کد خبر : 590682 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۹ - 13:51
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد; در انتخابات صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو چه گذشت؟/انتخاب «علی خسروانی» به عنوان عضو هیات مدیره انتخابات صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران،در محل اتحادیه برگزار شد.

گروه اقتصادی: شنیدن نام خودرو برای هر ایرانی یادآور بازار بی‌ثبات قیمت و کیفیت پایین خودروهای داخلی است. مسئله‌ای که نه‌تنها به‌عنوان یک دغدغه مردم، بلکه رهبری نیز به آن ورود کرده و در سخنرانی‌های عمومی خود نسبت به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل گلایه کردند. مسئولان وزارت صمت مشکل را در نهادهای مختلف حاکمیتی ارزیابی می‌کنند. این مشکلات توانست فاطمی امین که وزیر مورد حمایت رئیسی بود را از وزارت برکنار کند و علی آبادی را به رأس این وزارت خانه ببرد. شاید گزافه نباشد اگر بگوییم امروز قیمت و ثبات در بازار خودرو یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در سطح کلان کشور است. صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو یکی از آن نهادهای متولی در این عرصه است. انتخابات این صنف در حالی برگزار شد که علی خسروانی چهره مشهور در این عرصه به‌عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شد. از ویژگی های او ارتباط سازنده و چهره به چهره با مردم است به نوعی که با مخاطبان عام خود در بستر شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به گفت‌وشنود می‌پردازد و به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهد. از دیگر ویژگی های مهندس علی خسروانی پاسخگو بودن نسبت به عملکرد مجموعه تحت مدیریتش است. در ادامه گزارشی از آنچه که در انتخابات صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گذشت می‌خوانید:

انتخابات صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، روز ۲۸ آذرماه در محل اتحادیه برگزار شد. «اسد کرمی»، «امیر اسدالله خسروشاهی» و «علی خسروانی» در صدر برگزیدگان قرار گرفتند. خسروانی که پیش از انتخابات با تشکیل ائتلاف تحول و ارائه هشت راهکار برای بهبود شرایط نمایشگاه‌داران و اعضای صنف وارد عرصه انتخابات شده بود؛ همراه با «امیرعلی بخشی»، «رضا بهرامی» و «حامد هنرپیشه» کاندیدای دیگر ائتلاف تحول در انتخابات صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران حائز اکثریت آرا شدند تا برنامه‌های خود را اجرایی کنند.

ساماندهی آگهی‌های خرید و فروش خودرو در پلتفرم‌های آنلاین

علی خسروانی که از سوی شرکت کنندگان به‌عنوان عضو هیات مدیره صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران برگزیده شد، پس از اعلام نتایج آرا ساماندهی آگهی‌های خرید و فروش خودرو در پلتفرم‌های آنلاین را از اولویت‌های خود اعلام کرد و گفت: «پلتفرم‌های آنلاین کار خرید و فروش را راحت کرده‌اند اما از سوی دیگر بستر مناسبی برای حضور افراد سودجو فراهم کرده‌اند. طبق قانون تنها صاحب خودرو و افراد دارای مجوز کسب امکان این کار را دارند و این مورد باید توسط اتحادیه پیگیری شود تا قانون به صورت صحیح اجرا شود. حتی در صورت عدم عدم همکاری، ایجاد پلتفرم اختصاصی اتحادیه نمایشگاه‌داران در دستور کار قرار داده می‌شود.»

خسروانی با اشاره به علاقه مندی جوانان برای حضور در بازار خودرو و لزوم حمایت اتحادیه از نیروی تازه وارد، عنوان کرد: «یکی از اقداماتی که می‌تواند شرایط نمایشگاه‌داران و بازار خودرو را بهبود دهد، سازماندهی کارگزاران خرید و فروش خودرو تحت نظارت اعضای جوازدار است. به این صورت که تمامی افرادی که خواهان فعالیت در بازار خودرو هستند می‌توانند زیر نظر یکی از اعضای اتحادیه دارای جواز کسب، فعالیت کرده و کارت مجوز بگیرند تا از امتیازات جواز کسب عضو اتحادیه بهره‌مند گردند.»

حذف حقوق اعضای هیات مدیره یکی دیگر از مواردی بود که خسروانی در صحبت‌های خود به آن تاکید کرد. علی خسروانی رئیس هیات مدیره اتوشناس اعتقاد دارد حقوق دریافتی اعضای هیات مدیره اتحادیه به دلیل حفظشان و منزلت این جایگاه باید حذف گردد و این بودجه جهت استخدام مشاوران زبده جهت پیشبرد فعالیت‌های صنفی مصرف شود. خسروانی می‌گوید با مبلغی که صرف پرداخت حقوق ماهانه هیات مدیره می‌شود، می‌توان مشکلات اعضای اتحادیه را حل کرد:‌ «حضور در هیات مدیره صنف باید افتخاری برای اعضا باشد و نه بهانه‌ای برای کسب درآمد.»

به گفته خسروانی ایجاد واحد مشاوره رایگان حقوقی و مالیاتی می‌تواند یکی از همین خدمات به اعضای صنف باشد: «دفاع از پرونده‌های حقوقی و مالیاتی در محاکم قضایی توسط وکلای کارآزموده و متخصص بسیار حائز اهمیت است. اتحادیه باید مشاورین حقوقی زبده و با تجربه را برای ارائه مشاوره رایگان در اختیار اعضا قرار دهد تا تمامی اعضای جواز دار بتوانند از این مشاوره‌ها جهت حل مشکلات حقوقی خود استفاده نمایند و نیاز به پرداخت هزینه‌های وکالت در محاکم قضایی نداشته باشند.»

 

ساماندهی اخذ مالیات از اعضای اتحادیه

مدیرعامل اتوخسروانی فرایند اخذ مالیات برارزش افزوده از گردش حساب برای اعضای اتحادیه را در اکثر اوقات غیرمنصفانه می‌داند و معتقد است سازمان مالیات نیز توجهی به شکایات اعضاء ندارد: «برای حل این مشکل لازم است فردی با تجربه و با اشراف کامل به قوانین مالیاتی به‌عنوان وکیل مشاور در اتحادیه به کار گرفته شود تا با انجام مذاکرات منظم پیگیریهای لازم و رایزنی دسته بالا بتواند، مبلغ مالیات را خصوصاً در بحث مالیات ارزش افزوده به میزان متناسب با درآمد اعضای اتحادیه کاهش دهد.»

یکی از راه‌هایی که می‌تواند موجب کاهش کلاهبرداری و تقلب در معاملات خودرویی شود، ایجاد مبایعه نامه یکسان و واحد با کد رهگیری است. خسروانی در این باره توضیح می‌دهد: «راهکاری که توسط ائتلاف تحول برای شفاف‌سازی معاملات و کاهش نارضایتی‌ها عنوان شد، مسیری است که سال‌ها قبل توسط اتحادیه صنف مشاوران املاک اجرایی شده بود. تجربه موفق سایر مشاغل در استفاده از کد رهگیری و صدور مبایعه نامه‌های یکسان در کاهش دردسرهای متقابل خریداران فروشندگان و مشاوران گردیده است. اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو نیز باید با اجرای طرح مبایعه نامه‌های یکسان با کد رهگیری دست افراد سودجو را کوتاه کرده تا اعضای اتحادیه بتوانند در معاملات خرید و فروش نظم حاکم کرده و مسئولیت پذیر باشند.»

تغییر در نرخ کمیسیون خرید و فروش

عدم تغییر نرخ کمیسیون معاملات خودرو در طی سال‌های گذشته موجب شده تا افراد فرصت طلب غیر عضو نرخ‌های بالایی را از مشتریان دریافت کنند. علی خسروانی عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این باره عنوان کرد:‌ «با افزایش نرخ کمیسیون به نرخ بین المللی یعنی در حدود ۳ درصد رقم معامله و اعلام رسمی آن می‌توان از فضای معاملات را شفاف و رضایت طرفین معامله را جلب کرد. ضمن اینکه سازمان امور مالیاتی نیز با تشخیص درست معامله «خودرو» از «عقد قرارداد میان طرفین می‌تواند مالیات منصفانه‌ای اعلام و دریافت نماید.»

مشارکت در واردات و فروش خودرو توسط اعضای مجوزدار برای رفع انحصار

خسروانی در ادامه صحبت‌های خود این موضوع را یادآور می‌شود که فروش اتومبیل طبق قانون به عهده افرادی است که مجوز فروش خودرو از اتحادیه را دارند: «هدف ما این است که از شرکت‌های خودرویی و وارد کننده خودرو یک کد فروش به نام اتحادیه دریافت کنیم که این کد در اختیار اعضا قرار بگیرد تا همه نمایشگاه داران دارای جواز بتوانند به نیاز مخاطبان و مشتریان در خصوص ثبت خودروهای مذکور ذیل کد اتحادیه اقدام کنند.»