کد خبر : 560071 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۸ - 04:05
ستاره صبح آنلا ین گزارش می‌دهد تولید اتوبوس برقی در کشور کلید خورد/ وزیر صمت: کشور گرفتار بحران زیست محیطی است، خودروی برقی راه علاج است گروه اجتماعی: کشورهای توسعه‌یافته از کشورهای اروپایی گرفته تا کشورهای حوزه خلیج‌فارس سال‌هاست که از خودرو، اتوبوس، تاکسی و موتوربرقی و هوشمند استفاده می‌کنند. خودروهای برقی نه‌تنها آلودگی هوا و صوتی را کاهش می‌دهند بلکه در کاهش مصرف سوخت فسیلی کارآمد هستند و آسمان دودآلود شهرها را نیلگون می‌کنند. مهمتر اینکه خودروهای هوشمند آمار حوادث و تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهند. ساخت خودرو، موتور و اتوبوس و تاکسی برقی در دولت‌های قبل هم کلید خورد اما به مرحله تولید انبوه نرسید. روز گذشته نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی با ظرفیت تولید سالانه ۴٠٠٠ دستگاه در ایران‌خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد. عباس علی‌آبادی در این مراسم گفت: تولید خودرو برقی روی غلتک افتاده، از این پس باید به فکر انقلاب صنعتی چهارم و خودروهای هوشمند باشیم. در ادامه گزیده نظرات وی را به نقل از ایسنا می‌خوانید:

بهترین حمل‌ونقل برقی است
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفت: در حال حاضر کار جدیدی انجام نمی‌شود؛ پروژه خودروهای برقی از اوایل قرن ۲۰ (۱۹۰۵ میلادی) در دنیا و از دهه ۷۰ در ایران رونق گرفت و عرضه آن به بازار آغاز شد. دنیا به این نتیجه رسیده که بهترین روش حمل‌ونقل، خودروهای برقی است. بخش عمده حمل‌ونقل کشور نروژ خودروهای برقی با ۸۵ درصد است.

بهبود محیط‌زیست با برق
وزیر صمت گفت: ساخت و تولید خودروهای برقی چند سال به تعویق افتاد و خودروهای بنزینی و دیزلی توسعه پیداکرده است، اما دچار بحران زیست‌محیطی شده‌ایم. این در حالی است که چالش‌ ذخیره‌سازی انرژی وجود داشت اما با تعلق جایزه نوبل به باتری‌های لیتیومی و حمایت جهان از خودروهای برقی، تمرکز بر تولید این خودروها مجدداً در دنیا موردتوجه قرار گرفت. باید دانست بهترین روش مدیریت مسائل زیست‌محیطی، استفاده از خودروهای برقی است.

توقف خودروهای برقی، پشت 
در سازمان استاندارد
علی‌آبادی افزود: پروژه خودروهای برقی در ایران از سال ١٣٧٨ موردتوجه قرار گرفت و تمرکز بر خودروهای برقی آغاز شد، اما تا چندی پیش پشت درهای سازمان استاندارد متوقف مانده بود تا اینکه با حمایت رئیس‌جمهوری، بلافاصله فرآیند حل مشکلات در دستور کار قرار گرفت و حل شد.

آغاز تولید خودرو برقی
علی‌آبادی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر دو اتوبوس ساز مهم داریم که هر دو اتوبوس برقی دارند؛ ابراز امیدواری کرد و گفت: تا سال آینده خودروهای برقی با شمار بالا و اقتصادی عرضه شوند؛ بنابراین خودروسازان نگرانی نداشته باشند؛ چراکه زیرساخت‌ها را فراهم خواهیم کرد. خودروهای برقی زیست‌محیطی و اقتصادی هستند، ضمن اینکه از هر منبع انرژی که می‌تواند تولید برق کند، می‌توان برای سوخت موردنیاز این خودروها بهره گرفت. ساخت داخل حائز اهمیت بوده و در اشتغال‌زایی تأثیرگذار است، اما مهم‌تر ایجاد نوآوری است.

اتوبوس برقی داخلی ارزان‌تر از نمونه چینی آن
علی‌آبادی گفت: قیمت تمام‌شده اتوبوس‌های برقی داخلی رقابتی خواهند بود و ارزان‌تر از نوع چینی است؛ اما باید تعداد را افزایش داد تا به حداقل قیمت برسیم. اتوبوس‌های برقی به صورت رقابتی و باکیفیت بالا عرضه خواهند شد. امروزه با توجه به مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا، باید به سمت برقی سازی و هوشمند کردن خودروها پیش رویم.

اتوبوس خودران
وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز امیدواری بر اینکه مردم ما به زودی شاهد اتوبوس‌های خودران باشند، گفت: حالا وقت هوشمند سازی است و اتوبوس‌های خودران از سطح بالایی از هوشمندی برخوردار هستند. در حقیقت هدف صنعت هوشمند صادرات گرا را دنبال می‌کنیم؛ بنابراین باید در این زمینه هم رقابت‌پذیر باشیم.

چراغ سبز دولت به واردات خودرو
علی‌آبادی در پاسخ به ادامه روند واردات خودرو از چین، با توجه به تولید اتوبوس برقی، گفت: باید نا ترازی‌ها را از بین ببریم؛ تا زمانی که تقاضا در تولید تأمین نشود، واردات‌ تداوم خواهد داشت؛ البته تا جایی که ارزش رقابتی برای کشور داشته باشد، واردات مجاز خواهد بود. ضمن اینکه واردات بر اساس قانون و مقرراتی است که کشور برای آن تعیین می‌کند، لذا من اطمینان می‌دهم مشکلی از جهت تأمین نخواهیم داشت.

عدم‌حمایت از تولید اتوبوس برقی خیانت است
مدیرعامل ایران‌خودرو در این مراسم گفت: فعلاً اتوبوس‌های برقی را به صورت سی.کی.دی وارد می‌کنیم؛ اما این امر موقتی است. به گزارش اقتصاد آنلاین، علیمردان عظیمی در مراسم رونمایی از نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی گفت: موضوع برقی سازی خودروها با وضعیتی که در حوزه تأمین سوخت وجود دارد و تولید را از پاسخگویی مصرف عقب رانده است، یک الزام است؛ به خصوص اینکه آلودگی هوا، مشکلات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند. وی، موضوع کمبود ارز و محدودیت بر سر راه تأمین ارز موردنیاز برای واردات را یک چالش دانست و گفت: جلسات متعددی در خصوص تولید خودروهای برقی برگزارشده؛ هرچند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در این حوزه، مختص وزارت صمت نبوده و موضوعی فرا وزارتخانه‌ای است. خیانت است که ما به عنوان مسئول از این اقدام شجاعانه حمایت نکنیم؛ آن هم در شرایطی که سالیانه برخی از هم‌وطنان ما به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. مجموع دولت و مجلس باید از برقی سازی خودروها حمایت کنند، برآورد می‌کنیم در عرض ۵ سال هزینه‌هایی که برای خودروهای برقی پرداخت خواهیم کرد، بازمی‌گردد. برنامه ساخت خودرو سواری برقی در ایران‌خودرو در حال پیشرفت است و امیدوارم در کمتر از یک سال و نیم این خودرو به تجاری‌سازی برسد‌. قرارداد بسته‌شده تا اتوبوس برقی به صورت سی کی دی وارد کنیم، اما این واردات، موقتی خواهد بود.