کد خبر : 591470 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ - 11:18
از بشر ویرانگر تا بشر سازنده

نرگس اسفندیاری

کنشگر اجتماعی

 

محیط‌زیست قربانی خاموشی است که توان دفاع از خود را ندارد. دولت‌ها به عنوان نماینده ملت‌ها متأسفانه در بسیاری از موارد خود ناقض قوانین محیط‌زیست و تخریب‌کننده آن هستند.

کشورهای پیشتاز و توسعه‌یافته برای حفاظت از محیط‌زیست، مجامع و انجمن‌هایی را تشکیل داده‌اند که با پشتوانه کمک‌های مردمی و گروه‌های مردم نهاد، لوازم خارج از رده الکترونیکی را جمع‌آوری می‌کنند.

این اقلام با مراجعه به کارگاه‌های تخصصی جداسازی شده و در صورتی که قابلیت تبدیل به کالای مناسب را داشته باشند، تعمیر و دوباره برای استفاده افراد کم‌درآمد یا خیریه‌ها فرستاده می‌شوند.

این محصولات به مدارس مناطق فقیرنشین در شهرها و کشورهای مختلف هدیه داده می‌شوند. قطعات غیرقابل استفاده آنها نیز برای جداسازی کامل به کارگاه‌های بازیافت سپرده می‌شود.

مثلاً بسیاری از رایانه‌ها به علت ورود نرم‌افزارهای جدید با وجود کارکرد سالم از رده خارج می‌شوند.

بشر برای پیشرفت و رفع نیازهای روزافزون خود با مصرف منابع محیط‌زیستی موجب تخریب آن می‌شود. پیشرفت علم و رشد خلاقیت انسان‌ها موجب می‌شود، انسان‌های بیشتری شانس زندگی طولانی داشته باشند. صنایع و علوم  برای مردم رفاه و آرامش به ارمغان می‌آورد.

گزارشی در خبرگزاری یورو نیوز دراین‌باره منتشرشده که قابل‌تحلیل و بررسی است. صاحب کافه‌ای خلاق و خوش‌ذوق دریکی از شهرهای انگلیس به نام تونبریج ولز مردی است ۵۱ ساله که بامهارت و خلاقیت خود، توانسته با کاهش ضایعات، برای امور خیریه اقدامات مثبت و مؤثری انجام دهد.

آقای کریس موردی، سازمان دهنده کافه تعمیرات می‌گوید: «دیدن اشیا دور ریخته شده برایم نفرت‌انگیز است.»

این مرد انگلیسی اشیا خراب‌شده را تعمیر می‌کند و از تعمیر و گرد هم آوردن مجدد آن‌ها لذت می‌برد. او از اسباب‌بازی‌ها گرفته تا صندلی و رایانه را توسط افراد داوطلب و متخصص تعمیر و بازسازی می‌کند.

این کافه در جنوب شرق انگلیس با ۲۸ ایستگاه تعمیر و ۷۵ داوطلب تعمیرکار در حال فعالیت است.

کافه‌های تعمیر، مکان‌های ملاقات رایگان و اجتماع هستند که محلی‌ها می‌توانند اقلام شکسته را برای تعمیر داوطلبان بیاورند.

به این امید که این فرهنگ در جوامع مختلف ایجاد شود، لازم به ذکر است در کشورهایی کافه تعمیرها رشد داشته‌اند که کافه‌ها مستقل و تحت نظارت نهاد حاکمیتی یا شهری نیستند. کافه تعمیرها به صورت داوطلبانه و با کمک‌های مالی مردم مدیریت می‌شوند.