کد خبر : 517443 تاریخ : ۱۴۰۲/۵/۶ - 15:55
مراسم عزاداری عاشورای حسینی برگزار شد واقعه کربلا اگرچه از لحاظ زمانی کوتاه و تنها یک روز ( عاشورا )از صبح تا عصر طول کشید اما لحظه لحظه آن درس شهامت ، ایثار و فداکاری ، ایمان و اعتقاد و اخلاص بود. واقعه کربلا دانشگاهی است که از طفل شیرخوار تا پیرمرد محاسن سفیدش به بشریت درس آزادگی می‌آموزد. خون‌های مطهر امام حسین (ع ) و یاران با وفایش به اسلام حیات تازه بخشید و زمینه سرنگون شدن دودمان فاسد اموی را فراهم کرد و یاد آن تا ابد و برای همیشه زنده خواهد ماند چرا که زنده نگه داشتن محرم زنده نگه داشتن اسلام است.

 امروز و همزمان با سالروز شهادت شهدای دشت کربلا،مردم ایران در سراسر کشور با حضور گسترده در عزاداری سید وسالار شهیدان،حضرت اباعبدالله الحسین (ع)،یک بار دیگر ارادت خودشان را به آن حضرت نشان دادند.

همچنین مشاهدات از خیابان‌های مشهد حاکیست که مردم به ویژه نوجوانان و جوانان حضور گسترده‌ای در مراسم عاشورای حسینی دارند.

مهمترین شهری که برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در استان خراسان رضوی می‌توان به آن اشاره کرد، شهر مقدس مشهد است و امروز در این شهر تعداد زیادی از هیات‌های حسینی در رثای امام حسین (ع) اشک ماتم ریختند.

شبیه چنین مراسمی،امروز در اقصی نقاط کشورمان برگزار شد و مردم هر یک از مناطق بنا بر سنت سال‌های گذشته، عزاداری‌های ویژه محلی خودشان را انجام دادند. به عنوان مثال، شکوه عزاداری مردم سرزمین بادها و بادگیرها در سوگواری روز عاشورا، آیین نخل‌برداری است. در یزد، نخل را به شکل تابوت سیدالشهدا(ع) یا نمادی از یکی از شهدای کربلا درمی آورند. نخلی از جنس چوب و به شکل برگ درخت یا سرو که هیچ شباهتی به درخت نخل ندارد، اما به این نام خوانده می‌شود. مراسم نخل‌برداری از ویژگی‌های منحصر به فرد محرم و عزاداری در یزد است که با همکاری و همیاری اهالی در تمام مراحل مراسم، از کمک مالی و تهیه چوب و دیگر وسایل آن گرفته تا کمک در تزئین و عَلَم کردن آن و حمل آن در روز عاشورا برگزار می‌شود.

 

امام حسین (ع)، ۷۲ نفر از یاران ایشان و خانواده‌های این شهیدان که بعد از جنگ اسیر شدند همگی درس فداکاری و شجاعت به ما آموختند و ما در روز عاشورا با زنده نگه داشتن یاد آن‌ها تلاش می‌کنیم از تک‌تک اتفاقاتی که در کربلا افتاد درس بگیریم و هیچ وقت در مقابل افراد ظالم سکوت نکنیم و همیشه در راهی حرکت کنیم که به حقیقت نزدیک است.

در دل صحرا شهیدان بی کفن افتاده‌اند
عاشقان در کربلا خونین بدن افتاده‌اند

لاله‌های فاطمه پرپر میان خاک و خون
در گلستان بلا چون یاسمن افتاده‌اند

سر جدا قربانیان نهضت سرخ حسین
روی خاک نینوا دور از وطن افتاده‌اند

تشنگان وادی آزادگی در بحر عشق
در کنار علقمه صد پاره تن افتاده‌اند

کربلا بستان عشاق است و هفتاد و دو گل
سوی دیگر یادگاران حسن افتاده‌اند

بر لب ماتم سرای» یاسر «این غم نقش بست
اشک‌ها خون گشته و از چشم من افتاده‌اند

در روزعاشورا؛ روزی سراسر غم و اندوه و ناله، گویی آن روز خورشید، نور خود را از دست داده بود مصیبتی بس طاقت فرسا بود؛ درود بر حسینی که مانند کوه در تیرباران دشمن ایستادگی کرد و گل‌های باغ هستی‌اش در این راه پرپر شدند.

ایسنا