کد خبر : 559986 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۵ - 02:49
فشار آتش غزه بر محمود عباس

خلیل حرب

22 نوامبر 2023

تارنمای دی کریدل

برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

[email protected]

رهبر سالخورده فلسطین با بدترین کابوس خود روبرو می شود: شرکای اسرائیلی او در قتل عام فلسطینیان در غزه، انتفاضه سوم احتمالی در کرانه باختری و حمایت گسترده مردمی از مقاومت مسلحانه،  هریک از این تهدیدها می  برای تشکیلات خودگردان حیاتی باشد.

تشکیلات منفور خودگردان پیش از این که عملیات مقاومت در برابر طوفان الاقصی در 7 اکتبر آغاز شود، در حالت سکون کامل قرار داشت. عباس 88 ساله منتخب که دوره 18 ساله اش به میل آمریکایی ها و اسرائیلی ها تمدید شده است، مدت هاست که از واقعیت های فلسطینی جدا شده است. علاوه بر این، او به تنهایی قادر به ارائه چشم‌اندازی برای رسیدگی یا حل بحران‌های فزاینده‌ای که بیش از 3 میلیون نفر از ساکنان کرانه باختری را تحت تأثیر قرار داده است، که 60 درصد از آنها زیر 30 سال هستند، نبوده است.

رابطه ضعیف عباس با دولت اشغالگر اسرائیل، که مشخصه آن دستکاری مالی است، تشکیلات خودگردان را به یک "دولت دست نشانده" وابسته به سرکوبگر خود تبدیل کرده است. به طور همزمان، عباس و حزب فتح او با کاهش قابل توجهی در محبوبیت روبرو هستند و زمینه را به حمایت فزاینده از حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطین واگذار می کنند.

فساد، رسوایی های همکاری، و سابقه ضعیف حقوق بشر وجهه آن را بیشتر خدشه دار می کند. و ترتیبات امنیتی توافقنامه بد اقبال اسلو دیگر سپری برای تشکیلات خودگردان نیست، زیرا آنها کنترل غزه را 17 سال پیش از دست دادند، زمانی که حماس در انتخابات 1385 ( 2006) پیروز شد.

مبارزه  فتح برای بقا

تشکیلات خودگردان در 1373 (  1994 ) بر اساس اولین توافقنامه اسلو 1372 (1993) بین دولت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تأسیس شد. در ابتدا به عنوان یک هیئت حاکمه موقت که پایه و اساس یک کشور مستقل فلسطینی را پی ریزی می کرد، تأسیس شد.

از جمله شروط توافق اسلو، به رسمیت شناختن اقتدار اسرائیل از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بر 78 درصد از سرزمین های تاریخی فلسطین، به استثنای کرانه باختری و نوار غزه است. همچنین تصریح کرد که اسرائیل ظرف پنج سال پس از امضای توافقنامه، به طور کامل از این مناطق خارج شود. که محقق نشد.

اکنون، طوفان الاقصی ممکن است ضربه مهلکی به تشکیلات خودگردان وارد کرده باشد، چرا که نتوانسته است از روابط امنیتی خود با اسرائیل برای توقف حمله غزه استفاده کند - در صورتی که در واقع، هرگز روی اسرائیل اشغالگر نفوذ نداشته است. همچنین پس از شورش کرانه باختری در اردیبهشت 1400 ( ماه می 2021) بر سر تجاوزات اسرائیل در بیت المقدس، که به نبرد سیف القدس و معادله وحدت جبهه ها انجامید، مداخله نکرد.

از آن زمان، تشکیلات خودگردان از افزایش شدید نارضایتی مردم در کرانه باختری غفلت کرده است. با بدتر شدن اوضاع امنیتی، عباس در مهار حملات خشونت آمیز شهرک نشینان غیرقانونی یهودی و تهاجمات نظامی روزانه اسرائیل به شهرها، روستاها و اردوگاه های آوارگان کرانه باختری ناکارآمد بوده است - و حتی متهم به اتهاماتی می باشد. همکاری با دشمن کرانه باختری تا کنون شاهد کشته شدن بیش از 400 فلسطینی در سال جاری بوده است که 200 مورد از این تعداد تنها از 7 اکتبر گذشته  تا به امروز بوده است.

بی میلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به تکرار تجربه غزه تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان، حکایت از تغییرات احتمالی دارد. او یک اقتدار مختلط را برای غزه پیشنهاد می‌کند که شامل شخصیت‌های محلی فلسطین و نقش‌های بین‌المللی می‌شود که اساساً توافق اسلو و «دولت فلسطین» را تضعیف می‌کند.

اگر فرضاً نتانیاهو در خنثی کردن حماس و دیگر جناح‌های مقاومت مستقر در غزه موفق می‌شد، احتمالاً اقدامات نظامی را به کرانه باختری رود اردن و مناطق باقی‌مانده که ظاهراً تحت کنترل تشکیلات خودگردان است، گسترش می‌داد.

بحران اقتصادی، بن بست سیاسی، و جنگ غزه شرایط بی ثبات در کرانه باختری را تشدید کرده است. اقدامات اسرائیل، چه بتواند به طور غیرمستقیم فروپاشی حکومت رام الله را تسهیل کند و چه با تزریق پول همان «دولت دست نشانده» البته با چهره های جدید را نجات دهد ، کاری از پیش نخواهد برد.

چالش های رهبری ابومازن

با توجه به این شرایط، نتایج یک نظرسنجی در سال 1400 ( 2021 ) که توسط مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین با همکاری بنیاد کنراد آدناور انجام شد، تعجب آور نبود.

این نشان می‌دهد که ۷۸ درصد فلسطینی‌ها خواهان کناره‌گیری عباس از قدرت هستند و اگر انتخابات ریاست‌جمهوری در آن زمان برگزار شود، ۵۸ درصد به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس رأی می‌دهند، در حالی که این رقم برای عباس ناچیز ۳۷ درصد است.

اما واضح است که «ابومازن» توانایی حاکمیت واقعی - در هر کجا - را از دست داده است. افزایش عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری؛ خشونت کوری که برای تعقیب مبارزان مقاومت فلسطینی و ویران کردن خانه های خانوادگی آنها استفاده می شود. دستگیری هزاران مرد، زن و کودک فلسطینی؛ مصادره انبوه زمین های فلسطینی ها برای ایجاد شهرک های بیشتر غیرقانونی یهودی - این تجاوزات اسرائیل فقط خشم مردم علیه عباس و اطرافیانش را تشدید می کند.

با این حال، عباس در یک نمایش خیره کننده از ناهماهنگی شناختی، اکنون تلاش می کند تا  خود را به عنوان جایگزین حماس در غزه، گروهی که مدت هاست از آن تبری جسته است، قرار دهد.

در 19 آبان ( 10 نوامبر)، عباس گفت که تشکیلات خودگردان آماده است تا "مسئولیت کامل"  نوار غزه را به عنوان بخشی از یک راه حل سیاسی جامع به عهده بگیرد. پیشنهاد او پس از رد پیشنهاد دولت آمریکا برای اداره نوار غزه پس از پایان جنگ توسط مصر انجام شد موردی که  پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، فاش شد.

عوامل الحاق

جالب است بدانید که یک هفته پس از طوفان الاقصی، خبرگزاری فلسطین به نقل از عباس به نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا گفت که سیاست ها و اقدامات حماس « به نمایندگی از مردم فلسطین نیست».

حتی اگر عباس بتواند از تأثیر مستقیم جنگ غزه، نارضایتی عمومی و محدودیت‌های اسرائیل اجتناب کند، در تعیین نحوه برخورد با نوار غزه با چالشی به همان اندازه مهم روبرو خواهد شد. بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت ، مراحل دیگری برای دستیابی به یک شهرک سازی پایدار برای غزه وجود دارد که می تواند چندین ماه طول بکشد.

با پذیرش این پیشنهاد خائنانه، به نظر می رسد عباس آماده همسویی با طرح تل آویو برای ازسرگیری مجدد کنترل کامل امنیتی بر غزه است. این برای او چیز جدیدی نخواهد بود - دقیقاً منعکس کننده وضعیت کرانه باختری است، جایی که نیروهای اشغالگر تحت نظارت هوشیارانه سرویس های امنیتی فلسطین عمل می کنند.