است.به شهادت رساندن سردار زاهدی و همراهانش در کنسولگری دمشق یک اتفاق دیپلماتیک بوده است.
اعضای کنسولگری مصونیت سیاسی داشتند و بر اساس قوانین بین‌الملل در سوریه حضور داشتند و این موضوع متفاوت از حضور مستشاران نظامی در سوریه است.
در دو دهه گذشته اسرائیل بیش از ٢٠٠نفر از شهروندان ایران که مسئولیت های نظامی، علمی و دولتی داشتند را در داخل کشور، سوریه و لبنان ترور کرده است.اقدامشان در دمشق هم در ادامه همین رویکرد است و مسئله جدیدی وجود ندارد.
جایگاه سردار زاهدی پس از سرداری سلیمانی در ارکان نظامی جمهوری اسلامی مهم ارزیابی می‌شود.
اینکه ایران در مقابل اسرائیل واکنش نشان داد، بهترین کار ممکن بود.
اگر ایران واکنش نشان نمی‌داد اظهارات برخی که می‌گفتند ایران فقط شعار می‌دهد به حقیقت تبدیل میشد.
قابل تقدیر است که مقامات نظامی تن به احساسات ندادند و به صورت فوری به اقدام تروریستی اسرائیل واکنش نشان ندادند و پیش از حمله جامعه جهانی را در جریان امور قرار دادند. در این شرایط دنیا حق اقدام مشروع را برای ما قائل بود.
تحلیل بنده این است که اسرائیل عکس العمل نشان خواهد داد اما کم و کیف این موضوع مشخص نیست به همین دلیل لازم است پدافند کشور هوشمندانه آماده باش باشد.

رفتار شورای نگهبان برای نظام هزینه ایجاد کرده است/فضای مناسب و رقابتی در انتخابات مجلس برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد/قشر خاکستری سرمایه مشترک نظام و اصلاح‌طلبان بودند
در عملیات وعده صادق نکته مهم این است که ایران فقط با اسرائیل درگیر نشد خبرها حاکی از آن است که اردن، انگلیس، فرانسه و آمریکا به اسرائیل در پدافند کمک کردند.در غیر این صورت موشک های بیشتری به اسرائیل می‌خورد.

اگر حتی یک موشک از تمام موشکهایی که ایران شلیک کرده به هدف خورده باشد دیگر ادعاها درباره سامانه گنبد آهنین به چالش کشیده شده است.این اقدام پیام غیر مستقیم برای شیوخ و کشورهای نقلی منطقه دارد جمهوری اسلامی با تکیه بر سلاح های داخلی این عملیات را انجام داد و امروز کسی نمی‌تواند مانند زمان جنگ بگوید که ایران سلاح های خود را از لیبی، سوریه و کره وارد می‌کند.
بنده تصور می‌کنم یک یا دو مرحله دیگر بین ایران و اسرائیل دیگری به وجود می‌آید و بعد از آن کشورهای اسلامی و اروپایی و آمریکا نقش میانجیگری خود را ایفا می‌کنند و امکان دارد مذاکرات ایران و آمریکا از این نقطه آغاز شود.در قضایای عراق نیز ما با آمریکا مذاکره کردیم.
با دیپلماسی باید جلوی تنش های نظامی را گرفت در غیر این صورت عواقب این تنش دامن کشورهای اروپایی و آمریکایی را تحت تأثیر قرار دهد.
درگیری ایران و اسرائیل به منطقه محدود نمی‌شود بلکه منافع کشورهای حامی اسرائیل هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

*عملکرد شورای امنیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شورای امنیت موضعی نگرفت که بتواند به تنش زدایی کمک کند.انها باید مصوبات قاطع صادر کنند اما اسرائیلی‌ها نشان دادند به قطع‌نامه‌ها اعتنا نخواهند کرد.

جبهه اصلاحات در قبال رویدادهای کشور منفعل بوده و هست/اعضای جبهه اصلاحات دچار تعارف با یکدیگر هستند

*شرایط نتانیاهو در اینده چگونه می‌بینید؟
نتانیاهو در آینده‌ای نزدیک دولتش را از دست خواهد داد.نمیتوان پیش بینی کرد که چه بر سر نتانیاهو خواهد آمد اما می‌توان گفت دولت آینده دولت نتانیاهو نخواهد بود و دولتی معتدل بر سر کار خواهد آمد.
جامعه یهودیان آمریکا به بایدن اعلام کرده‌اند که موافق ادامه کار نتانیاهو نیستند.این به حمایت این جامعه برای انتخابات نیازمند است.اسرائیل مدعی دموکراسی است اما در غزه این ادعا دیگر قابل اعتنا نیست آنها جنایت های فراوانی را در غزه انجام دادند.