کد خبر : 601713 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۷ - 16:42
نرگس اسفندیاری- کنشگر اجتماعی - کارشناس ارشد روابط بین‌الملل نقش اخلاق در انتخابات فارغ از مشارکت یا عدم مشارکت مردم در انتخابات، اخلاق انتخاباتی از نوع اخلاق سیاسی و زیرشاخه‌ی اخلاق کاربردی است که به‌کارگیری آن می‌تواند جامعه را به سوی انتخاب اصلح و درست راهنمایی کند. انتخابات در نظام‌های مردم‌سالار سبب مشروعیت بخشی به سازمان‌ها و رفتار سیاسی منتخبان مردم می‌شود. انتخابات اخلاقی از آشکارترین جلوه‌های سیاست اخلاقی است. سیاست اخلاقی میدان عملی شدن بسیاری از ارزش‌ها و فضایل اخلاق اجتماعی است.

با شروع تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت انتخاباتی کاندیداها آغاز شد. انتخابات باید عرصه حضور همه سلایق، افراد و احزاب باشد تاخود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند ولی متأسفانه بسیاری از افراد شایسته از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده‌اند و برخی که تأیید صلاحیت شده‌اند با شروع فرایند تبلیغات انتخابات بی‌اخلاقی سیاسی دارند. در بعضی مناطق بنرهای تبلیغاتی دچار آسیب شده، شایعه‌پراکنی، تهمت زنی و تخریب کاندیداها توسط یکدیگر و دیگران افزایش‌یافته است که باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی شده است.

این در حالی است که رعایت اخلاق انتخاباتی و ایجاد فضای دور از تشنج از طرف کاندیداها و طرفدارانشان به برگزاری انتخابات سالم کمک می‌کند. اخلاق‌مداری باعث می‌شود آسیب‌های اجتماعی کاهش یابند.

نامزدهای انتخابات باید پیشروهای اخلاق سیاسی باشند و در روند تبلیغات‌ لازم است مروج و مبین اخلاق و آداب اسلامی و اصول اخلاق انسانی باشند تا دوستداران و طرفداران آنان نیز پا جای نامزدهای خود بگذارند.

خویشتن‌داری و اخلاق‌مداری در عرصه سیاست را می‌توان تقوای سیاسی تعبیر کرد. تقوای سیاسی به معنای پیراستن جان و تن از هرگونه بدرفتاری و بددهنی یا بد قلمی نسبت به جریان رقیب است. هر چه فضای رقابت انتخاباتی، عاری از حواشی، سوءتفاهم و کنش‌های غیراخلاقی باشد، امکان انتخاب اصلح برای مردم و به خصوص برای کاربران در فضای مجازی فراهم خواهد شد.

هر چه میزان پایبندی به اخلاق و اصول در جامعه بیشتر باشد، بداخلاقی‌ها کاهش خواهد یافت.