کد خبر : 601580 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - 13:44
خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۵ بهمن ۱۳۷۷ خاطرات آیت الله هاشمی: شب میهمان رهبرى بودم. درباره وزارت اطلاعات صحبت‌کردیم. به ایشان گفته‌اند که آقاى [علی]یونسى بر آقاى [احمد]شفیعى که مورد قبول بخشى از پرسنل وزارت است، ترجیح دارد. از شانتاژهاى تبلیغاتی و اخلال بعضى از روزنامه‌ها و افراد جناح چپ، به خصوص روزنامه سلام و ... ناراضى‌اند.

[آقای کی‌بی فرناندو]، سفیر جدید سریلانكا آمد. سئوالات زیادى از اوضاع امنیتى و اقتصادى‌كردم. سفیر قبلى مسلمان بود و سفیر جدید، بودایى است. گفت با مسلمانان سریلانكا كه 8 درصد جمعیت كشور را تشكیل مى‌دهند، مشكلى ندارند.

آقاى [محمدرضا] عارف، وزیر پُست و مخابرات آمد. گزارشى از پیشرفت كار هم داد و قدردانى كرد، از زمینه خوبى كه در زمان دولت من به وجود آمده است و از كمبود ارز در سال جارى شكایت داشت. ازگرفتن بخشى از درآمدهایش توسط دولت نیز ناراضى است؛ هنوز هر خط تلفن، حدود 250 دلار هزینه ارزى دارد.

آقاى [احمد صادق] بناب، سفیر جدیدمان در اوكراین آمد. گزارشى از وضع همكارى دو كشور داد كه بیشتر نظامى و یا از صنعت هواپیماسازى است. از دوران سازندگى قدردانى‌كرد؛ در آن زمان، معاون وزیر تعاون بوده و از من نشان گرفته و از كم‌رونقى سازندگى امروز گفت.

آقاى [محمد] فلاح، مسئول ستاد مبارزه با موادمخدرآمد. از اینكه آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، مخالفت‌كرده كه كنفرانس آینده‌شان، عنوان مبارزه با موادمخدر و گفت‌وگوى تمدن‌ها را با هم داشته باشد، شكایت نمود و گفت، سازمان ملل با این عنوان، آماده همكارى شده و ممكن است منصرف‌شود. از من‌خواست‌كه براى رفع مشكل كمك كنم.

ظهر محسن، [مدیرعامل شرکت متروی تهران] آمد و راجع به مترو و امور جارى كشور و مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، صحبت‌هاى زیادى داشتیم.

عصر آقای [علی] آقامحمدى، [رییس کمیته عراق] و [آقای عبدالله رسولی‌علی]، مرد دوم جناح [جلال] طالبانى از كردستان عراق آمدند. خواستار توسعه تجارت مرزى و همكارى در حذف صدام [حسین، رییس‌جمهور عراق] شدند. سپس در جمع افراد [سران احزاب و عشایر و مقامات اقلیم کُردستان] عراقىِ میهمان شركت كردم و پس از استماع گزارش آنها، دربارة مشكلات مردم عراق و مشكلاتى كه رژیم عراق، براى مردم منطقه و همسایه‌ها به وجود آورده، سخنرانى‌كردم و برضرورت وحدت مردم عراق تأكید نمودم.

دامادهاى شهید مفتح، آقایان [محمد] پیشگاهى [فرد] و ایزدى و فرزندانش آقایان مهدى، صادق و رضا آمدند. از مصاحبه مفصل با صداوسیما، قدردانى‌كردند و گفتند، به سیما پیشنهاد كرده‌اندكه براساس آن برنامه‌سازی كنند و خواستند كه براى بیستمین سالگرد شهادت شهید مفتح مصاحبه كنم. صادق، [معاون بازرگانی داخلی]، از مشكلات تأمین كالاهاى اساسى در وزارت بازرگانى گفت.

شب میهمان رهبرى بودم. دربارة وزارت اطلاعات صحبت‌كردیم. به ایشان گفته‌اند كه آقاى [علی] یونسى بر آقاى [احمد] شفیعى كه مورد قبول بخشى از پرسنل وزارت است، ترجیح دارد. از شانتاژهاى تبلیغاتی و اخلال بعضى از روزنامه‌ها و افراد جناح چپ،. به خصوص روزنامه سلام و ... ناراضى‌اند. دربارة اظهارات جدید امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی]، در مورد انفجار الخُبر صحبت‌كردیم؛ ناراحت‌اند، ولى مهم نمى‌دانند؛ برخلاف نظر من‌‍‌كه مهم مى‌دانم. دربارة اجلاس آتى [مجلس] خبرگان و مشكلات سفر عراقى‌ها از ایران و كتك خوردن آسیدهادى [خامنه‌ای] هم صحبت كردیم. گفتند، سر او به در خورده و مجروح شده است. از خطبه‌هاى جمعه من، تعریف و تمجیدكردند و من هم از پیام ایشان [به مناسبت بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی].