کد خبر : 517488 تاریخ : ۱۴۰۲/۵/۸ - 03:59
موسی خوانساری، کارشناس محیط زیست خسارت تغییرات اقلیمی بیش از جنگ

تغییرات اقلیمی خطرناکترین بحران برای بشر در قرن 21 است. خسارت و صدمات تغیرات اقلیمی از خرابی های جنگ برای بشر بدتر است چرا که ویرانه های به جا مانده از جنگ ها در بیشتر مواقع قابل بازسازی است ولی آنچه پس از دوره ای از بحران های اقلیمی به جا می ماند قابل ترمیم نبوده و نخواهد بود.

تغییرات اقلیمی از سال ها پیش در جهان شروع شده و خود را با پدیده‌ هایی مثل افزایش دمای زمین، تغییر الگو های بارش، کم آبی و وقوع سیلاب‌های ها، نشست زمین، بالا آمدن سطح آب دریاها، طوفان ها و زمین لرزه‌ ها نشان می دهد.

گرم شدن زمین که در این فصل سال در مقایسه با زمان مشابه سال های پیش، به وضوح قابل مشاهده است و نشانه تغییرات اقلیمی است. طی چند سال متوسط دمای زمین حدود ۰.۸ درجه سانتی‌ گراد افزایش داشت.این افزایش همچنان ادامه دارد و هنوز متوقف نشده و یا راه حل هایی که از گرمایش زمین جلوگیری می کند به طور کامل در تمام مناطق جهان به اجرا در نیامده است.

این درحالی است که ادامه داشتن روند گرمایش زمین می تواند باعث بروز وقایع وحشتناکتری در جهان شود. از جمله اینکه پیش بینی می شود تا اواخر قرن 21، حدود بیست درصد از جهان به طور کامل خشک و غیر قابل سکونت خواهد شد.

تغییرات اقلیمی در ایران هم خود را نشان داده و در فصول مختلف سال نزدیک شدن بحران را یادآور می شود. دمای هوا در کشور افزایش پیدا کرده و بارش ها کم شده است.

تغییرات اقلیمی علاوه با بروز فجایع زیست محیطی تاثیر مستقیم خود را بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور به جا می گذارد. کاهش تولید، از بین رفتن مشاغل، مهاجرت، حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی ناشی از بحران اقلیمی است که آثارش نمایان شده است.

این بحران ها هزینه هایی پیش بینی نشده به دنبال دارد و به اقتصاد آسیب‌ می زند. جبران هزینه های بوجود آمده بعد از سیل، رانش زمین و فرونشست از جمله این هزینه های پیش بینی نشده هستند.

بی شک در نبرد سختی که با تغییرات اقلیمی در پیش داریم بزرگترین تکلیف بر دوش دولت ها است. حفاظت از جنگل ‌ها و جایگزین کردن انرژی ‌های پاک به جای سوخت ‌های فسیلی از جمله وظایف دولت ها در جهانی است که توسط خطر تغییرات اقلیمی تهدید شده است.

یکی از حیاتی تریم تکالیف دولت ها حرکت به سمت انرژی ‌های تجدید پذیر است. متاسفانه ایران با وجود ظرفیت بالای استفاده از انرژی های پاک در استفاده از انرژی باد و انرژی خورشید تعلل کرده است. در حالیکه بحران از مرزها گذشته و ایران در خط مقدم نبرد با تغییرات اقلیمی قرار دارد و باید دولت فورا نسبت به جایگزین کردن انرژی های پاک با سوخت های فسیلی اقدام کند.