کد خبر : 591133 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ - 03:36
نگاهی به شرایط اقلیم کردستان عراق


نرگس اسفندیاری
کارشناس ارشد روابط بین الملل


منطقه کردستان عراق، پس از دوره صدام در عرصه سیاست داخلی و خارجی عراق از نفوذ گسترده ای برخوردار گردید. تا آنجا که با توجه به ظرفیتها و پتانسیل های ژئوپولتیکی توانسته است در بردارنده فرصت هایی برای ایران محسوب گردد. در این رابطه اقلیم کردستان عراق، از ظرفیتهای زیادی جهت پیشبرد منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. همچنین استفاده از ظرفیت اشتراکات فرهنگی میان ایران و کردها که به نظر میرسد، نقطه تلاقی مناسبات حاکم در روند همکاری های ایران و کردستان عراق باشد، از فرصت های پیش روی جمهوری اسلامی ایران باشد. از مهمترین منافع و تهدیدات علیه ایران در کردستان عراق می توان به نفوذ اسرائیل در منطقه و حساسیت نسبت به تعاملات اسرائیل و  کردها و همچنین تاکید بر اصالت ایرانی کردهای منطقه و نژاد مشترک ایرانی _ کردی اشاره کرد.
پس از این مقدمه به حمله موشکی ایران در شامگاه ۲۵ دیماه اشاره میکنم.
بنا به اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به شرارت های اسرائیل در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت و حادثه اخیر در کرمان، با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقرها و تحرکات این رژیم در منطقه، با شلیک موشک های بالستیک ، یکی از مقرهای اصلی جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار داده و آن را منهدم نمود.
نکاتی در این اتفاق از نگاه جامعه بین الملل قابل بررسی می باشد.
برطبق حقوق بین الملل اگر بدون رضایت و  همکاری اطلاعاتی_ فنی ایران و دولت عراق این حمله صورت گرفته باشد، نقض حاکمیت ملی است.   
اعتبار تاریخی بین اقلیم کردستان عراق با ایران محفوظ خواهد ماند؟
مرور تاریخ، اقلیم نشان می دهد که آن ها همیشه خواهان ارتباط مسالمت آمیز با ایران بوده اند.
پرسش این است که آیا این حملات به شمال عراق کردها را از اسرائیل دور می کند یا خیر؟
  با توجه به حمله ایران به  اقلیم کردستان عراق در کدام یک از رده نظامی محاسبه می شود و ایا احتمال درگیری اقلیم با ایران قابل پیش بینی است؟