کد خبر : 590458 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۲۹ - 01:37
محمد درویش، کارشناس محیط‌زیست مازوت و نیروگاه‌های حرارتی هیولای محیط‌زیست

اگر به سمت اجرای قوانین مصوب می‌رفتیم با هیولایی به نام نیروگاه‌های حرارتی و مازوت سوز روبرو نبودیم. یکی از مهم‌ترین عوامل تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای و یکی از عوامل سرشکستگی نیروگاه‌های حرارتی هستند که ایران را جزو 8 کشور آلوده‌کننده هوای جهان قرار داده است در حالیکه حتی جزو 20 اقتصاد برتر جهان هم نیستیم!

سازمان ملل متحد چندی پیش گزارشی را منتشر کرد. طبق این گزارش، 3 نقطه در جهان بالاترین میزان دریافت انرژی خورشیدی را دارند. بخش‌هایی از عربستان سعودی، بخش‌هایی از استرالیای مرکزی و بخش‌هایی از ایران بالاترین میزان انرژی خورشیدی را دریافت می‌کنند.

شمال ایران کمترین میزان دریافت انرژی خورشیدی را دارد، کمترین روزهای آفتابی کشور در این منطقه ثبت می‌شود. جنوب آلمان بیشترین میزان دریافت انرژی خورشیدی را دارد که عدد اش 1200 است. اما آلمانی‌ها نیمی از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تأمین می‌کنند.

از برنامه 5 ساله چهارم دولت موظف بود دست کم 5 هزار مگاوات برق مورد نیاز کشور را از طریق انرژی‌های نو تأمین کند، ولی این کار انجام نشده است. هیچ نماینده‌ای یقه دولت را نگرفته که چرا به وظایف خود عمل نکرده‌اید؟! نمایندگان قوانینی را که جناح مقابلشان تصویب کرده نمی‌خوانند.

چرا محمود احمدی نژاد گزارش موظف خود برای پیشرفت برنامه 20 ساله را به مجلس نداد؟! گفت این برنامه 20 ساله توسط سید محمد خاتمی تهیه شده است و چه و چه! نتیجه چنین نگاهی همین وضعیت آلودگی هوا و همین وضعیت زیست محیطی ما است. اصلاح‌طلب‌ها برنامه و قانون تصویب می‌کنند و این زحمات در زمین اصولگرایان به زمین می‌خورد.

قانون هوای پاک در زمان معصومه ابتکار تصویب شد و بعد از ابتکار دشمن معصومه ابتکار ریاست سازمان محیط‌زیست را بر عهده گرفت و می‌گفت چرا من باید در زمین معصومه ابتکار بازی کنم؟! عیسی کلانتری هم قانون هوای پاک را اجرا نکرد.

اختلاف‌سلیقه‌ها باعث می‌شود تا مردم بر اثر آلودگی هوا بمیرند. اعلام می‌شود سالی 35 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران کشته می‌شوند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است که بیش از 30 درصد اهداف برنامه‌ها محقق شده است. البته همین عدد هم یک برآورد خوش‌بینانه است! ما می‌توانستیم حرف برای گفتن داشته باشیم ولی نشد.

در گزارش سال 2006 سازمان ملل آمده است که اگر عرصه‌ای به طول و عرض 800 کیلومتر به  سلول فتوولتائیک مجهز شود می‌تواند نیاز انرژی همه مردم جهان به برق را برای یک سال تأمین کند. در سالی که این گزارش منتشر شد راندمان سلول‌های فتوولتائیک به طور متوسط 13 درصد بود. امروز این راندمان به صورت متوسط 32 درصد است و هنوز با 100 درصد فاصله زیادی داریم.

طبق پهنه بندی ساتبا (سازمان انرژی‌های نو وزارت نیرو) داشته است مشخص است که چه بخش‌هایی از کشور استعداد استفاده از انرژی خورشیدی را دارد. مشخص است که چه بخش‌هایی از استان‌های کشور این استعداد را دارد و می‌تواند بالاترین میزان انرژی خورشیدی را دریافت کند.

وقتی می دانید چه اتفاقی می افتد، نسبت به وقتی که نمی‌دانید یک گام جلوتر هستید. چون سؤال‌ها برایتان مطرح می‌شود. بدترین کار این است که صورت مساله پاک شود و انسان خودش را به ندانستن بزنند. در این صورت تلاشی برای حل مشکل نخواهند داشت.

وقتی لاستیک با اسفالت اصطکاک پیدا می‌کند ذراتی کوچکتر از دو و نیم میکرون تولید می‌شوند این ذرات به راحتی از جدار مویرگ‌ها عبور می‌کنند و موجب ایجاد سرطان خون می‌شوند. اگر این را ندانیم تلاشی برای گرفتن استانداردهای لازم در صنعت نخواهیم داشت و تلاشی برای حل مشکلات حاصل از ترافیک نمی‌کنیم. ولی وقتی می دانیم به سراغ حل مشکل خواهیم رفت. گام اول دانستن است باید بدانیم در چه شرایطی زندگی می‌کنیم.

با توجه به این نکته وقتی در بزنگاه انتخاب قرار می‌گیریم و باید افراد را انتخاب کنیم که به ساختمان بهشت یا صحن بهارستان بروند، توجه کنیم که دغدغه ما را دارند یا خیر. جامعه با انتخاب افراد درست به سمت مطالبه گری می‌رود.