کد خبر : 590596 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۶ - 03:18
واکنش‌ها به ترور یک سردار سپاه در دمشق گروه سیاسی:سردار سید رضی موسوی از مستشاران بلند پایه سپاه در سوریه شب دوشنبه در خانه خود به شهادت رسید.این سردار سپاه از همرزمان شهید قاسم سلیمانی بود که به عنوان پشتیبان نیروهای مقاومت در سوریه خدمت می کرد.در ادامه جزئیات نحوه شهادت و همچنین واکنش ها به ترور این سردار سپاه را می خوانید:

نحوه شهادت
«حسین اکبری» سفیر ایران در سوریه  به نحوه شهادت «سید رضی موسوی» از یاران شهید حاج قاسم سلیمانی تشریح کرد و گفت: ایشان، روز دوشنبه ساعت ١۴ در سفارت کشورمان بودند و در محل دفتر کارشان حضور داشتند و سپس در بعد از ظهر، به محل اقامت و منزل‌شان در محله «زینبیه» رفتند.با توجه به اینکه همسر این شهید، معلم هستند، در آن ساعت در منزل حضور نداشتند و در ساعت ١۶:٢٠ بعد از ظهر، منزل ایشان ظاهراً با سه موشک از طرف رژیم صهیونیستی هدف قرار می‌گیرد و ساختمان تخریب و پیکر این شهید به حیاط پرتاب می‌شود. سردار سیدرضی دیپلمات و رایزن دوم در سفارت بودند که گذرنامه دیپلماتیک و اقامت دیپلماتیک در اینجا داشتند و در واقع بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۶۱ و ۱۹۷۳ این حمله به عنوان جنایت از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده است.صهیونیست‌ها ضمن اینکه این جنایت را مرتکب شدند، به حوزه امنیت کشور سوریه نیز تعدی کردند زیرا که تأمین امنیت دیپلمات‌ها به عهده کشور میزبان است. 

چه کسی محل خانه سید رضی 
را لو داد؟
سردار جعفر اسدی فرمانده پیشین مستشاران ایرانی در سوریه و معاون بازرسی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با اشاره به شهادت سردار سید رضی موسوی درسوریه توسط اسرائیل گفت: رژیم صهیونیستی، هفته‌های گذشته هم همین مکان را به گمان اینکه شهید سید رضی موسوی در آنجا حضور دارد هدف گرفته بود ولی او در آن مکان نبود؛ ولی این بار به واسطه جاسوس‌هایی که داشتند، توانستند مکان دقیق حضورش را شناسایی کنند. کاری که صهیونیستها انجام دادند کاری عقلانی و صحیح نبود ولی بنظر می رسد که آنها می‌خواهند به هرچیزی چنگ بزنند اما هیچ فایده ای برایشان ندارد.سردار اسدی ادامه داد: آنها می‌خواهند جنگ را گسترش دهند و دوستان اسراییل هم مدام به ما می‌گویند خویشتنداری کنید.

واکنش سخنگوی وزارت دفاع
سخنگوی وزارت دفاع گفت: شهادت مستشار ایرانی سردار سیدرضا موسوی نشان دهنده خصلت تروریستی و نقض آشکار حاکمیت کشور سوریه و همچنین ایجاد ناامنی و تلاش برای جنگ افروزی‌های رژیم صهیونیستی است. به طور حتم این جنایت مستحق مجازات است و عاملان این جنایت باید در انتظار تاوان عملیات اخیر خودشان باشند.اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در خارج از میدان غزه نشانه جنگ‌افروزی است. به طور حتم پاسخ مقتدرانه و هوشمندانه به گونه‌ای و در زمان و مکان و روشی انجام خواهد شد که اهداف رژیم صهیونیستی در این گونه عملیات تروریستی محقق نکند.

واکنش وزارت امور خارجه 
 ناصر کنعانی این جنایت اسرائیل را اقدامی متجاوزانه و تروریستی دانست و گفت: این اقدام رذیلانه و ناجوانمردانه، نشانه آشکار دیگری از ذات و ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی در طول حیات منحوس خود، با نقض مکرر و مداوم مقررات و هنجارهای بین‌المللی، مرتکب انواع جنایات شده و امروز نیز اقدام تروریستی بزدلانه و تجاوزکارانه ای را مرتکب شده است.سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت این سردار پرافتخار را به ملت بزرگ ایران، سپاه سرافراز پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده محترم آن شهید والامقام تبریک و تسلیت گفت و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را برای اتخاذ تدابیر لازم و پاسخ به این اقدام در زمان و مکان مناسب محفوظ می‌داند.

واکنش محسن رضایی 
محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از شهید سیدرضی موسوی در کنار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نوشت: «مجاهد راه حق، سیدرضی موسوی در آستانه شهادت برادرم قاسم، به جمع شهدا و فرمانده‌اش پیوست. جنایت رژیم جنایتکار اسرائیل بدون پاسخ نمی‌ماند.»

آماده ضربات سنگین ایران باشند
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهادت سردار بلندپایه سپاه توسط اسرائیل، می‌گوید: رژیم صهیونیستی بداند که آنها را راحت نخواهیم گذاشت و بعداز طوفان‌الاقصی ضربات بعدی که توسط جبهه مقاومت انجام می‌شود قطعاً سنگین‌تر و بسیار اثرگذارتر بر پیکره صهیونیست و استکبار خواهد بود، اسرائیل خودش کاری می‌کند که ما در هر نقطه کره خاکی بهانه‌ای برای ضربه زدن بر پیکره آنها را داشته باشیم.

توطئه اسرائیل برای ایران
حسن کاظمی قمی دیپلمات ارشد با اشاره به شهادت سیدرضی موسوی در سوریه توسط رژیم صیونیستی اظهار داشت: این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی که منجربه شهادت این سردار سرافراز بود از این جهت است که این رژیم به دنبال توسعه عملیات در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی است تا جمهوری اسلامی را وارد مرحله درگیری مستقیم کند.
 کاظمی قمی خاطرنشان کرد: باتوجه به شکست‌هایی که این رژیم از مردم غزه خورده به دنبال فرافکنی بحران و درگیر کردن مستقیم ایران است.

واکنش فرمانده ارتش
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی پیامی صادر کرد.در بخشی از این پیام آمده است:بار دیگر عجز و استیصال رژیم کودک‌کش صهیونیستی در پی شکست‌های آن رژیم غاصب در مقابل مردم و جبهه مقاومت در غزه، با جنایتی دیگر و شهادت مجاهدی مخلص، آشکار شد.

پیام رئیس جمهور 
 سید ابراهیم رئیسی در پیامی به‌مناسبت شهادت سردار سید رضی موسوی نوشت:  شهادت سردار سید رضی موسوی در حمله موشکی رژیم جنایتکار صهیونیستی به دمشق را به ملت ایران و همرزمان ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت می‌گویم. این سردار دلیر و شجاع که از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود، در کسوت مستشاری محور مقاومت اسلامی در حراست از حرم اهل بیت در سوریه و در راه پاسداری از آرمان‌های والای اسلامی به شهادت نائل آمد و نامی ماندگار از خود برجا گذاشت.بی‌تردید این اقدام، نشانه دیگری از سرخوردگی، عجز و ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است و قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد.