کد خبر : 539350 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۴ - 12:53
ریابکوف: روسیه همکاری‌های نظامی با ایران را تقویت می‌کند معاون وزیر امور خارجه روسیه از تقویت همکاری‌های نظامی روسیه با ایران، خبر داد.

 

معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت مسکو همکاری‌های خود با ایران را به‌ویژه در زمینه‌های فنی - نظامی مطابق با الزامات بین‌المللی تقویت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) و در جمع خبرنگاران به موضوعات مرتبط با ایران پرداخت و گفت که روسیه قصد دارد از لغو محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری‌ها استفاده کند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ریابکوف تصریح کرد: ما به توسعه همکاری خود بر مبنای منفعت متقابل و مطابق با تعهدات بین‌المللی و رژیم‌های موجود در این زمینه ادامه خواهیم داد.

وی افزود: اکنون پس از انقضای برخی مفاد محدود کننده در قطعنامه ۲۲۳۱ [سازمان ملل]، این الزامات محدود کننده کمتر وجود دارد. البته ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد و این نباید برای کسی سوالی ایجاد کند.

دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل به تازگی با ارسال یادداشتی به کشور‌های عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بند‌های ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، شامل آزمایش‌های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و همچنین تحریم‌های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهاد‌های ایرانی تحت تحریم شورای امنیت را به اطلاع کشور‌ها رساند.

بر اساس مفاد ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، این محدودیت‌ها تا هشت سال پس از اجرای برجام (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه داشت که نهایتاً شامگاه ۲۶ مهرماه به وقت نیویورک و به صورت خودکار خاتمه یافت.

لغو این محدودیت‌ها در حالی صورت گرفت که طی سال‌های اخیر، تلاش‌های سیاسی و حقوقی گسترده‌ای از سوی آمریکا و کشور‌های غربی برای اتهام‌زنی و اجماع‌سازی در جامعه جهانی به منظور بسترسازی برای تداوم این تحریم‌ها انجام گرفته بود که نهایتا با ناکامی سیاسی و حقوقی کشور‌های غربی در بازگرداندن قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت، محدودیت‌های مذکور به صورت رسمی پایان یافت.