کد خبر : 516746 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۶ - 05:00
زهیر اصفهانی- مدرس دانشگاه و تحلیلگر سیاسی شورش واگنرها هیمنه آهنین پوتین را شکست

سخن کوتاه این‌که باید در یک کلمه گفت: شورش واگنر ها لطمه بزرگی بر حیثیت ولادمیر پوتین وارد کرد. یوگنی پریگوژین شخصیت کاریزماتیک پوتین در روسیه را مخدوش و کمرنگ کرد. واگنرها یک گروه شبه نظامی هستند که به ارتش روسیه وابستگی غیرمستقیم دارند. واگنرها اولین بار در سال ۲۰۱۴ مطرح شدند. این گروه در جنگ‌ های نیابتی مثل جنگ داخلی سوریه و درگیری های لیبی شرکت کرده است. اما واگنرها در جنگ اوکراین در نوک خط حمله قرار گرفتند زیرا آن‌ها به ظاهر از جمله وفادارترین گروه به نظام حاکم روسیه به شمار می‌آمدند. یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر ها آن چنان به ولادمیر پوتین نزدیک بود که لقب آشپز پوتین برای وی که تاجری ثروتمند بود مایه افتخار برای او شد. پریگوژین از زندانی‌های شوروی سابق بود او پس از طی کردن دوران محکومیت خود فروشنده دورگرد هات داگ بود و از این طریق زندگی می‌کرد، اما پس از احداث رستوران و موفق شدن در مدیریت رستوران های زنجیره ای اش به دلیل جلب توج شخص پوتین و تهیه غذا برای کاخ کرملین ثروت قابل توجهی کسب کرد و در حلقه معتمدین ولادمیر پوتین قرار گرفت. اما یار گرمابه و گلستان پوتین در ماه‌های گذشته با گروه واگنر، تعارض بین ارتش روس در جنگ اوکراین ایجاد کرد.پریگوژین ادعا کرد به دلیل عدم حمایت کرملین از واگنرها، حدود 4۰ درصد نیروهای خود را در این جنگ از دست داده است. در شرایطی که نیروهای واگنر درمیدان نبرد حدود 60 هزار نفر برآورد شده بود به گفته پریگوژین 20 هزار سرباز واگنر در این جنگ کشته شده‌اند.
تصور این نکته که یکی از نزدیکان ولادمیر پوتین و کسی در موقعیت پریگوژین بر علیه دولت و به ویژه ساختار نظامی روسیه بشورد، عجیب است زیرا این اتفاق نه تنها حاکمیت این کشور بلکه افکار عمومی جهان را غافلگیر کرد.
واگنرها به طور اتوبانی حرکت کردند و از اوکراین خارج شدند و اعلام کردند «روستوف» در روسیه را تصرف کرده اند و سپس گفته شد به سمت مسکو می آیند و در صدد تغییر دادن رییس جمهور هستند. انتشار این خبر و وقوع احتمالی درگیری نظامی در بین نیروهای نظامی روسیه برای پوتین گران تمام شد و ساختار آهنین پوتین را که با جنگ اوکراین تضعیف شده بود، شکست.
اهداف پنهان پریگوژین را نباید نادیده گرفت. روز گذشته اعلام شد واگنر ها از اول جولای منحل می شوند. اما اعضای این گروه غیر رسمی همچنان مواضع خود را حفظ می کنند و چه بسا با شدت بیشتری به مبارزه با دولت روسیه اقدام کنند.
مقابل این گروه ولادمیر پوتین قرار دارد که بر سر قدرت با هیچ کسی تعارف ندارد. مخالفین پوتین از خشم او در امان نخواهند بود همانطور که رییس جمهور روسیه به فاصله کمی از شورش واگنر ها آن ها را به خیانت متهم کرد. اتفاقی که در آینده برای پریگوژین رخ خواهد داد همان سرنوشتی است که تا امروز پوتین برای مخالفان خود رقم زده و بی شک پریگوژین را حذف خواهد کرد ولی اثراتی که واگنر ها از فرمانده خود پذیرفته اند و تاثیر عملکرد این گروه به شکل جریانی مخالف حاکمیت پوتین در جامعه روسیه باقی خواهد ماند.