کد خبر : 559536 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۱۶ - 11:13
کارشناسان در گفت‌وگو با ستاره‌صبح راهکار پایان مناقشه 75 ساله خاورمیانه را بررسی کردند تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی فریدون مجلسی می گوید: ایران با تغییر رفتار دیپلماتیک خود نشان داد که با تشکیل دو دولت در سرزمین های فلسطینی موافق است.

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر سیاسی: آمریکا موافق تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی است
جنگ برنده ندارد، با جنگ و جنایت برد حتصل نمی شود. ثابت شده که حتی فرودگاه بن گوریون و نقاطی در حیفا و تل آویو مصونیت کامل ندارند. اسرائیل هم متحمل خسارات جانی و مالی شده است. اسرائیل متقابا به موشک باران و بمباران هوایی و دریایی پرداخت و بیش از دویست نفر از مردم عادی، اعضا و سران حماس کشته و مراکز صنعتی آب شیرین کن، تولید برق و خانه های بسیاری را ویران ساخت.
اگر برد و باخت را در مقایسۀ این آمارها بگیریم، قطعا طرفی که متحمل خسارات جانی و مالی و آسیب های رفاهی بیشتری شده بازندۀ بزرگتر است. از این لحاظ بدون تردید خسارات بیشتر به غزه وارد شده و با قطع برق و آب و آواره شدن هزاران نفر، گذشته از خسارت های مادی مهیب، وضعیت زندگی مردم و ترمیم طولانی و پرهزینۀ آن زمان بر است. 
نتانیاهو از شعار نابودی اسرائیل و تشبیه آن به نوعی هولوکاست استفاده تبلیغاتی می کند و از حمایت غرب برخوردار است. از طرفی نتانیاهو درگیر مشکلات دادگاهی و فساد مالی خود است و با این ترفند عجالتا پوششی بر آن کشیده است. حفاظت از اسرائیل برای آمریکا هزینۀ سنگینی دارد. موضع واقعی و عملی دولت دموکرات کاخ سفید، وادار کردن اسرائیل به آتش بس و ترغیب حماس و حامیانش به سازگای با قطعنامه های شورای امنیت دربارۀ تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی و مذاکرات دربارۀ جبران خسارات است. ایران با تغییر رفتار دیپلماتیک خود نشان داد که با تشکیل دو دولت در سرزمین های فلسطینی موافق است.

 

علی بیگدلی، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی:طرح تشکیل دو دولت، برای اسرائیل اهمیتی ندارد
حضور ناوهای آمریکایی در منطقه نشانه ای از احتمال گسترش این جنگ نیست بلکه به معنی تمایل بالای آمریکا برای خاموش شدن شعله های جنگ با اقداماتی بازدارنده است. آمریکا برای دخالت در جنگ حماس و اسرائیل ناوهای خود را به منطقه نیاورد، جنگ حماس آنقدر بزرگ نیست که ناوهای هواپیمابر آمریکا بخواهند دخالتی داشته باشند.
وقتی نتانیاهو کابینه‌ اش را تشکیل می‌داد، رهبر راست افراطی اروپا به صراحت گفت که ما دو مشکل اساسی در دنیا داریم که باید حل کنیم؛ یکی ایران است که از ما دور است و دیگری فلسطین است که به ما نزدیک است و در همسایگی ما قرار گرفته. پس اینکه اسرائیلی‌ها ژست غافلگیر شدن می ‌گیرند و این اتفاقات را با حوادث سال 1973 مقایسه می‌کنند، نباید مورد استناد قرار بگیرد.
بعید است سازمان ملل آنگونه که واکنش‌ نشان می ‌دهد کار مهمی انجام دهد زیراتوان مقابله با زیاده خواهی اسرائیل را ندارند. طرح تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی که امروز ایران هم به آن رای می دهد روی کاغذ ترسیم شده و برای اسرائیل اهمیت ندارد.
به ویژه که امروز قدرت بزرگی چون چین و روسیه از این اتفاقات استقبال می کنند. برنده اصلی این جنگ این دو قدرت هستند. چرا که هزینه ‌های آمریکا بالا می ‌رود و سطح کمک‎های غرب به اوکراین کم می شود. در حقیقت این اتفاقات در خاورمیانه پوششی بر مساله اوکراین است.

 

عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی: ابهام در آینده طرح دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی برجسته شده است
درگیری های حماس و اسرائیل از آغاز نشانه هایی از بحرانی بزرگ در خود داشت. بحرانی که این بار آمریکا علاقه ای به مشارکت نظامی در آن نشان نمی دهد. اگر چه ظواهر امر نشان می‌دهد که دولت آمریکا در تلاش برای محافظت از موجودیت اسرائیل است اما دولت فعلی آمریکا با دولت مستقر در اسرائیل زاویه دارد.
تنها در صورتی که مناقشات به سطح غیر قابل کنترلی برسد احتمال دخالت آمریکا وجود دارد در غیر این صورت آمریکا در نقش یک میانجی در صحنه بازی خواهد کرد همانطور که امروز شاهد فعالیت بالای وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه هستیم.
امروز در حالی که جهان بیش از همیشه ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطینی را احساس می کند، افراطیون در تل‌آویو مرگ همیشگی طرح دو کشور را در نظر دارند. همانطور که عده ‌ای این جنگ را بن بست توافق ابراهیم می دانند. ابهام در آینده طرح دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی برجسته شده است. اغلب کشورهای عربی اعلام کردند که به دنبال میانجی ‌گری در جنگ میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی هستند. مصر و قطر در خصوص تبادل اسرا میان دو طرف فعال شده‌اند. ولی ضرورت صلح پایدار تعیین تکلیف سرزمین فلسطینیان است. وگرنه هیچ روند محافظه ‌کارانه ای نمی تواند خشم و نفرت تولید شده در این جنگ را کنترل کند.

 

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل: هر طرح صلحی باید مبتنی بر شرط تشکیل دولت مستقل فلسطین باشد
تلاش آمریکایی از این رو است که کاخ سفید نمی ‌خواهند افکار عمومی متوجه ضعف ارتش صهیونیست ‌ها شود و چنین وانمود می‌ کنند که ایران پشت پیروزی ‌های حماس قرار دارد و قدرت آزادی خواهان فلسطین ناشی از تأثیر گذاری ایران بر این معادله است.
اسرائیل برای جلب حمایت بیشتر جهانی قصد دارد پای ایران را به جنگ اسرائیل و حماس بکشاند. ولی مواضع ایران در خصوص این درگیری ها کاملا شفاف و مشخص است.
یکی از این راهکار های خاتمه دادن به درگیری ها برگزاری نشست فوق العاده با حضور سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌‌های اسلامی و صدور بیانیه و قطعنامه شدید لحن علیه اسرائیل است. تا امروز کشور های عربی و اسلامی منطقه با وجود داشتن ظرفیت‌های بالا برای اعمال نفوذ در این بحران از نشان دادن عکس العمل کافی امتناع کرده اند. در حالیکه راهکار های غیر تهاجمی کشور‌های منطقه می تواند عامل بازدارنده و مطمئنی برای جلوگیری از گسترش جنگ، کنترل و توقف آن باشد. ارتش رژیم اسرائیل به صورت زمینی به غزه حمله کرده اند این حملات می تواند اسرائیل را بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی جهان منفور و محکوم کند. شرایط در حوزه میدانی برای رژیم صهیونیستی شکننده است. در چنین موقعیتی هر طرح صلحی باید مبتنی بر شرط تشکیل دولت مستقل فلسطین باشد.