کد خبر : 601746 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۹ - 01:40
علی مطهری کاندیدای مجلس دوازدهم در گفت و گو با ستاره صبح تشریح کرد: ضرورت فاصله گرفتن از شرق‌گرایی گروه سیاسی: مطهری با لیست صدای ملت و مستقل از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک جریان سوم پا به عرصه انتخابات گذاشته است.

گروه سیاسی: علی مطهری فرزند مرتضی مطهری است. مطهری تئوریسین انقلاب اسلامی بود به همین دلیل از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی او به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. علی مطهری شخصیت فرهنگی است و در ابتدا در اردوگاه اصولگرایان بود. اما به‌تدریج با مشاهده گفتار و رفتار این جماعت از آن‌ها فاصله گرفت و به اصلاح‌طلبان نزدیک شد. مطهری با حمایت جبهه متحد اصولگرایان (شامل حامیان احمدی‌نژاد و برخی گروه‌های دیگر اصولگرا) به مجلس هشتم راه یافت. او در مجالس نهم و دهم نیز حضور داشت. علی مطهری در مجلس دهم با رأی بالای مردم تهران انتخاب شد و نایب‌رئیس این مجلس شد اما وقتی برای مجلس یازدهم کاندیدا شد صلاحیت تأیید نشد. وی در واکنش به رد صلاحیتش گفت: «زمانی که من را رد صلاحیت کردند به آن‌ها گفتم حیف خون شهید مطهری که برای شما به زمین ریخت». او برای نامزدی مجلس دوازدهم ثبت‌نام کرد. ابتدا صلاحیتش رد شد اما در انتها شورای نگهبان صلاحیت وی را تأیید کرد. مطهری با لیست صدای ملت و مستقل از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک جریان سوم پا به عرصه انتخابات گذاشته است. ستاره صبح گفت‌وگویی با وی درباره انتخابات، جایگاه مجلس و برنامه لیست صدای ملت انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه مجلس یازدهم وقتی سرکار آمد رویکرد تقابلی با دولت دوم روحانی را اتخاذ کرد اگر لیست صدای ملت وارد مجلس شود چگونه با دولت رفتار خواهد کرد؟

نحوه تعامل و رفتار نمایندگان لیست صدای ملت در مجلس دوازدهم با دولت رئیسی، بستگی به عملکرد دولت دارد. باید دید که رفتار دولت چگونه خواهد بود تا ما هم متناسب با همان از اختیارات قانونی یک نماینده استفاده کنیم. یک سیاست کلی وجود ندارد که ما تعامل می‌کنیم یا تقابل خواهیم کرد. ممکن است با برخی رویکردهای دولت موافق باشیم و ممکن است با برخی نظرات و لوایح دولت مخالفت کنیم.

اولین مسئله‌ای که لیست صدای ملت در مجلس دوازدهم به آن ورود خواهد کرد در کدام حوزه می‌باشد؟
حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاست خارجی، داخلی و یا مسائلی فرهنگی بعضاً جدا از هم نیستند و می‌توان به صورت هم‌زمان به این مسائل ورود کرد.
اما مسئله اول کشور اقتصاد است. باید نگاه کرد که در مسائل اقتصادی کدام یک اولویت دارد و روی همان تمرکز کرد. به‌طور مثال امروز مسئله بازنشستگان اولویت دارد و باید فکری به حال مطالبات و دغدغه‌های این طبقه از جامعه کرد. مسئله سلامت و حق درمان مردم نیز از مسائلی است که باید بدان توجه کرد. زیرا می‌تواند باری را از دوش خانواده‌ها بردارد.
موضوع سیاست خارجی نیز در جای خود مهم و قابل‌پیگیری است. لازم است در سیاست خارجی توازن بین شرق و غرب ایجاد شود. باید از پدیده شرق‌گرایی که در چند سال اخیر حاکم شده است دور شویم.

با توجه به اینکه جایگاه مجلس با دخالت‌های خارجی تضعیف‌شده آیا لیست صدای ملت برای احیای جایگاه قانونی نمایندگان برنامه‌ای دارد؟
دخالت در امور مجلس و وظایف نمایندگان بستگی به خود نمایندگان مجلس دوازدهم خواهد داشت. اینکه تا چه میزان تابع باشند یا اینکه مستقل باشند تعیین‌کننده خواهد بود که اجازه دخالت فراقانونی به سایر نهادهای و افراد داده نشود.

با توجه به اینکه در مجلس یازدهم لوایحی که برای مردم حساسیت برانگیز بود و اصل 85 شد ایا صدای ملت اعتقادی به اصل 85 کردن لوایح و طرح‌ها را دارد؟
برخی طرح‌ها و لوایح به دلیل اینکه مفصل هستند و مسائل مطروحه در آن‌ها تخصصی و کارشناسی هستند اشکالی ندارد که اصل 85 شود اما آنهایی که اینطور نیست ضرورتی ندارد که مطابق اصل 85 بررسی شود. بستگی به لایحه و طرح دارد به‌طور کلی نمی‌توان گفت که اصل 85 خوب است یا بد.

شما رقیب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چرا جریان اصولگرایی با چند لیست به میدان انتخابات آمده است؟
اصولگرایان نتوانستند لیست واحد بدهند و با یکدیگر اختلاف دارند. در میان انتخاب با مردم است و هرکه را مردم صلاح ببیند به آن وکالت می‌دهند تا در صحن مجلس مطالبات مردم را پیگیری کند.

به نظر شما میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بستگی به چه عواملی دارد؟
مردم باید به این نتیجه برسند که انتخابات در آینده آن‌ها تأثیر دارد. اینکه برخی باور کنند نتیجه انتخابات تأثیری در نحوه اداره کشور نمی‌گذارد طبیعتاً نسبت به صندوق رأی بی‌میل خواهند شد.
در انتخابات پیش رو هم اگر مسائل و دغدغه‌های مردم کمی تبیین شود امکان دارد مشارکت بالا رود. لازم است مردم احساس کنند با ورود تعدادی افراد معتدل و عقل‌گرا می‌توانند زمینه تغییر را فراهم کنند در این صورت بیشتر مشارکت خواهند کرد. باید این موضوع برای مردم روشن شود. مجلس به لحاظ قانونی می‌تواند اقداماتی در راستای بهبود شرایط مردم انجام دهد. اینطور نیست که نتوان کاری برای مردم کرد. یک اقلیت قوی می‌تواند روی بسیاری از تصمیمات مجلس تأثیرگذار باشد و مانع تصویب برخی از طرح‌ها و لوایح غیرضروری شود. چنین مجلسی می‌تواند لوایح و طرح‌هایی که زندگی و معیشت مردم را بهبود می‌دهد تصویب کند و برای اجرا به دولت ابلاغ نماید. در حقیقت آن اقلیت قوی می‌تواند بر اکثریت مجلس تأثیرگذاری مثبت داشته باشد.

با توجه به اینکه آقای لاریجانی از آقای نوبخت اعلام حمایت کرد آیا رایزنی شده که او از لیست صدای ملت در تهران هم حمایت کند؟
با آقای لاریجانی رایزنی نشده است.

در مدت‌زمان آینده امکان دارد آقای لاریجانی یا روحانی از لیست صدای ملت حمایت کنند؟
نمی‌دانم. بنده اطلاعی ندارم که این آقایان چه تصمیمی خواهند گرفت.

اگر پیام و یا حرفی با مردم و مخاطبان ستاره صبح دارید بفرمایید.
پیام بنده این است که مردم هر مقدار مشارکت کنند مجلس قوی‌تری تشکیل خواهد شد. جایگاه مجلس احیا خواهد شد و چنین مجلسی می‌تواند در اداره امور تأثیرگذاری مثبت داشته باشد. نمایندگان این مجلس شایسته خواهند بود.
اگر مردم شرکت نکنند میدان را به تندروها واگذار می‌کنند و رویه فعلی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.