کد خبر : 539415 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۸ - 02:54
امروز در تاریخ

سفر احمد شاه قاجار به اروپا
سلطان احمد شاه قاجار، شاه وقت ایران كه به عادت سلاطین قاجاریه به سفر اروپا رفته بود از هفتم تا دهم آبان ماه 1298 خورشیدی (29 اكتبر تا اول نوامبر 1919 میلادی) در لندن مورد پذیرایی مجلل و بی سابقه مقامات تراز اول انگلستان قرار گرفت، و دلیل آن امضای قرارداد نهم اوت (1919) دولت انگلستان با وثوق الدوله رئیس الوزراء وقت بود كه هنوز به دست مجلس نرسیده بود و انگلیسی ها می خواستند به صورتی رفتار كنند كه تایید این قرارداد را در ضیافتهای رسمی لندن از زبان سلطان احمد شاه بیرون بكشند و سند قرار دهند و مقدمات اجرای آن را فراهم سازند.

 

گروگان گیری مسئولان دانشگاه تهران توسط دانشجویان
به دنبال یك تظاهرات دو روزه در غیاب دكتر مصدق نخست وزیر وقت كه در سفر خارج بود، دانشجویان دانشگاه تهران در این روز در سال 1330 (30 اکتبر 1951) به مدت هشت ساعت اعضای شورای این دانشگاه را به گروگان گرفتند. این عمل برای برخی از رجال مخالف از جمله «جمال امامی» فرصت به وجود آورده بود كه دلیل آن را آزادی بیش از حدی بیان دارند كه دكتر مصدق به دانشجویان داده بود!.

 

زادروز داستویفسكی
فئودور داستویفسكی داستان نگار مشهور روس و یكی ازبنیاد گذاران سبك نوین نگارش داستانهای كوتاه 30 اکتبر 1821به دنیا آمد. داستانهای كوتاه در دو دهه آخر قرن 20 بار دیگر مورد توجه خاص قرار گرفته است و دلیل آن احتمالا كم حوصله شدن مردم به خواندن داستانهای طولانی باید باشد.

 

محاصره تونس توسط صلیبیون
سی ام اكتبر سال 1270 میلادی، محاصره شهر تونس توسط صلیبیون هشتم با عقد یك قرارداد پایان یافت. طبق این قرارداد، سلطان تونس پذیرفت كه به مبلغان مسیحی و بازرگانان اروپایی در قلمرو خود آزادی عمل بدهد. علت شروع حمله دسته هشتم صلیبیون از تونس این بود كه آن را كلید فتح مصر و شمال آفریقا تشخیص داده بودند ولی پس از پیاده شدن در ساحل تونس، بیشتر نظامیان اروپایی دچار بیماری جهاز هاضمه شدند و به ناچار از در مصالحه با سلطان تونس درآمدند. یكی از سلاطین اروپا كه در این لشكركشی شركت كرده بود بر اثر همین بیماری مرموز در كنار باروی شهر تونس درگذشته بود.

 

خاطرات هاشمی رفسنجانی
8آبان سال 1377: در منزل بودم. بخشی از كتابى را ‌كه براساس اسناد موجود ساواك در كتاب خاطراتم تهیه شده، بررسى‌كردم؛ بد نیست، احتیاج به اصلاح دارد. صفحاتی از كتاب باد و باران در قرآن، تألیف مهندس [مهدی] بازرگان را نیز خواندم.ظهر بخشى از بچه‌ها جمع بودند. محسن، براى دیدن مزرعه‌اى كه با جمعى از بستگان خریده‌اند، به جاده ساوه رفته بود. یك چاه عمیق با 80 هكتار زمین براى پسته‌كارى؛ نیم دانگ یاسر و یك دانگ محسن خریده است.عصر، فاطى راجع به تأسیس حزب استقلال صحبت‌كرد و نظر دادكه باید براى تأسیس حزب نیرومندى براى نجات كشور و سامان دادن به نیروهاى خوبى‌كه بیكار شده یا مى‌شوند، اقدام شود و از سوء اداره كشور گفت و به خصوص در وضع بهداشت و درمان و برگشت بیمارستان‌ها به عقب كه به تدریج شبیه وضع دوران قبل از سازندگى مى‌شوند.