کد خبر : 528716 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۴ - 03:50
تأثیر ترافیک بر روان جامعه گروه اجتماعی - الهام صالحی: سال تحصیلی 1402-1403 روز شنبه اول مهر به‌طور رسمی آغاز شد، اما به دلیل تعطیل بودن روز یکشنبه، جمعیت بیشتری در روز گذشته به مدارس رفتند. هر سال در هفته اول آغاز سال تحصیلی، ‌بار ترافیکی افزایش می‌یابد. دیروز بار ترافیک 20 درصد نسبت به‌روز شنبه افزایش یافت. این در حالی است که شناورسازی ساعت بازگشایی مدارس وادارات به استانداری هر استان سپرده‌شده است. با آغاز فصل پاییز دوباره شاهد افزایش ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، اختلالات روانی و تبعات منفی آن خواهیم بود.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از افزایش ۲۰ درصدی ترافیک شهر تهران همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.
روز گذشته ستاد استقبال از مهر برای بررسی وضعیت ترافیکی شهر تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت و جمعی از مسئولان حوزه حمل‌ونقل و خدمات شهری شهر تهران و فرماندهان پلیس راهور پایتخت برگزار شد.
مهدی گلشنی، مدیرکل حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران در ابتدای نشست گفت: ما در پنج کارگروه ویژه جلسات اصلی ستاد استقبال از مهر را تشکیل دادیم؛ شناورسازی ساعات مدارس و بار کالا و ... ازجمله مصوبات این نشست‌ها بود. ازجمله این اقدامات تعیین دستورالعمل‌ها و ابلاغ به نهادهای اجرایی، تشکیل ستاد معین در مناطق ۲۲ گانه برای طرح استقبال از مهر، رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی در مهرماه برای محصلین، تخفیف ۳۰ درصدی برای تمام شهروندان در اپلیکیشن، بهسازی ۵۰ ایستگاه خطوط ویژه، اورهال ۴۳۰ دستگاه اتوبوس، صدور پروانه سرویس مدارس و انتقال ساعت تردد بار کالا به ساعات غیرپیک بود.
مهدی علیزاده، شرکت واحد اتوبوس‌رانی نیز در این نشست گفت: از روز شنبه ۲ هزار و ۴۷ دستگاه اتوبوس شاغل جاری برای اول مهر داشتیم. روز اول مهرماه اولین متروباس بعد از حدود ۵ سال به صورت آزمایشی تست گرم خود را آغاز کرد و دیروز هم دومین دستگاه در خط خاوران آزادی تست گرم خود را آغاز کرد.
بر اساس گزارش پایگاه خبری شهر، سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این نشست گفت: روز دوشنبه به نسبت شنبه ۲۰ درصد ترافیک صبحگاهی بیشتر شده است. ۳۰۰ مدرسه مهم در معابر اصلی قرار دارند و پلیس راهور سطح مناطق تهران را پوشش ترافیکی می‌‌دهد.

 

سن امید به زندگی در ایران؛ ۷۵ سال
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از بررسی برای نهایی شدن «سند جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح در نظام سلامت»، «سند مداخلات ویژه سلامت و ایمنی ترافیک» و همچنین «سند تغییر اقلیم و اثرات آن بر سلامت» خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد اسماعیل مطلق در جلسه حوادث ترافیکی و تروما ضمن تبریک هفته دفاع مقدس اظهار کرد: در زمینه حوادث ترافیکی و تروما باید سند جامعی داشته باشیم تا بتوانیم از این‌گونه حوادث پیشگیری کنیم.
وی بابیان این‌که سن امید به زندگی در کشور به ۷۵ سال رسیده است، گفت: در حوزه سلامت باید کیفیت در اولویت باشد. رئیس‌جمهوری نیز نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت دارد و در اکثر جلسات به کیفیت سلامت مردم و افزایش امید به زندگی مردم تأکید دارد.
وی افزود: طی چندین سال اخیر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی بین ۱۷ تا ۲۰ هزار مرگ در سال بوده است و نرخ مرگ ناشی از حوادث ترافیکی حدود ۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

 

اختلال استرس حوادث ترافیکی چیست؟
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در ادامه گفت: بر اساس برآوردهای اولیه مستخرج از کوهورت سلامت و ایمنی ترافیک پرشین، حدود ۹ درصد از مصدومیت‌های بستری در بیمارستان‌های با بخش تخصصی تروما، مبتلا به ناتوانی شدید بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی می‌شوند که بخش قابل‌توجهی از این ناتوانی‌ها دائمی می‌شود. همچنین طبق برآوردها سالانه حداقل ۱۷ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی دچار اختلال استرس پس از تروما می‌شوند.
بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، مطلق در پایان افزود: متأسفانه علیرغم انتظار روند کاهشی بر اساس برنامه‌های کشوری، آمار مرگ ناشی از حوادث ترافیکی نسبت به سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته است. همچنین در چهارماهه سال جاری افزایش ۱۰ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.