کد خبر : 516779 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۷ - 03:43
میر علی یاری، مدیر عامل پیشین شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس چرا عربستان و امارات می توانند آب دریا را شیرین ‌کنند،اما ما نمی‌توانیم؟

ستاره صبح آنلاین- کشور های حوزه خلیج فارس پروژه های انتقال آب دریا و شیرین سازی را پیگیری می کنند. عربستان و امارات پرچم دار اجرای این طرح ها در منطقه هستند و بیشترین سهم شیرین سازی آب در اختیار این دو کشور عربی است.

تکنولوژی انتقال و شیرین سازی آب دریا در حوزه تکنولوژی های تک تعریف نمی شود و حتی می توان گفت تکنولوژی دست نیافتنی و کم یابی نیست.

اگرچه این تکنولوژی غربی است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با کمک اروپایی ها و آمریکایی ها به این امکان دست یافته اند، اما نمی توان کاستی های کشور در اجرای پروژه های انتقال آب را به عدم دسترسی به تکنولوژی نسبت داد زیرا کشورهایی نظیر چین و کره نیز این تکنولوژی را در اختیار دارند و ایران می توانست از سال ها پیش با تعامل و همکاری با چنین کشورهایی کاری را که عربستان و امارات برای تامین آب مورد نیاز خود انجام داده اند الگو قرار دهد. سعودی ها آب را از دریا بر می دارند.

تعدادی از کشور های حاشیه خلیج فارس که از عربستان و امارات عقب مانده بودند امروز برای تامین آب و رها شدن از بحران خشکسالی خیز برداشته اند و با سرعت و پروژه انتقال آب و شیرین سازی را کلید می زنند.

امروز دنیا به منابع آب دریاها به عنوان ظرفیتی برای گذران دوره خشکسالی نگاه می کند. فهرست کشور هایی که بخشی از مشکلات آبی خود را با شیرین سازی آب دریا حل می کنند روز به روز طولانی تر می شود.

دلیل تعلل در استفاده از ظرفیت دریای عمان و خلیج فارس برای عطش استان های جنوبی و مرکزی را باید از مسئولین پرسید. بخشی از وزارت نیرو بدنه کارشناسی مطلع و به روزی در این زمینه دارد که اگر اراده بر انجام این کار در رده های تصمیم گیر وجود داشت بی شک متخصصین کاربلد داشتیم و امروز می توانستیم از نتیجه ان پروژه ها بهره مند شویم.

عوامل به سرانجام نرسیدن پروژه انتقال آب خلیج فارس متعدد است ولی نگارنده به این بهانه آقایان که می گویند: "ما به تکنولوژی دسترسی نداریم"، اعتقادی ندارد.

ایران کشوری ثروتمند و سرشار از منابع است. توان مالی اجرای پروژه های انتقال آب هم وجود دارد. با سرمایه گذاری توجیه پذیری می توان مشکل خشکسالی را حل کرد.

علم و تجربه دنیا نشان می دهد که می توان آب را از دریا برگرداند و شیرین کرد و این آب گوارا را به خاک تشنه بخش های مرکزی ایران رساند.

نگارنده از مخالفان اجرای پروژه انتقال آب تقاضا می کند با جست و جوی ساده در اینترنت فهرست کشور های پیشرفته دنیا را که از این طریق به جنگ خشکسالی رفته و کشاورزی خود را تقویت کرده اند؛ مراجعه نمایند.

بحث شیرین سازی آب دریا در حوزه خلیج فارس امروز به رقابتی بین کشور های منطقه تبدیل شده است. رقابتی که ایران با وجود داشتن توانایی و ظرفیت بالا از آن باز مانده است. با وجود نعمت همجواری با دریای عمان و خلیج فارس، خشکسالی و بی آبی در ایران معنا ندارد.