کد خبر : 529127 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۲۳ - 01:37
نوشتاری از فتح الله امی- کنشگر سیاسی نقش ایران در طوفان الاقصی ایران در جنگ جهانی اول که در اواخر دولت قاجار رخ داد ،اعلام بی طرفی کردولی بعلت ضعف دولت مرکزی مورد هجوم کشور های قدرتمند درگیر جنگ شد و به علت غارت نان و غلات مردم توسط دولت های اشغالگر،گرسنگی و بیماری های خطرناک آن زمان مثل وبا و طاعون ،بالاترین تلفات انسانی در بین کشور های درگیر در این جنگ نصیب ایران شد.

در جنگ جهانی دوم نیز علیرغم اعلام بی طرفی ،ایران توسط دولت های قدرتمند درگیر در جنگ اشغال شد و بدون موافقت دولت وقت، اجلاس سران متفقین در تهران برگزار شد و اولین مصوبه آن خلع رضا شاه از سلطنت شد. تبعید او با خفت به آفریقای جنوبی و تقسیم ایران به شمال و جنوب بین خودشان شد. رضا خان با هیتلر و حزب نازی سر سازش داشت. اولین اقدام آلمانی‌ها در ایران طراحی شهرک اقماری در طهران بنام «نازی آباد» بود. اسم این شهرک نام حزب نازی را در ذهن تداعی می کند. هنوز آرم حزب نازی بر سقف سالن راه آهن تهران نمایان است! ایران هیچگاه به آلمان کمک نظامی نکرد.

در هر دو جنگ ارتش ایران بعلت ضعف داخلی نتوانست مانع تجاوز اشغالگران شود،بنظر می‌رسد سازمان دهی ارتش توسط پهلوی اول فقط برای سرکوبی آزادیخواهان داخلی مثل میرزا کوچک جنگلی و کلنل پسیان بودو در مقابل ارتش متجاوز خارجی قدرت دفاع نداشت و بغیر از دفاع های پراکنده مثل کاپیتان بایندر،کل نیروهای نظامی به دستور فرمانده ستاد مشترک وقت ارتشبد نخجوان مراکز نظامی را ترک کردند و تجهیزات نظامی را دو دستی تسلیم قوای اشغالگر نمودند.

گذشته چراغ راه آینده است،امروز نیز علیرغم اقرار سخنگوی کاخ سفید در مورد عدم دخالت ایران در طوفان الاقصی،بلندگوهای رژیم اشغالگر قدس مرتب بر حمایت ایران از حماس و حزب الله لبنان تاکید دارد گویا میخواهد کشور های صاحب قدرت به ویژه اروپا و امریکا را قانع کند که پای ایران را به مخاصمه بکشانند،بطور قطع و یقین اگر ایران مثل دو جنگ جهانی قبلی ضعیف بود تاکنون مثل سوریه و لبنان مورد تهاجم قرار گرفته بود ولی قدرت نظامی فعلی ایران بویژه در تجهیزات هوافضایی مانع برای اجرای سیاست اشغالگری شده است.

علیرغم موضع گیری به موقع حاکمیت در مورد عدم دخالت ایران در حمایت حماس،شبکه های معاند سعی بر دخالت ایران در این واقعه رادارندلذا باید هوشیار بود که در پشت صحنه برای ایران برنامه دارند،تاکید نخست وزیر رژیم اشغالگر مبنی بر ایجاد خاورمیانه جدید را نباید از نظر دور داشت!

بقول لسان والغیب حافظ شیرازی:

هزار دشمنم ار می کنند قصد هلاک

گرم تو دوستی،از دشمنان ندارم باک