کد خبر : 528892 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۱۲ - 01:35
جشن چوسوگ در کره مشابه مهرگان

مرتضی سلطان پور ابیانه - کارشناس  ارشد حوزه کره جنوبی و و مشاور اتاق بازرگانی ایران و کره

چوسوگ (جشن چوسوگ( یکی از جشنهای معروف در کره میباشد نام دیگر این جشن سنتی هنگاوی است. این عبارت از دو کاراکتر زبان چینی یعنی بزرگ و میانه تشکیل شده است که در واقع به فصل پاییز اشاره می کند . چوسوگ نیز از دو کاراکتر تشکیل شده است که جشن برداشت محصول ترجمه می شود .

این جشن شباهت زیادی به جشن مهرگان ما ایرانیان دارد تاریخچه چوسوک در کره: بطور دقیق نمی توان گفت این جشنها از چه زمانی در شبه جزیره بر پا می شده است . اما بر طبق نسخه های خطی موجود سابقه برگزاری چوسوک به دوران شیلا و قبل از تشکیل دولتهای متحد در شبه جزیره باز می گردد . البته داستانهایی از سومین پادشاه شیلا یوری نیز در رابطه با چوسوگ دست امده است . به هر حال چوسوگ بعد از عید سون لال (عید نوروز) بزرگترین جشن و عید در کره جنوبی است که کشور به مدت سه روز تعطیل می شود. ودو بیش از80 در صد مردم به زادگاه ابا و اجدادی خود سفر می کنند در ایام چوسوک مردان به انجام بازیهای سنتی از جمله کشتی باستانی و طناب کشی میان خود و یا مردم روستاهای اطراف و زنان به رقصهای مختلف و رقص معروف کان کان سوله که در زیر نور مهتاب برگزار می شود می پردازند .در این رقص که سابقه چند هزار ساله دارد زنان با گرفتن دست های خود و چرخیدن درجهت موافق عقربه های ساعت به صورت دسته جمعی آواز می خوانند .

مردم کره معتقدند خورشید و ماه و زمین جهان را مدیریت می کنند و اواز این رقص دست جمعی به نوعی در ارتباط با این سه عنصر حیاتی است . از نگاه معنوی و مذهبی نیز این جشن در ایین کنفوسیوسی و بودایی جایگاه خاصی دارد . زیرا شکر گزاری و نیز احترام به خانواده و دیدار با انان و بخشش به یکدیگر و احترام به درگذشتگان از اصول این دو آیین محسوب می شود . از مطالب جالبی را که نیز در خصوص جشنهای چوسوک گفته می شود موضوع بدر پاییزی در این ایام است . این بدان معنای است که در یک زمانی در پاییز قرص ماه کامل میان خورشید و زمین قرار می گیرید و کر ه ایها می گویند در چوسوک ماه به زمین بسیار نزدیک می شود و برکات ان نصیب زمینیان می گردد. بر طبق همین سنت است که در گذشته نژاد کر ه ای معتقد بودند خورشید و ماه و زمین هستی را مدیریت می کنند . شاید بتوان گفت جشن بزرگان شباهت زیادی به جشن مهرگان ما دارد.