کد خبر : 516901 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۱۲ - 10:49
13000 ساختمان روی گسل زلزله ستاره صبح- مصطفی فروغی: ساخت و ساز در دنیای مدرن دارای قواعد مهندسی است که رعایت آن در حوادثی مثل طوفان و زلزله تلفات را کاهش می دهد.ژاپنی ها ساختمان ها را به گونه ای می سازند که بناها تا 8 ریشتر مقابل زلزله مقاوم هستند.اما در کشوری مانند ترکیه ساختمان سازی به گونه ای است که زلزله هزاران خانه را ویران و هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند.همینطور در ایران هم تاکنون زلزله خسارت فراوانی به بار آورده است.کارشناسان بر این عقیده اند که تهران و تبریز بیشترین خطر وقوع زلزله را دارد.با این وجود شهرداری در گذشته و حال در شمال تهران با هدف کسب درآمد در کوچه های باریک مجوز برج سازی داده است.بر اساس اعلام نظر کارشناسان هم‌اکنون 22هزار بنا بر روی گسل های زلزله در شمال شرق،شمال،شمال غرب تهران ساخته شده است.اگر زلزله ای رخ دهد تلفات مادی و انسانی آن فراوان خواهد.جرئیات بیشتر در گزارش پیش رو می خوانید:

ممنوعیت ساخت ساختمان بلندمرتبه روی گسل
علی بیت الهی درباره اقدامات اخیر شهرداری تهران و احتمال صدور مجوز برای ساخت‌وسازهای برج در حریم گسلی ازجمله ساخت هتل 30 طبقه در منطقه ولنجک گفت: قرار است برج 30 طبقه‌ای با کاربری هتل در منطقه ولنجک ساخته شود. مطلبی هم از قول شهردار تهران در رسانه‌ها نقل‌شده مبنی بر اینکه «برخی از اساتید معتقدند امکان ساخت این برج بر روی گسل یا در حریم گسلی وجود دارد اما اعلام کرده‌ایم درباره امکان ساخت این برج بر روی گسل از مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی استعلام گرفته شود. اما هنوز استعلامی دریافت نکرده‌ ا‌ست. در مجموع اگر هم استعلامی صورت بگیرد، طبق قانون احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در حرایم گسلی ممنوع است.

ساخت 1000 برج روی گسل
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد:‌ بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی که ابلاغ‌شده، در نقشه‌های شهر تهران و نقشه حرایم گسلی که بر اساس آن پروانه‌های ساخت صادر می‌شود، تأکید شده که احداث ساختمان‌های بلندمرتبه و برج (ساختمان‌های بالای 12 طبقه) در حرایم گسل‌ها ممنوع است و این مصوبه از سال 97 ابلاغ‌شده و به اجرا می‌رسد. مصوبات شورا حکم قانون را دارد. نباید ساختمانی با خصوصیاتی ازجمله بیش از 12 طبقه، با کاربری بیمارستانی، مدارس، پمپ‌بنزین و گاز و با درجه اهمیت زیاد در مکان‌های گسل ساخته شود. البته ساخت ساختمان کوتاه مرتبه با کاربری مسکونی با رعایت استانداردها و ضوابط اعلام‌شده در این محدوده‌ها بلامانع است. آنچه درباره هتل ولنجک شنیده‌ایم که البته موضوعی به صورت رسمی به دست ما نرسیده؛ این است که این هتل بر اساس 30 طبقه طراحی‌شده، بنابراین این هتل هم مشمول موارد ممنوعیت احداث می‌شود.

ساخت بلندمرتبه روی گسل ممنوع
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره ساختمان‌های درگیر در گسل‌های منطقه یک گفت: بر اساس مطالعاتی که در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی انجام‌شده، در کل تهران بیش از 12 هزار پلاک ساختمانی بر روی گسل‌ها ساخته‌شده‌اند که هر پلاک ممکن است چندین واحد داشته باشد. همچنین طبق مطالعات انجام‌شده حدود 1000 ساختمان بلندمرتبه بالای 12 طبقه بر روی گسل ساخته‌شده‌اند که نیمی از این ساختمان‌ها در منطقه یک تهران واقع‌شده‌اند. وی تأکید کرد:‌ در منطقه یک تهران بسیاری از ساختمان‌های مهم ستادی و نهادی بر روی گسل ساخته‌شده‌اند و بالغ بر 249 مرکز مهم و مدیریتی و عمومی خدمات‌رسانی بر روی گسل شمال قرارگرفته‌اند. همچنین منطقه یک بافت فرسوده وسیعی هم دارد ازجمله مناطق دارآباد، گلاب دره جماران، تجریش و ...که در این بافت‌ها کوچه‌های معابر باریک هستند که به‌شدت ریسک زلزله را بالا می‌برند و اگر تنها یک سنگ از نماد این ساختمان‌ها ریزش کند کل خیابان مسدود می‌شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که حادثه یک‌بار اتفاق می‌افتد و می‌تواند غیرقابل‌جبران باشد. (ایلنا)