کد خبر : 612198 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۳۰ - 11:44
فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با ستاره صبح: غرب و چین مخالف جنگ هستند مجلسی می گوید: منافع چین و کشورهای عربی در عدم گسترش جنگ است. منافع اروپا هم همین را اقتضا می کند. تا ابعاد جنگ بالا نگرفته ایران هم باید به اقتضای منافع ملی اش عمل کند.

ستاره صبح، فائزه صدر: دو نگاه متفاوت نسبت به حمله ایران به اسرائیل وجود دارد. در اظهار نظر‌ها از حمله‌ای تمام عیار تا جنگ نقطه‌ای مطرح شده است. اسرائیل نیز مدعی شده حمله ایران بدون صدمه بود. در این بین نقش آمریکا قابل توجه است. مقامات کاخ سفید در اظهار نظری ضمن محکوم کردن این حمله به هم پیمان منطقه‌ای خود هشدار دادند که در صورت وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل در حمله نظامی به ایران شرکت نخواهند کرد. ستاره صبح در گفت‌وگویی با فریدون مجلسی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

تفاسیر متفاوتی از حمله ایران به اسرائیل وجود دارد. کدام روایت معتبر است؟
در جنگ و عملیات نظامی، ابهام و سانسور وجود دارد و هر دو طرف جنگ ضربات وارد شده به خود را انکار می‌کنند و درباره ضربه‌ای که به دشمن زدند مبالغه می‌شود. این فضا موقتی است و خاتمه پیدا خواهد کرد.
فرماندهان نظامی ایران عملیات را خاتمه یافته دانسته‌اند و گفته شد آنچه برای انتقام لازم بود انجام شده است. این اظهارات مسئله را به وضعیتی که قبلا بود بر می‌گرداند. یعنی جنگ با اسرائیل در محدوده حزب الله لبنان و دیگر گروه های مقاومت خواهد بود.
چون تعدادی از پرتاب‌ها از طرف حزب الله لبنان بود، ضربات به رفح از سر گرفته می‌شود و پایگاه‌هایی که در سوریه بودند مجددا مثل سابق شاهد درگیریهایی خواهند بود. من فکر می‌کنم با اطلاعیه‌هایی که در ایران صادر شده و اعلام اینکه کار انتقام تمام شده، پیگیری تنش از طرف ایران منتفی می‌شود.

بازی آمریکا در این میدان چگونه است؟ آیا ایالات متحده همچنان برای اسرائیل نقش حمایتگر خواهد داشت یا آنطور که امقامات ارشد کاخ سفید اعلام می‌کنند در جنگ اسرائیل و ایران نقشی نخواهند داشت؟
آمریکا فقط حمایتگر سیاسی اسرائیل نیست حمایتگر نظامی نیز هست و چه از جنبه تدارکاتی و چه از نظر همکاری در مقابله با حمله‌ای که رخ داد نقش و سهم خود را در حمایت همه جانبه از اسرائیل بازی می‌کند.
در این حمله آمریکا همکاری های لازم برای مانیتورینگ تهدیدات، مقابله و برخورد با تهدیدات را داشت. ولی منافع آمریکا اقتضا میکند که این کشمکش پایان داده شود و به جنگ گسترده کشیده نشود.
منافع چین هم اینگونه اقتضا می‌کند، منافع کشورهای عربی نیز در عدم گسترش جنگ است. منافع اروپا هم همین را اقتضا می‌کند. تا ابعاد جنگ بالا نگرفته ایران هم باید به اقتضای منافع ملی اش عمل کند. نگاه آمریکا به تنش خاورمیانه، برخورد مستقیم با ایران را منتفی خواهد کرد. حتی اگر ایران اسرائیل را موجودی حرامزاده تلقی کند، این موجودیت در شرایط بحرانی برای بقای خود خواهد جنگید. اسرائیل می‌خواهد موجودیتش را حفظ کند بنابراین به کار خودش و تقابل با ایران ادامه خواهد داد.
باید امیدوار بود که بعد از این همه خسارات لااقل در چهارچوب قطع‌نامه 242 سازمان ملل متحدد، با دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل موافقت شود و اسرائیل بازگشت به مرزهای پذیرفته شده قبل از جنگ 1967 را که راه حل قطعی رفع تنش با فلسطینیان است، بپذیرد. اسرائیل باید شهرک هایش را از کرانه شرقی برچیند و اجازه دهد صلح برقرار شود تا خود آنها هم از آثارش برخوردار شوند.

به نظر شما آیا باید همچنان نگران گسترش جنگ بود یا عملیات ایران علیه اسرائیل می‌تواند ختم هراس منطقه از جنگ ایران و اسرائیل باشد؟
به نظر من این عملیات و نوع برخوردی که با آن شد خاتمه فوری خطر جنگ است. ظاهرا مذاکرات ایران و آمریکا در مسقط عمان ادامه دارد. می‌دانیم که آمریکا قیم اسرائیل است.
این مذاکرات می‌تواند امید های تازه‌ای به وجود بیارد. در صورت مذاکره و به توافق رسیدن ایران و آمریکا، اسرائیل ناچار است دست از گردن کشی و ساختن شهرک های غیر قانونی بردارد و شهرک های ساخته شده را تخلیه کند. با ثروتی که کشور های عربی دارند می‌توانند این شهرک‌ها را مورد استفاده مردم اصلی آن سرزمین یعنی فلسطینی‌ها قرار دهند و اسرائیلی‌ها به پشت مرزهای خودشان برگردند.
امروز این امید وجود دارد که این جنگ این خسارات و این تلفات اثر مثبتی به جا بگذارد هر تنش روزی پایان می‌یابد، بدترین پایان آن است که هر دو طرف در انتظار بالا بردن پرچم سفید از طرف دیگر باشند که آن وضعیت به یک فاجعه بزرگ منجر خواهد شد.
اگر نقش میانجی‌ها و مذاکرات با آمریکا را نپذیریم، جای یک افسوس بزرگ باقی خواهد ماند اما همچنان عقیده دارم که این بار مناقشه ایران و اسرائیل و در حقیقت مناقشه ایران و هواداران غربی اسرائیل به سمت پایانی معتدل پیش می‌رود.