کد خبر : 518447 تاریخ : ۱۴۰۲/۶/۲۰ - 12:37
20 شهریور درخاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه‌ تبریز شخصی‌ که‌ نارنجک‌ به‌ خود بسته‌ بوده‌، به‌ آیه‌ الله‌ مدنی‌ بین‌ دو نماز نزدیک‌می‌شود و به‌ ایشان‌ می‌چسبد و با انفجار نارنجک‌، خودش‌ کشته‌ و آیه‌ الله‌ مدنی‌ و شش‌ نفر ازمردم‌ شهید و عده‌ای‌ زخمی‌ می‌شوند. این‌ شخص‌ از مجاهدین‌ خلق‌ بوده‌. جنایت‌ بزرگی‌ است‌ وتأثیری‌ عمیق‌ در منفورتر شدن‌ ضدانقلاب‌ دارد.

📌(سال 60)⬅️برای‌ اقامه‌ نماز جمعه‌ رفتم‌. اطلاع‌یافته‌ بودم‌، کسی‌ شبیه‌ به‌ حادثه‌ تبریز، قصد سوئی‌ دارد. احتیاط می‌کردم‌؛ معمولا در نماز جمعه‌جلیقه‌ ضدگلوله‌ می‌پوشم‌.

ناشناس‌ معممی‌، به‌ عنوان‌ دادن‌ وجوه‌ شرعی‌، پیش‌ من‌ آمد، البته‌ ایشان‌ قصد سوئی‌ نداشت‌، ولی‌ کار، خلاف‌ احتیاط بود و ممکن‌ بود، شبیه‌ آنچه‌ در تبریز پیش‌ آمد، پیش‌ آید.

در نماز جمعه‌ تبریز شخصی‌ که‌ نارنجک‌ به‌ خود بسته‌ بوده‌، به‌ آیه‌ الله‌ مدنی‌ بین‌ دو نماز نزدیک‌می‌شود و به‌ ایشان‌ می‌چسبد و با انفجار نارنجک‌، خودش‌ کشته‌ و آیه‌ الله‌ مدنی‌ و شش‌ نفر ازمردم‌ شهید و عده‌ای‌ زخمی‌ می‌شوند. این‌ شخص‌ از مجاهدین‌ خلق‌ بوده‌. جنایت‌ بزرگی‌ است‌ وتأثیری‌ عمیق‌ در منفورتر شدن‌ ضدانقلاب‌ دارد.

 [جلسه‌] شورای‌ عالی‌دفاع‌ داشتیم‌. از تأخیر عملیات‌ مقرره‌ ناراحت‌ بودند. گفتند سپاه‌ آماده‌ نبوده‌.

 

📌(سال61)⬅️ آقای‌ حامد الگار استاد مسلمان‌ دانشگاه‌ برکلی‌ آمریکا آمد ومصاحبه‌ای‌ کرد. درباره‌ عملکرد جمهوری‌ اسلامی‌، درباره‌ اراضی‌ و کارخانه‌ها، برخورد ما باانجمن‌های‌ اسلامی‌ و نقش‌ آنها، منافقین‌ و عزل‌ بنی‌صدر و سیاست‌ خارجی‌ پرسید. ظاهرا آدم‌خوبی‌ است‌ و محقق‌ و استاد تاریخ‌ اسلام‌ و شیعه‌.

 

📌(سال62)⬅️آقای‌ ربانی‌ املشی‌ و برادرش‌ صادق‌ آمدند؛ اعتراضات‌ به‌ رئیس‌سازمان‌ انرژی‌ [اتمی‌] مطرح‌ بود. حرف‌ مهمی‌ نداشت‌؛ تکراری‌ بود: تکروی‌ و عدم‌ توجه‌ به‌خودکفایی‌ و تغییر عقیده‌ و روش‌.

آقای‌ صبحی‌ طفیلی‌ از اعضای‌ شورای‌ لبنان‌ آمد و از آقای‌ [علی‌ اکبر] محتشمی‌ و مشکلات‌کارشان‌ در لبنان‌، شکایت‌ داشت‌. تصمیمات‌ دیروز عصر را به‌ ایشان‌ ابلاغ‌ کردم‌ و خواستم‌ که‌تفاهم‌ و همکاری‌ داشته‌ باشند. مرد شجاع‌ و تندی‌ است‌؛ خواهان‌ انقلابی‌ عمل‌ کردن‌ در لبنان‌است‌ و معتقد است‌ آقای‌ [علی‌ اکبر] محتشمی‌ تحت‌ تأثیر سوریه‌، محافظه‌کاری‌ می‌کند.

سرهنگ‌ غفراللهی‌ با جمعی‌ از [مسئولان‌] نیروی‌ زمینی‌ [ارتش‌] آمدند. گزارشی‌ دادند و از عقیدتی‌سیاسی‌ گله‌ داشتند. آقای‌ بهرامی‌ از دوستان‌ دوران‌ طلبگی‌ آمد. طبق‌ معمول‌ وحشت‌ از پاکسازی‌مجدد دارد. حق‌ با اوست‌.

 

📌(سال63)⬅️ آقای‌ خامنه‌ای‌ بدون‌اطلاع‌ قبلی‌ وارد منزل‌ شدند. خوشحال‌ شدم‌. خدمت‌ امام‌ رفته‌ بودند. به‌ صورت‌ جامع‌، از سفر به‌سوریه‌ و لیبی‌ و الجزایر و مذاکره‌ با سران‌ این‌ کشورها صحبت‌ کردند. در مورد تلاش‌ برای‌ اخراج‌اسرائیل‌ از سازمان‌ ملل‌ و تشکیل‌ ستاد مشترک‌ اسلامی‌، برای‌ جنگ‌ با اسرائیل‌ و تشکیل‌ کمیته‌ای‌برای‌ بررسی‌ راه‌های‌ مبارزه‌ با اسرائیل‌ و تشکیل‌ جلسه‌ سران‌ چهار کشور [سوریه‌، لیبی‌، الجزایر وایران‌] در آینده‌ با [حافظ]اسد و [معمر]قذافی‌ و شاذلی‌بن‌ جدید به‌ توافق‌ رسیده‌ بودند؛ در مجموع‌ ازنتایج‌ سفر راضی‌اند

 

📌(سال64)⬅️احمدآقا آمد و نامه‏های سپاه را که درخواست نیروی هوایی و دریایی و اختیارات فرماندهی کرده بودند، به خدمت امام فرستادم. آقای رحمانی مسئول بسیج آمد و از اینکه سپاه بودجه بسیج را نمی‏دهند و اهمیتی به آموزش عمومی بسیج قائل نمی‏شوند و مشکلات دیگر گله کرد؛ به آقای رفیق‏دوست [وزیر سپاه] گفتم رسیدگی نماید.

 

📌(سال65)⬅️ آقایان دعائی و صفائی – که همراه آقای رئیس جمهور به حراره رفته بودند – آمدند و ضمن ابراز رضایت از موفقیت ها و اثر نیرومند شخص آقای خامنه ای، از کثرت افراد هیات – حدود ۲۰۰ نفر – و عدم هماهنگی انتقاد داشتند .

آقای [ مهدی ] عراقی از نمایندگی امام در سپاه آمد . به عملیات کربلای دو از نظر ضعف مدیریت و هدایت عملیات انتقاداتی داشت

 

📌(سال66)⬅️حادثه مهمی در جبهه‌ها نداشتیم. در آستانه ورود دبیر كل سازمان ملل، آرام گرفته است. به پاسدارها گفتم تلفنی با جبهه تماس بگیرند كه احوال یاسر را بپرسم. از روزی كه به جبهه رفته، خبری از او نداریم.

 

📌(سال67)⬅️آقای ترابی [رئیس حفاظت و اطلاعات ارتش] آمد. گزارشی از بررسی وضع معادن طلا در ایران آورد. مدعی است معادن فراوانی با عیار بین پنج تا صد گرم كشف شده است.بعضی از این معادن در زمان شاه به طور غیر رسمی و توسط خارجی ها یا بخش خصوصی به نفع خانواده سلطنتی استخراج می شده و طلای آن به خارج می رفته.

 

📌(سال69)⬅️ آقاى عبدالله نورى، [وزیركشور] آمد و گزارشى از بازسازى مناطق مخروبة زلزله داد؛ از پیشرفت كار راضى است. براى تقویت استاندارها استمداد كرد و گزارش پیشرفت طرح ادغام نیروهاى انتظامى را داد؛ كمیته‌اى‌ها ناراضى‌اند.

عصر احمدآقا آمد. از آیت‌الله خامنه‌اى به خاطر ندادن پادگان نیروى دریایى به مرقد امام گله داشت.

 

📌(سال72)⬅️ [آقای حسن امینیان]، سفیرمان در امارات [متحده عربی] آمد. با توجه به لغو سفر وزیر امورخارجه امارات كه بنا بود این روزها به ایران بیاید، به خاطر اینكه از پیش نتوانسته موافقت ما را در خصوص اعلان قبلى اینكه «هدف سفر مذاكره دربارة جزایر است» به دست بیاورد، براى كیفیت برخورد نظر خواست. گفتم بگوید این را بهانه‌جویى مى‌بینیم و اِلا چه لزومى داشت كه قبلاً گفته شود. كسى مانع صحبت شما نخواهد شد، منتها ما جواب‌هاى محكم داریم كه هنگام مطرح شدن خواهیم گفت

 

📌(سال73)⬅️شب آیت‏الله خامنه‌اى میهمانم بودند. دربارة مسایل ایران و پاكستان صحبت شد و راجع به مسأله كشمیر بحث کردیم. نظر ایشان، این است كه ما روى مسایل انسانى و فشاری كه بر مردم كشمیر وارد مى‌شود، تكیه كنیم و كارى به اینكه سرنوشت سیاسى كشمیر چه باشد، نداشته باشیم؛ چون بعید است، هندى‌ها تسلیم بشوند و كوتاه بیایند.

 

📌(سال74)⬅️جلسه برای ساخت هواپیما داشتیم. وزارت دفاع گزارش داد. پس از مذاكرات، قرار شد آنتوتوف، طرح جدید با مشاركت اوكراین را كه اخیراً آقای [محمدحسن] تولایی، [قائم‏مقام وزیر دفاع]، توافق كرده است، بگیریم و درعین‏حال مذاكره با روسیه هم برای ایلوشین ادامه یابد.

 

📌(سال75)⬅️ زنگبارى‌ها تلاش داشتند كه به صورت یك كشور مستقل جلوه كنند. خودشان را قدیمى‌تر و متمدن‌تر از سرزمین اصلى مى‌دانند و استقبال مردمى هم انصافاً خیلى منظم و باشكوه بود. تقریباً تمامى زن‌ها باحجاب‌اند جز دو سه نفرى كه معلوم نیست، اهل آنجا باشند. 90 درصد مردم مسلمان هستند. در سواحل آنها نقطه خط عبور گله‌هاى ماهى تُن است كه پذیرفتیم صیدشان را فعال كنیم. به آقاى فروزش، [وزیر جهاد سازندگی] گفتم اقدام كنند. او هم خوشحال شد؛ دنبال اجاره صید چنین مواردى است. همچنین گفتند ده هزار هكتار زمین براى كشت برنج آماده كرده‌اند و سرمایه و امكانات براى كار ندارند. به جهاد منطقه دستور دادم، ترتیب كار را بدهد.

جالب است كه مردم آنجا خودشان را از اصل شیرازى مى‌دانند كه اوایل اسلام، شخصى به نام حسن شیرازى از شیراز به اینجا آمده و آنها را مسلمان كرده و سپس نسل توسعه یافته است.

 نوجوان كاملاً سیاهى كه عمامه و عباى جالبى داشت و گفت طلبه است، قرآن خواند. از حفظ آیاتى از سوره جن كه اشتباهى داشت، اصلاح كردم. صد دلار و چیزهاى دیگرى به او جایزه دادم. در كنار من بود كه عكس و فیلم هم گرفتند. اسم او را پرسیدم؛ یادم رفته است. قیافه و رنگ مردم، شبیه هندى‌ها است.

📌(سال76)⬅️در گزارش‌ها مسأله ممنوع شدن ورود پسته ایران تا 15 دسامبر توسط اتحادیه اروپا مورد توجه است. بعضاً پیشنهاد افشاگرى دارند كه براى باج دادن به آمریكا و انتقام از ایران، مسایل سیاسى را در مسأله بازرگانى دخالت داده‌اند.

 آمریكا تبلیغات علیه ایران را با ادعاى همكارى وسیع روسیه و چین با ایران، براى تولید موشك‌هاى دوربرد، تشدیدكرده است.

 

📌(سال77)⬅️رهبرى، براى شهدای‌مان درافغانستان، سه روز عزاى عمومى اعلام‌كردند. در گذشته، دولت عزاى عمومى اعلام مى‌كرد. مطابق معمول، موج صدور بیانیه‌ها از سوى شخصیت‌ها و نهادها در این باره برخاسته است.

 مهدى‌گفت، سكوهایى كه براى [میدان نفتی] ابوذر ساخته، آمادة حمل و نصب است؛ كار بزرگى‌كرده. به فائزه در مورد نظرخواهى‌ها در روزنامه‌اش، منجمله در مورد صداوسیما و ازدواج موقت، تذكراتى دادم.

عصر آقاى [محمد] امامى‌كاشانى، [عضو فقهای شورای نگهبان] آمد. گزارشى از بحث‌هاى شوراى نگهبان در مورد پذیرش و امتحان نامزدهاى انتخابات مجلس خبرگان داد؛ حدود نیمی از آنها را اصولاً فاقد شرایط دیده‌اند و اجازه شركت در امتحان هم نمى‌دهند و جمعى دیگر را امتحان مى‌كنند و افرادى مثل آقایان [سیدمحمد موسوی] خویینى‌ها، [رسول] منتجب‌نیا، [اسدالله] بیات، [صادق] خلخالى و [محمد] عبایى [خراسانی] را هم به ادله دیگرى، ممكن است رد كنند. معلوم شد، براى لیست جناح‌هاى چپ، چیزى نمى‌ماند و احتمال زیاد مى‌رودكه در رقابت‌ها شركت نكنند و سروصداى زیادى خواهند داشت

 

📌(سال78)⬅️ آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] آمد. برای سفر به عُمره خداحافظی كرد و در ضمن مشورت نمود، برای دبیری اوپك كه ما و عربستان رقابت داریم. تأكیدكردم، سعی‌كنند با عربستان به توافق برسند. همكاری ما و عربستان، مسأله قیمت نفت را حل كرد و باید تحكیم شود.

از انفجار دیروز مسكو تا به حال، 85 نفركشته بیرون آمده و 40 نفر هم هنوز مفقودند؛ به حساب مسأله داغستان و انتقام مبارزان مسلمان گذاشته شده؛ روسیه ضربه‌پذیر است و برای سركوب مجاهدان مشكل دارد. در تیمور شرقی هم جنگ داخلی، جدی‌تر شده و فشارهای شبه نظامیان مخالف استقلال، آواره زیادی به وجود آورده و سازمان ملل و نیز آمریكا، دولت اندونزی را حامی شبه نظامیان می‌داند و آن را تهدید كرده و خواسته که نیروهای بین‌المللی را بپذیرد. اعلام شد، در همه پرسی الجزایر 85 درصد افراد واجدصلاحیت شركت كرده‌اند و 99 درصد آنها به پیشنهاد [عبدالعزیز] بوتفلیقه، [رییس‌جمهور الجزایر] درخصوص‌آشتی‌ملی، رأی مثبت داده‌اند.