کد خبر : 559982 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۴ - 18:43
نگاهی به آثار مرتضی ممیز در موزه هنرهای معاصر گروه فرهنگ و هنر: مرتضی ممیز را به عنوان پدر گرافیک ایران می‌شناسند. او بی‌پیرایه‌تر از آن بود که به چنین القابی دل خوش کند. کار جدی خودش را می‌کرد. برای هنر زندگی می‌کرد. عمق درکش از جهان و رویدادها از او هنرمندی بی‌باک و حرفه‌ای ساخت. لوگوهای مشهور او همچنان برای صاحبان برندها روی محصولات خودنمایی می‌کند. طراحی‌های جلدهای کتاب از وی هنوز هم رنگ نوگرایی به خود دارد. گزارش ایسنا را از بررسی چند اثر وی در موزه هنرهای معاصر می‌خوانید:

سمبل در واقع به معنی علامت، نشانه، نماد و مظهر است و با وجود این اعتقادِ ممیز که «تعارفات متعلق به جامعه‌ای است که دنبال سمبل‌هاست»، او نشانه‌ها را به خوبی می‌شناخت. بسیاری از نشانه‌های شناخته شده مانند نشانه استاندارد، نشانه شناخته شده مشترک میان سازمان‌های آتش‌نشانی، نشانه شهرداری تهران، نشانه موزه رضا عباسی، لوگو سازمان چای کشور و نشانه شرکت سایپا را طراحی کرده بود. اسکناس‌های پانصد و هزار تومانی هم توسط ممیز طراحی شده بود.
مرتضی ممیز علاوه بر طراحی گرافیک که شامل نشانه، پوستر، بیلبورد، جلد و طراحی داخلی کتاب، جلد و طراحی داخل مجله و جلد موسیقی بود آثار ماندگار دیگری را هم در قالب تصویرسازی، کتاب کودک، عکاسی، نقاشی و انیمیشن دارد.
سه اثر از او در حال حاضر در گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و گاه به بهانه نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار داده می‌شود. 

روییدن خورشید
اثر «روییدن خورشید» مرتضی ممیز در حال حاضر در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. این اثر سال ۱۳۴۱ خلق شده و ابعادی برابر ۷۰ × ۱۰۰ سانتی متر دارد.
این اثر آخرین بار اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در نمایشگاه «رد پا» در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد.
«خورشید شکسته» نیز دیگر اثر ممیز است که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. این اثر هم در نمایشگاه «رد پا» در معرض دید قرار گرفته بود.

خورشید شکسته
اثر «چاقو در آب» این هنرمند هم پیشتر در جریان نمایشگاه کانسپچوآل آرت در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش د آمده بود.
«افسانه ممیز»، همسر زنده‌یاد مرتضی ممیز درباره نوع علاقه این هنرمند به چاقو نوشته است: «... چاقو جایگاهی خاص در ذهن مرتضی داشت، هم از آن وحشت داشت؛ حتی از چاقوی آشپزخانه و همان را وسیله‌ای می‌دانست برای هرس کردن، بریدن بخش‌های زاید و خلاصه کردن و شکل دادن.
آن را در گلدان کاشت و از سقف آویزان کرد و عقیده داشت که اگر زندگی را شوخی بگیریم و زحمت نکشیم و وقت را تلف کنیم و ناآگاه و بدخواه و خودپسند باشیم به جای گل در گلدان، چاقو می رویانیم و از آسمان به جای باران رحمت، چاقو.
تأکید داشت که زندگی آزمایش است نه آسایش و شیوه زندگی‌اش سند این باور، که حتی در بستر بیماری هم کار کرد.
خود مانند آب، صاف و زلال بود و چون چاقویی در دست جراحی زبردست، تیز و برنده بود و شفابخش.»

چاقوها در آب مرتضی ممیز
 آثار این هنرمند بیش از سایر ویژگی‌هایش ماندگار است؛ نه تنها نشانه‌ها و آثاری از او که در موزه ‌هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود، او در طراحی جلد کتاب‌ها نیز آثار قابل توجهی را دارد که برخی‌ از آن‌ها با وجود تجدید چاپ چندین‌باره، بعد از گذشت سال‌ها با همان طراحی سابق یا با تغییراتی اندک به چاپ می‌رسند.
ممیز متولد چهارم شهریور ۱۳۱۵ بود. او در سال ۱۳۴۴ در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در ۱۹۶۸ میلادی درمدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس رشته طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی را گذراند. ممیز ۵ آذر سال ۱۳۸۴ به دلیل بیماری در گذشت.