کد خبر : 517638 تاریخ : ۱۴۰۲/۵/۱۵ - 12:15
علی صالح آبادی در گفت‌وگو با شفقنا: ایجاد حاشیه امن کاری، بهترین هدیه حاکمیت به خبرنگاران و مدیران رسانه است تقدیر معنوی و مادی توامان می‌تواند در زندگی و نشاط خبرنگاران تأثیر داشته باشد چون آن‌ها می‌دانند دیگران کارشان را مورد توجه قرار می‌دهند.

سال‌های گذشته سوژه روز خبرنگار را به روایت خبرنگاران از مشکلات و دغدغه‌هایشان اختصاص می‌دادیم که مهمترین آن نداشتن امنیت شغلی، بیمه، حقوق کافی و… بود. اما امسال از مدیران رسانه‌ای پرسیدیم که چه برنامه‌ای برای خبرنگاران تحریریه خود دارند؟ توقعشان از دولت، مجلس و قوه قضاییه چیست و بهترین هدیه برای روز خبرنگار چه می‌تواند باشد؟ علی صالح آبادی، مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح در این باره می‌گوید: مهم‌ترین خدمت دولت و دستگاه قضایی به خبرنگاران رسانه این است که حاشیه امن داشته باشند.نگاه دستگاه قضایی و دستگاه‌های امنیتی نباید به مطبوعات و خبرنگاران امنیتی باشد بلکه باید نگاهشان تعاملی باشد.
صالح آبادی با اشاره به برنامه تحریریه «ستاره صبح» برای روز خبرنگار به شفقنا رسانه می‌گوید: من خودم را اول خبرنگار، گزارش نویس و یادداشت نویس می‌بینم بعد مدیر مسئول روزنامه، چون سالهاست که در زمینه تولید خبر، گزارش، یادداشت و… کار کرده و می‌کنیم. بنابراین با سختی کار خبرنگاران آشنا هستم.او ادامه می‌دهد: ما هر سال در حد وسع روزنامه تقدیر کلامی و کمک مالی برای خبرنگارانمان در روز خبرنگار داشتیم و امسال هم داریم. به هر حال تقدیر معنوی و مادی توامان می‌تواند در زندگی و نشاط خبرنگاران تأثیر داشته باشد چون آن‌ها می‌دانند دیگران کارشان را مورد توجه قرار می‌دهند.

هدیه حاکمیت به خبرنگاران
اما بهترین هدیه دولت، مجلس و قوه قضاییه برای خبرنگاران چیست؟ مدیر مسئول «ستاره صبح» می‌گوید: خوشبختانه دولت سیزدهم از روزنامه‌ها شکایت نمی‌کند و این نقطه مثبت دولت است که بجای شکایت از روزنامه از ماده ۲۳ قانون مطبوعات استفاده می‌کند و جواب می‌دهد. من فکر می‌کنم ادامه این روند نوعی حاشیه امن برای خبرنگاران، مدیران مسئول و به طور کلی فعالیت مطبوعاتی ایجاد می‌کند.
او ادامه می‌دهد: مهم‌ترین خدمت دولت و دستگاه قضایی به رسانه این است که خبرنگاران حاشیه امن داشته باشند. در کنار حمایت معنوی، با توجه به مشکلات جامعه مثل تورم، گرانی، کاهش قدرت خرید و… حمایت مادی هم می‌تواند کمک برای آن‌ها باشد.

نگاه تعاملی به جای نگاه امنیتی
صالح آبادی تاکید می‌کند: دستگاه قضایی و امنیتی نباید نگاهشان نسبت به مطبوعات و خبرنگاران نگاه امنیتی باشد بلکه باید نگاهشان تعاملی باشد. گاهی شاهد شکایت برخی از نهادها از خبرنگار و مدیر هستیم. من فکر می‌کنم بهترین هدیه در روز خبرنگار این باشد که تمامی شکایت‌های طرح شده در دادسرا از خبرنگاران و مدیران مسئول پس گرفته شود.