اعزام کشتی آمریکایی روزنامه آمریکایی «نیویورکتایمز» به نقل از دیپلماتها و مقامات امدادی نوشت که تلاشهای بشردوستانه برای جلوگیری از قحطی قریبالوقوع «با چالشهای لجستیکی و سایر موارد مرتبط با هزینه و امنیت مواجه است.» فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرد که ارتش امریکا کشتی «فرانک اس بیسون» از لشکر هجدهم را اعزام کرده است. این کشتی از پایگاه مشترک لانگلی-یوستیس در مسیر شرق مدیترانه خارج شد. سنتکام در بیانیهای از طریق حساب کاربری خود در توییتر اضافه کرد که این کشتی کمتر از 36 ساعت پس از اعلام جو بایدن رئیسجمهور امریکا درباره ارسال کمکهای بشردوستانه به غزه را از طریق دریا به حرکت درآمده است. وی خاطرنشان کرد: کشتی پشتیبانی لجستیکی «بایسون» «اولین تجهیزات برای ایجاد یک اسکله موقت برای تحویل تجهیزات حیاتی بشردوستانه» را حمل میکند.
ورود آمریکا برای مقابله با اسرائیل گزارش نیویورکتایمز خاطرنشان کرد که تصاویر کودکان گرسنه غزه، به گفته دیپلماتها و مقامات امدادی، با توجه به تدابیر سختگیرانه تحمیل شده توسط اسرائیل که ارسال کمکهای زمینی به آب را کند میکند، طرح بینالمللی به رهبری ایالات متحده را ضروری میکند. کریدور دریایی برای ارسال کمک از قبرس به غزه، با توجه به نیاز به ایجاد یک بندر موقت، پیش از رسیدن به هدف ارائه دو میلیون غذا در روز به ساکنان غزه، احتمالاً چندین هفته یا چند ماه طول میکشد. اولین کشتی حامل کمک در حال آماده شدن برای حرکت از قبرس به سمت غزه است که در معرض خطر قحطی قرار دارد.
نیم میلیون نفر در خطر قحطی در این رابطه سازمان ملل هشدار خود را تکرار کرد که با ادامه محاصره غزه بیش از نیم میلیون نفر در غزه با خطر قحطی مواجه هستند. سازمان خیریه اسپانیایی Open Arms گفت که کشتی که سه هفته پیش در بندر لارناکا قبرس پهلو گرفت، «آماده» حرکت در زمان بعدی خواهد بود، اما در انتظار مجوز نهایی است.این سازمان توضیح داد که مقامات اسرائیل در حال بازرسی یک محموله «200 تنی مواد غذایی، برنج، آرد و قوطی ماهی تن» در بندر لارناکا هستند. این اولین محمولهای خواهد بود که از طریق کریدور دریایی به غزه منتقل میشود.
چالشهای پیش روی کمکرسانی بر اساس گزارش نیویورکتایمز، این طرح «بلندپروازانه» با انتقاداتی روبهرو است، و خاطرنشان کرد که مقامات امدادی «اجازه دادن به ارسال کمک با کامیون را موثرترین راه برای کمک به مردم غزه میدانند و از تل آویو خواستهاند کهگذرگاههای جدیدی در شمال غزه باز کند و محدودیتهای اعمال شده برای دسترسی را کاهش دهد. از جمله چالشهای پیش روی این طرح، علاوه بر زمان، این است که اگرچه غزه در حال حاضر دارای یک بندر است، اما آبهای ساحلی بسیار کم عمق آن، پهلوگیری بیشتر کشتیها را دشوار میکند، بهویژه قایقهای بزرگی که برای انتقال کمکهای هنگفت مورد نیاز برای غزه ضروری است. برآوردها همچنین نشان میدهد که این تلاشها پرهزینه هستند و هزینه ساخت اسکله شناور و هزینههای حملونقل ممکن است طی چند ماه به دهها میلیون دلار برسد. مشکل توزیع و بیمه نیز همچنان یک مانع بزرگ دیگر است، زیرا این گزارش نشان میدهد که ایالات متحده تاکید کرده است که با توجه به خلاء امنیتی در نوار غزه پس از سرنگونی دولت حماس، نیرو زمینی در غزه نخواهد داشت. سازمان ملل متحد کاروانهای کمکرسانی فعلی را با تل آویو هماهنگ میکند، اما از ارتش اسرائیل نمیخواهد که امنیت آنها را تأمین کند.
آوارگی 75 درصد از مردم آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) تخمین میزند که حدود 1.7 میلیون نفر یا بیش از 75 درصد جمعیت در داخل غزه آواره شدهاند و بسیاری از آنها بیش از یک بار مجبور به آواره شدن شدهاند. ماه گذشته، اسرائیل بمباران شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه در مرز با مصر را تشدید کرد، جایی که حدود 1.5 میلیون نفر در آن حضور دارند. آژانسهای سازمان ملل میگویند که نرخ سوء تغذیه در میان کودکان شمال غزه «بسیار بالا» و حدود سه برابر بیشتر از نوار فلسطینی جنوبی است که کمکهای بیشتری در دسترس است.