کد خبر : 601942 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - 03:41
دهکده المپیک پاریس 2024 ،دوست دار محیط زیست

نویسنده: رائول دافونچیو پیکازو

4 مارس 2024

تارنمای اینساید دی گیم

برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

[email protected]

دهکده المپیک 2024 پاریس که اخیرا افتتاح شده است، بر اساس اصول مدرن پایداری و دوستی با محیط زیست ساخته شده است. هرچند مزایای اجتماعی آن پس از بازی های المپیک و پارالمپیک پاریس 2024 نیز برکسی پوشیده نیست.

دهکده المپیک پاریس دارای تعدادی نوآوری است که برای تبدیل آن به مدلی از ساخت‌وساز کم کربن از جمله استفاده از انرژی زمین گرمایی در دهکده المپیک پاریس طراحی شده است. سازمان‌دهندگان پاریس 2024 با نگرانی از انتشار گازهای گلخانه‌ای عظیم ناشی از بازی‌ها، از ساخت‌وساز گرفته تا سفرهای هوایی و پذیرایی، تصمیم گرفتند تا روستا را تا حد امکان مطابق با پارامترهای فعلی تعیین‌شده توسط کمیته بین‌المللی المپیک با محیط زیست سازگار نمایند.

به گفته سولیدو شرکت مسئول ساخت‌وساز، میزان انتشار کربن ساختمان‌ها با مصالح تجدیدپذیر در دهکده المپیک حدود نیمی از ساختمان های مشابه با مصالح متعارف خواهد بود.

پس از استفاده ورزشکاران المپیک و پارالمپیک بین تاریخ های 5 مرداد و 7 شهریور ( 26 ژوئیه و 8 سپتامبر) حدود یک سوم آپارتمان‌ها به مالکان خصوصی فروخته می‌شود، بقیه به دفتر تبدیل و یک سوم دیگر برای مسکن اجتماعی و مابقی برای اطمینان از حفظ پایداری، به دانشجویان اجاره داده می‌شود.

برگزارکنندگان به مشارکت خود در محیط زیست افتخار می‌کنند، زیرا این روستا به تهویه مطبوع نیاز ندارد و دمای داخل خانه تا شش درجه کمتر از هوای بیرون در تابستان است. این راز در لوله‌کشی آب زیرزمینی قابل برگشت است که به یک نیروگاه زمین گرمایی محلی متصل است، که در تابستان آب سرد و در زمستان گرمای بسیار ملایمی را از زمین می‌کشد.

سیستم تجدیدپذیر انرژی علی‌رغم برخی انتقادات آسایشی به کاهش شدید هزینه‌های جاری و ردپای کربن در ساختمان‌ها کمک می‌کند،

یک ساختمان آزمایشی که به عنوان "ساختمان چرخه" شناخته می‌شود، از آب باران تصفیه شده برای توالت های خود استفاده می‌کند که برای جداسازی ادرار و مدفوع طراحی شده‌اند و سپس می‌توانند به کود تبدیل شوند.

از دیگر نوآوری‌های موجود می‌توان به استفاده از پوسته صدف بازیافتی که گرمای بیشتری را نسبت به کاشی‌های سنتی جذب می‌کند، و رزین کاج به جای آسفالت مبتنی بر نفت اشاره کرد.

وقتی صحبت از کارایی می‌شود، اقتصاد دایره‌ای ضروری است. حدود 300000 اقلام خانگی برای دهکده المپیک بعد از بازی‌ها مورد استفاده مجدد قرار خواهند گرفت. جولیا واتسون، معاون سولیدیو برای دهکده، گفت: «ما فقط در صورتی با تأمین کنندگان اقلام مورد نیاز قرارداد امضا می‌کردیم که می‌توانستند ثابت کنند که توان بازیافت یا استفاده مجدد را دارند.»

پایه‌های تخت از مقوای تقویت‌شده و تشک‌ها از تورهای ماهیگیری بازیافتی ساخته شده‌اند، همان سیستمی که در المپیک 2020 توکیو استفاده شد. بسیاری از نیمکت خیابانی از چوب بازیافتی ساخته شده‌اند، در حالی که پایه برخی از چراغ های عمومی از لوله های فولادی بازیافتی ساخته شده‌اند.