کد خبر : 560218 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۱۵ - 02:12
امروز در تاریخ

افتادن بغداد به دست عثمانی 
1534 - سلطان سلیمان امپراتور عثمانی در این روز در دسامبر 1534 تصرف بغداد را تکمیل کرد. نیروهای عثمامی دو روز پیش از این وارد حصار بغداد شده بودند که برخی از مورخان آن روز را زمان تصرف بغداد ذکر کرده اند. چندى پس آز ان دولت صفویه ایران بغداد را از عثمانی ها پس گرفت و در آنجا یك پایگاه نظامی ثابت به وجود آورد و نىروى نظآمى مستقر ساخت. جنگ متناوب ایران و عثمانی بر سر بغداد دو قرن طول كشید و در زمان نادرشاه مصالحه صورت گرفت؛ ایران از دعاوی خود بر بغداد دست كشید و عثمانی حاكمیت ایران بر ایروان و همه قفقاز جنوبی را برسمیت شناخت. در زمان شاه عباس هم عثمانی ها همین نظر را داشتند و شاه عباس موقتا و تا رسیدن به هدفهای مقدّم خود آن را رد نكرده بود.

 

فروغی دوباره نخست وزیر شد
1941 - محمدعلی فروغی كه در شهریور ماه 1320 (اواخر آگوست 1941) پس از ورود نیروهای متفقین به ایران، پس از شش سال خانه نشستن و مورد بی مِهری رضاشاه بودن دوباره! نخست وزیر شده بود دومین كابینه خودرا سوم دسامبر 1941 ـ دوازدهم آذرماه 1320 به مجلس معرفی كرد. در این كابینه سرلشكر احمد نخجوان به عنوان وزیر جنگ معرفی شده بود كه تعجب همگان را برانگیخت؛ زیرا نخجوان بود كه در سمت كفیل وزارت جنگ، پس از دریافت دستور آماده ساختن ارتش برای دفاع از وطن خود که با تعرض خارجی رو به رو شده بود، با كمك یكی ـ دو تن دیگر از افسران ارشد نیروها را از پادگانها مرخص كرده بود و کشوررا بدون دفاع گذارده بود كه رضاشاه پس از اطلاع از این اقدام او، وی را در كاخ مرمر دربرابر چشم وزیران و عده ای دیگر كتك زده بود و پس از كندن پاگونهایش به زندان فرستاده بود تا به جرم خیانت به وطن در دادگاه حَرب (دادگاه نظامی زمان جنگ) محاكمه شود. در میان اعضای كابینه فروغی افراد دیگری هم بودند كه رضاشاه قبلا آنان را به زندان انداخته و یا بیكار كرده بود.

 

استقرار نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس
15 آذر 1358 (6 دسامبر 1979) و یك ماه و دو روز پس از تصرف ساختمان سفارت آمریكا در تهران و به گروگان گرفته شدن كاركنان آن، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء از جمهوری اسلامی خواست كه بی درنگ گروگانهای آمریكایی را كه پرسنل دیپلماتیك بودند آزاد سازد و به ایشان اجازه خروج از ایران بدهد و دو كشور اختلافهای خودرا در چارچوب منشور ملل از راههای مسالمت آمیز حل كنند.

 

خاطرات هاشمی رفسنجانی
15 آذر سال 1378: آقای مهندس [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] آمد. گزارشی از موفقیت‌های وزارت داد و از كارشكنی‌های نیروهای متخصص خوزستانی و نیز از روزنامه جمهوری اسلامی و مجله صبح گله داشت و تأكید زیادی برای حضور من در انتخابات نمود و از نتایج كم‌شدن نفوذ رهبری اعلام خطر نمود. شب در جلسه ضیافت جشن ازدواج مسعود، فرزند آیت الله خامنه‌ای با صبیه آقای سیدمحسن خرازی در دفتر رهبری شركت كردم. جمعی از علمای قم و تهران و بستگان دو طرف هم شركت داشتند. 
تلفنی از آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور] احوال‌پرسی‌كردم به خاطر آنفلوانزا در منزل مانده است. مسأله یك كودك پنج ساله كوبایی، مورد توجه مراكز خبری قرار گرفته است؛ همراه 11 نفر دیگر از كوبا برای مهاجرت به آمریكا فراركرده بودند، قایق‌شان غرق شده، ولی كودك را از آب گرفته‌اند و اكنون كوبا اصرار به برگرداندن او دارد و تهدید به تظاهرات و تحصن مردمی‌كرده‌اند.