کد خبر : 601890 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - 02:10
امروز در تاریخ بهروز وثوقی، ستاره سینما و تئاتر ایران روز ۲۰ اسفند ۱۳۱۶ در خوی متولد شد.

اولین مکالمه تلفنی بل
روز 10 مارس 1876، الکساندر گراهام بل اولین مکالمه تلفنی را با گفتن جمله «آقای واتسن بیایید اینجا، می‌خواهم شما را ببینم» با موفقیت انجام‌داد. اختراع بل با استقبال گرمی مواجه شد و جایزه‌ای نیز به او اعطا گردید. حق بهره‌برداری انحصاری از این اختراع در قبال مبلغ یکصدهزار دلار به کمپانی «وسترن یونیون تلگراف» پیشنهاد شد ولی کمپانی مزبور از خرید آن امتناع کرد. بنابراین بل و دستیارانش در ژوئیه ۱۸۷۷ خود به تأسیس شرکتی همت گماشتند که آن شرکت در حقیقت سلف همین کمپانی «آمریکن تلفن و تلگراف» امروزین بود. تلفن از همان آغاز توفیق تجاری بسیار بزرگی روبه‌رو گردید. اکنون نیز AT&T بزرگ‌ترین تشکیلات بازرگانی خصوصی جهان است. اختراع تلفن به‌قدری باارزش بود که در روزی که گراهام بل درگذشت (به سال ۱۹۲۲)، به احترام و پاس داشت مقام او، ارتباط تلفنی بر روی شبکه وسیعی که شامل هفده میلیون تلفن بود به مدت یک دقیقه قطع شد.

زادروز بهروز وثوقی
بهروز وثوقی، ستاره سینما و تئاتر ایران روز ۲۰ اسفند ۱۳۱۶ در خوی متولد شد. وثوقی در آثار کارگردانان نامداری چون ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی، امیر نادری، فریدون گُله، مسعود کیمیایی، خسرو هریتاش، علی حاتمی، ژان نگولسکو، رضا بدیعی، شیرین نشاط، جیمز فارگو، بهمن قبادی، جلال مقدم و شاپور قریب بازی کرده و در موفقیت بهترین فیلم‌های کیمیایی همچون «قیصر»، «گوزن‌ها»، «داش آکل»، «رضا موتوری» و «خاک» تأثیر فراوان داشته‌است. باوجود آن‌که بهروز وثوقی 40 سال از سینمای ایران دور بوده، اما همچنان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سینمای ایران به شمار می‌رود و به عقیده بسیاری از چهره‌های مطرح سینما، برترین بازیگر مرد تاریخ سینمای ایران است. سال گذشته شهاب حسینی، بازیگر شناخته‌شده سینما با انتشار نامه‌ای در اینستاگرام از حسن روحانی رفع ممنوعیت حضور بهروز وثوقی در سینمای ایران را درخواست کرد. درخواستی که تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

تخریب تندیس‌های بودا بامیان
مجسمه‌های بودا در بامیان (صلصال و شاهمامه که در ادبیات فارسی به خنگ‌بت و سرخ‌بت شهرت دارند) تندیس‌های بزرگی در دل کوه در استان بامیان افغانستان بودند که روز 10 مارس 2001 توسط نیروهای طالبان به فتوای ملا محمد عمر تخریب شدند و تنها دو حفره از آن‌ها باقی ماند. تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آنکه در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به‌شمار می‌آمدند. به باور برخی از کارشناسان مجسمه‌های بودا در بامیان اگر تا دیروز نمادی از دیرینه تاریخی در این سرزمین بوده، امروز یادگار سال‌های حاکمیت افراط‌گرایی مذهبی در این کشور است. یونسکو این اقدام طالبان را «دهشت افکنی فرهنگی» نامید.

خاطرات هاشمی رفسنجانی
۱۹ اسفند سال ۱۳۷۶: آقای [سیدمحمد] خاتمی، رئیس‌جمهور، برای دیدار عید و سفر عُمره آمدند و گفتندکه در دوران سفر من، احساس نیاز به حضور من در کشور جدی بود. مقداری درباره مسائل و نکات مهم سفر عربستان صحبت‌کرد و نیز راجع به مسائل دانشگاه‌ها و انتخابات و مسئله آیت‌الله منتظری. ایشان گفت، به آیت‌الله خامنه‌ای گفته گرچه شورای عالی امنیت ملی، رأی داده که محدودیت [حصر خانگی] آقای منتظری ادامه یابد، ولی فعلاً معتقد است که باید رفع محدودیت شود.