کد خبر : 591271 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۷ - 03:18
بیمارستان گاندی چرا سوخت؟ گروه اجتماعی: کشورهای توسعه‌یافته ساختمان‌هایی با قدمت دارند و با ایمن‌سازی آن‌ها، توریست جذب و کسب درآمد می‌کنند. علت این است که این ساختمان‌ها با رعایت استاندارها و نظارت مستمردستگاه‌های اجرایی ساخته ، نگهداری و نوسازی می‌شوند.

 بر اساس اعلام سخنگوی سازمان آتش‌نشانی 50 درصد ساختمان‌های اداری دولتی در تهران ناایمن و در معرض خطر حریق و تخریب هستند. تهران حداقل ۷۵ ساختمان ناایمن دارد. البته شهرهای دیگر نیز ساختمان های ناایمن دارند که آمار آن‌ها در دسترس نیست. آنچه باعث تاسف است این است که هر یک از این ساختمان ها در در صورت تخریب یا آتش سوزی جان افراد را هدف قرار می دهند. روز پنج‌شنبه حدود ساعت 18:30شعله‌های آتش در جان ساختمان ناایمن بیمارستان گاندی افتاد و آن را سوزاند. گفتنی است که آتش نشانی چند بار به این بیمارستان اخطار داده بود که جدی گرفته نشده بود.پیش از این هم آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو و کلینیک سینا اطهر هم در تهران فاجعه آفرید. روند نظارت درباره پیگیری اخطارها کند است به همین دلیل فاجعه رخ می دهد. ساختمان‌های قدیمی نیز در وضعیت خطر برای زیست هستند. جزییات بیشتر را در ادامه می خوانید.

بیمارستان‌های منطقه 6 ناایمن هستند
خسروانی، مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران است به ایرنا گفت: «از بیمارستان گاندی بازدیدهایی داشتیم، اخطارهای لازم هم صادرشده و مستندات آن موجود است، با خود مدیریت بیمارستان سه جلسه برگزار کردیم، آخرین جلسه دهم دی‌ماه در بیمارستان دی بود که اکثر مدیران بیمارستان‌ها ازجمله مدیر بیمارستان گاندی حضور داشتند، آنجا قرار شد بیمارستان‌ها تشکیل پرونده بدهند تا بتوانند آخرین نکات ایمنی را رعایت کنند. به بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، شریعتی اخطار داده‌ایم، همه بیمارستان‌های سطح منطقه ۶ حداقل سه بار اخطار دریافت کردند.»

 

۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی ناامن هستند
قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: «۱۲۹ مالک ساختمان را سه نوبت به سازمان آتش‌نشانی دعوت کردیم و تذکرات لازم را به آنها دادیم و خروجی این پیگیری منجر به کاهش تعداد این ساختمان‌های پرخطر از لحاظ حریق از ۱۲۹ به ۷۵ ساختمان شده است. ۷۵ ساختمان مانند بازارچه ناهید، بازارچه فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت‌آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی بازارچه‌های بازار بزرگ تهران ازجمله گرند هتل، ساختمان‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلفی هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند. در این ۷۵ ساختمان ناایمن، متأسفانه بیمارستان و اماکن دولتی وجود دارند و لازم به ذکر است که ۵۰ درصد از ساختمان‌های دولتی که در تهران وجود دارند تأییدیه سازمان آتش‌نشانی را ندارند.»

 

نبود نظارت
حادثه کلینیک سینا اطهر در ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۱ انفجاری در مرکز جراحی محدود سینای مهر شمیران (سینا اطهر) واقع در خیابان شریعتی تهران رخ داد که موجب کشته شدن ۱۵ زن و ۴ مرد شد.
سخنگوی آتش‌نشانی تهران در آن زمان هم گفته بود: «۴ بار اخطار داده‌ایم کم‌کاری نهادهای نظارتی مؤثر است. نهادهای مرتبط و اجرایی باید به این موضوع ورود می‌کردند که در این مورد نهادی ورود نکرده بود.»
سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز درباره آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی به ایسنا گفت: «بیمارستان‌ محل مراجعه شهروندان در زمان حادثه و بحران هستند که باید از ایمنی لازم برخوردار باشند.

 

نمای اشتعال‌زا
سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران می‌گوید: بر اساس برآورد صورت گرفته این آتش سوزی تلفات جانی نداشت. هنوز علت اصلی حادثه بررسی و مشخص نشده، اما بر اساس برخی اظهارات، متأسفانه نمای اشتعال‌زای کامپوزیت یکی از دلایل حادثه بوده است. طبقات بالایی قسمت مهمان‌پذیر بیمارستان دچار آتش‌سوزی شده و آتش از نما به پایین ریخته و باعث گسترش آتش‌سوزی به طبقات پایین شده بود. حادثه صورت گرفته زنگ خطری بود در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر که متأسفانه توجهی به آن نشده است. با توجه به‌موقع بیمارستان و بیمارانی که در آن حضور داشتند می‌توانست فاجعه‌آفرین باشد که با تلاش‌های به‌موقع اورژانس به سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.
جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی گفت: «تاکنون ۵ مرتبه به بیمارستان گاندی اخطار ناایمن بودن داده‌شده‌ است. در آبان ماه به بیمارستان گاندی هشدار و اخطار دادیم و قول رفع ایرادات را داده بودند، اما ترتیب اثر نداده‌اند.»