کد خبر : 590986 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - 02:37
خیز کشورهای آسیایی برای قهرمانی در جام ملت

بقلم  کوین هند

برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

[email protected]

 

 

جام ملت های آسیا 2023 به میزبانی قطر، مدافع عنوان قهرمانی، از 22 دیماه ( 12 ژانویه ) در پایتخت این کشور برگزار می شود.

نگاه الجزیره به پنج تیم برتر برای قهرمانی در جام ملت های آسیا.

1-       ژاپن

ژاپن که در فینال در سال 1398 ( 2019) از قطر شکست خورد ، این بار شانس اصلی قهرمانی در جام ملت های آسیا را دارد که در صورت تحقق، رکورد پنجمین قهرمانی را به خود اختصاص خواهد داد. ژاپن در پنج مرحله از هشت فینال اخیر حضور داشته است

2-       کره جنوبی

کره جنوبی که  در سال 1398 ( 2019) توسط قطر در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد در این دوره از امیدهای قهرمانی جام ملت های آسیا  به شمار می رود .

3-       عربستان سعودی

از فاتحان آرژانتین در مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر، عربستان سعودی رقیب آشکار دو تیم محبوب شرق آسیا است.

لیگ حرفه ای عربستان در سال 2023 با ورود کریستیانو رونالدو، سادیو مانه و نیمار دستخوش دگرگونی بزرگی شد که سرفصل واردات استعدادهایی بود که رقابت را به سطح جدیدی ارتقا داد. این افزایش، به نوبه خود، تأثیری بر روی بازیکنان عربستانی که قبلاً در لیگ مورد خرید و فروش قرار می گرفتند، داشته است.

تمرینات، تاکتیک ها و تجربه ای که با خرید نام های مطرح جهانی به دست آمده است، تنها می تواند به نفع رشد بازی عربستان باشد. سالم الدوسری، بازیکن الهلال، پس از اینکه با گل پیروزی مقابل آرژانتین به شهرت رسید، به پیشرفت خود اشاره خواهد کرد.

4-       قطر

مدافعان قهرمانی به درستی در این دوره از اعتماد به نفس برخوردار خواهند بود، زیرا آنها قدرت اضافی برتری خانگی را دارند. این مزیتی است که بسیاری از کشورها در طول سالها آن را تأیید می کنند، اما می تواند با وزن سنگینی نیز همراه باشد. برد 3-1 در فینال 2019 مقابل ژاپن، شانس را به همراه آورد و اولین قهرمانی قطر در جام ملت های آسیا را رقم زد.

5-       ایران

ایران پسران طلایی فوتبال آسیا در دهه‌های 1340 و 1350 ( 1960 و 1970) بود که سه قهرمانی متوالی در سال‌های 1347، 1351 و 1355 (1968، 1972 و 1976) را به دست آورد. از آن زمان تاکنون هرگز به فینال نرسیده‌است.

این مانع از موفقیت آنها در صحنه جهانی نشده است، جایی که جام جهانی یک زمین بازی شاد بوده است. آنها شش بار در این مسابقات حضور داشته اند، از جمله سه دوره گذشته و اولین حضورشان دو سال پس از آخرین قهرمانی در جام ملت های آسیا. این وضعیت منجر به صعود به رده پانزدهم در رده بندی جهانی شده است، اما آنها هرگز از مرحله گروهی جام جهانی عبور نکرده اند. آنها در حال حاضر در رده 22 - دو رتبه بالاتر از کره جنوبی قرار دارند.

آیا بازگشت به فینال یعد از  چهار دهه برای ایران در راه است؟ یک چیز مسلم است، فوتبال ایران با عملکردش در صحنه جهانی و رتبه‌ بندی‌های حاصل از آن، در هیچ مرحله‌ای از مسابقات را نمی‌توان به عنوان تیم ضعیف با احتمال برد کم در نظر گرفت.