کد خبر : 516747 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۶ - 05:01
کودتای پریگوژین و هراس سازمان سیا

 26 ژوئن 2023

 

 بقلم ام. ک. بهادرا کومار

 

تارنمای ایندین پانچ لاین

 

برگردان و کوتاه کننده علی اصغر شهدی

 

[email protected]

 

 سی ان ان و به دنبال آن نیویورک تایمز روز یکشنبه این خبر را منتشر کردند که سازمان های اطلاعاتی آمریکا و غرب در جریان کودتای نافرجام جمعه شب یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر قرار داشته اند.چیزی که ما نمی دانیم این است که سازمان اطلاعات روسیه در چه مقطعی متوجه این کودتا می شود. کرملین قاطعانه و با آینده نگری در زمان واقعی عمل کرد تا کودتا را ظرف چند ساعت از بین ببرد. تا عصر شنبه، سرگئی ناریشکین، رئیس اطلاعات خارجی، اعلام کرد که کودتا شکست خورده است. مقامات روسی منتظر بودند تا پریگوژین حرکت خود را انجام دهد.داد و بیداد پریگوژین از پاییز و زمستان گذشته که در ابتدا از جنبه های عملیاتی جبهه جنگ باخموت در استان دونتسک آغاز شد،  از توجه تحلیلگران اطلاعاتی روسی دور نبود اما این جار و جنجال به تدریج رنگ و بوی سیاسی گرفت و با بیانیه باورنکردنی مبنی بر اینکه از شروع عملیات نظامی ویژه در اوکراین از اسفند 1401 ( فوریه 2022) همه چیز بیهوده بوده است.  به اوج خود رسید.عجیب تر از آن، این مرد که به طور فیزیکی شاهد نبرد باخموت بود، به این نتیجه عجیب رسید که کی یف یا ناتو هیچ نیت بدی نسبت به دونباس یا روسیه ندارند .بنابراین، "با مشخص شدن دانسته ها"، سازمان اطلاعات روسیه دستور گرفت تا در "حالت گوش دادن" قرار گیرد و به تحولات  در نبرد باخموت که واگنر در صندلی فرماندهی قرار گرفته بود، جریان آزاد بدهد. (جالب است، هرچند، در مقطعی، که باعث آزردگی پریگوژین شد، مسکو نیز شروع به استقرار نیروهای منظم به طور انتخابی در جبهه باخموت در کنار جنگجویان واگنر کرد.)روز شنبه، معلوم شد که مقامات روسیه به معنای واقعی کلمه منتظر نقشه راه برای سرکوب کودتای پریگوژین هستند. حتی شبه نظامیان چچنی در حالت آماده باش قرار گرفتند.عنصر مهم در معامله منعقد شده با پریگوژین این بوده است که او تحت پیگرد قانونی قرار نخواهد گرفت، بلکه باید به سادگی گم شود. و کجا می‌توان تبعید او را در سیاره زمین بهتر از بلاروس زیر نظر رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو ترتیب داد؟می توان گفت که جایگاه سیاسی پوتین  اکنون در روسیه غیرقابل چالش و غیرقابل قیام است و آمریکایی ها باید مدت ها پس از خروج جو بایدن از صحنه با این واقعیت زندگی کنند.

چرخش تحولات

کرملین استراتژی بسیار متفکرانه ای را اتخاذ کرده است. از جزئیات بدست آمده تاکنون، به پنج عنصر کلیدی زیر می توان اشاره کرد:

1-      اساساً، اولویت اصلی اجتناب از خونریزی بود  تا تمرکز بر جنگ در اوکراین، که در نقطه اوج قرار داشت، آسیب نبیند.

2-      در شرایط فوری، معدود جنگجویان مرتد واگنر و پریگوژین را وادار کرد تا روستوف-آن-دون را ترک کنند و به اردوگاه های خود در لوگانسک بازگردند

3-      از نظر بالینی پریگوژین را باید  از بقیه گروه واگنر جدا کرد (در واقع، حتی یک فرمانده یا افسر واگنر به شورش او نپیوست)

4-      باید به بخش عمده ای از گروه واگنر - البته به جز شرکت کنندگان در کودتا - مصونیت داد و ادغام رسمی آنها در وزارت دفاع را تسهیل کرد. یعنی منطق ایجاد گروه واگنر توسط وزارت دفاع (و یک آژانس ناشناس امنیت داخلی فوق سری) همچنان پابرجاست، اما دیگر یک نیروی شبه دولتی نخواهد بود، بلکه توسط فرماندهان نظامی حرفه ای با اسم و رسم مشخص رهبری خواهد شد.

5-      باید پریگوژین را وادار کرد تا به بلاروس برود، زمانی که او متوجه شود که باید از کسی جز پوتین (که با عبور امن الیگارش به بلاروس موافقت کرد) درخواست بخشش کند، کار دشواری نخواهد بود.عنصر آخر کاملاً جذاب است. کرملین به دلیل رفتار فتنه گرانه پریگوژین به شدت از او عصبانی است، اما همچنین می داند - احتمالاً بر اساس اطلاعات رسیده- که او مورد سؤاستفاده قدرت های غربی قرار گرفته است. البته باید بهای آن را پرداخت. پریگوژین هرگز به قد و قواره قبلی به عنوان یک الیگارش باز نخواهد گشت و نخواهد توانست ثروت شخصی 1.2 میلیارد دلاری یا سبک زندگی افسانه ای اش در گذشته را پس بگیرد.اشتباه نکنید، لوکاشنکو در نهایت پریگوژین را وادار می کند تا حرف بزند - خیلی زود - و ضرباهنگ آن به طور زنده به کرملین مخابره خواهد شد. و این دلیل عصبانیت شدید واشنگتن است که شبح جنگ هسته ای و غیره را پیش کشید تا توجه جهانیان را از توطئه سیا برای بی ثبات کردن روسیه منحرف کند.