کد خبر : 516923 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۱۳ - 02:32
تجاوز به حقوق عمومی ساخت یک برج ۲۷ طبقه بدون پروانه ساخت / کمیسیون ماده ۵ قانون شورای عالی شهرسازی ضابطه ندارد در شهر تهران شاهد هستیم برخلاف مقررات شهرسازی، برجی ۲۷ طبقه بدون پروانه ساخت و با مجوز کمیسیون ماده ۵ ساخته می‌شود.

ستاره صبح - مصطفی فروغی: برخی اقدامات خلاف قانون، خلاف ضابطه و مقررات در کشور انجام می‌شود که نتیجه آن نارضایتی، بدبینی به حاکمیت و تداعی رانت‌خواری است. البته این اقدامات خلاف از دید مردم، رسانه‌ها و حتی مقامات مخفی نمی‌ماند و دیر یا زود افشاء و چهره مدعیان مردمی بودن و ارزشی بودن را نمایان می‌کند که به چند نمونه اشاره می‌شود:

فعالیت شبانه پتروشیمی میانکاله
پتروشیمی میانکاله در قلب مزارع و جنگل‌های مازندران ساخته شود. وقتی بولدوزرها به مزارع حسین‌آباد رسیدند، صدای کشاورزی منطقه، طرفداران محیط‌زیست هنرمندان، فعالان سیاسی و رسانه‌ها درآمد فضا آن‌قدر برای ابربدهکار بانکی و مالک پروژه سنگین شد که دادستان کل کشور و رییس‌جمهور دستور توقف این پروژه را به درخواست سازمان محیط‌زیست صادر کردند. گفتنی است، نماینده بهشهر، استاندار مازندران و امام‌جمعه بهشهر از احداث پروژه‌ای که به نابودی طبیعت و مزارع کشاورزی می‌شود حمایت می‌کردند.
شوربختانه به‌رغم مخالفت‌ها این پروژه دوباره شبانه کلید خورده و پیمانکار مشغول ساخت‌وساز است. پرسش این است که وقتی رییس‌جمهور، دادستان کل، سازمان محیط‌زیست مخالف اجرای این پروژه هستند چگونه ابر بدهکار بانکی غیرقانونی مشغول ساخت پروژه است و نماینده بهشهر هم که باید از حقوق مردم دفاع کند از این فرد متخلف حمایت می‌کند. اگر قانون اجرا نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود؛ بنابراین لازم است با قانون جلوی ساخت پروژه‌ای که به محیط‌زیست خسارت می‌زند بگیرد.

تخریب جنگل‌ها و مزارع
بارها در رسانه‌ها اعلام‌شده که به جنگل‌ها، مزارع، قطع درختان در شهرها، باغ‌ها تجاوز شده و به‌جای درختان زیبا، بانشاط که تولید اکسیژن برای ساکنان شهرها می‌کنند بنای بلندمرتبه ساخته می‌شود و به ریش مخالفان هم می‌خندند.
رهبر انقلاب در سال 1393 گفته‌اند: جلوی کوه‌خواری و جنگل خواری گرفته شود. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که «بیابان‌زایی» در کشور گسترش‌یافته است. بر اساس نظر کارشناسان جنگل‌ها، مزارع در دهه‌های گذشته از بین رفته و به‌جای آن‌ها سودجویان ویلا ساخته‌اند. پرسش این است که چگونه چنین اتفاقی افتاده است و چگونه جنگل‌ها و مراتع از بین رفته‌اند و پشت‌صحنه مجوزها چه بوده است؟

ماجرای ساخت برج 27 طبقه بدون پروانه
رییس سازمان بازرسی کل کشور از یک فساد بزرگ پرده برمی‌دارد و می‌گوید: در شهر تهران شاهد هستیم برخلاف مقررات شهرسازی، برجی 27 طبقه بدون پروانه ساخت و با مجوز کمیسیون ماده 5 ساخته می‌شود.
ماجرا ازاین‌قرار است که موسسه عسکریه (موسسه اعتباری ملل) با چراغ سبز وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران (دوران قالیباف) در مشاعات مربوط به ساکنان یک مجتمع مسکونی در شهرک غرب بدون پروانه ساخت اقدام به ساخت یک برج 27 طبقه می‌کند. شورای عالی معماری با شکایت ساکنان دو نوبت ساخت این برج را غیرقانونی دانست و دستور توقف داد، دیوان عدالت اداری هم در رأی بدوی ساخت این برج را خلاف قانون دانست؛ اما این دیوان در رأی بدوی بدون توجه به خواست 1000 خانوار به نفع شرکت عمران تکلار وابسته به وزارت راه و شهرسازی و موسسه اعتباری ملل رأی داد. گفتنی است که سازنده این برج به زمین مسجد مجاور آن (مسجد الزهرا) نیز تجاوز کرد. (10 آبان 1401 باشگاه خبرنگاران جوان)

ساخت بنا بر روی گسل های زلزله
 13000 هزار ساختمان در تهران روی گسل‌های زلزله با مجوز شهرداری تهران در دهه‌های گذشته ساخته‌شده است. در صورت وقوع زلزله 7 ریشتری بر اساس برآورد کارشناسان ژاپنی، تهران 400 هزار کشته خواهد داد. این ساختمان‌ها اغلب خلاف و بدون نظر سازمان محیط‌زیست ساخته‌شده است. مهم‌تر اینکه قرار است شهرداری یک هتل 30 طبقه نیز روی گسل ولنجک بسازد. آیا این کارها ضایع شدن حقوق عامه نیست؟ اگر تراژدی مرگبار زلزله رخ دهد مقصر کیست؟

سوء استفاده از موقعیت 
پرداخت حقوق‌های نجومی در شهرداری، شورای شهر و به‌کارگیری اقوام در مسئولیت فیش حقوقی 100 میلیون حقوق ماهیانه یک نماینده مجلس، خودرو دنا پلاس، شاسی‌بلند و ودیعه مسکن 231 میلیون تومانی آیا این کار در راستای حقوق عامه ارزیابی می‌شود. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که رویکرد قوه قضاییه متفاوت از قبل شده که امیدوارکننده است. انتظار از قوه قضاییه این است که در راستای وظیفه ذاتی‌اش که دفاع از حقوق عموم است به ماجرای پروژه میانکاله، برج 27 طبقه، جنگل‌خواری و بیابان‌زدایی سوءاستفاده از موقعیت‌ها ورود پیدا کند و با قلع‌وقمع متخلفان رضایت عامه را جلب کند و به کسانی که به حقوق ملت تجاوز کرده و می‌کنند درس عبرت بدهد.