کد خبر : 516706 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۴ - 11:50
کرملین: پریگوژین به بلاروس می‌رود و پرونده جنایی علیه وی لغو می‌شود کاخ ریاست جمهوری روسیه تایید کرد که پرونده جنایی علیه رئیس گروه واگنر لغو خواهد شد و وی خاک این کشور را به مقصد بلاروس ترک خواهد کرد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری این کشور (کرملین) شامگاه شنبه در اظهاراتی تلفنی، از تصمیم مقامات کشورش برای لغو پرونده جنایی علیه «یوگنی پریگوژین»، بنیانگذار و رئیس گروه شبه نظامی واگنر خبر داده و اعلام کرد که وی به بلاروس خواهد رفت.

سخنگوی کرملین ضمن اعلام این که آن دسته از شبه نظامیان واگنر که از ابتدا با مشارکت در اقدام اخیر پریگوژین مخالفت کردند و در رویدادهای شنبه شرکت نداشتند، در صورت تمایل به ادامه حضور در جنگ اوکراین، امکان پیوستن به نیروهای مسلح روسیه و عقد قرارداد با وزارت دفاع این کشور را خواهند داشت، خاطر نشان ساخت که این عناصر دادگاهی نخواهند شد و تحت هیچ گونه پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

پسکوف با بیان این که «ولادیمیر پوتین» و «الکساندر لوکاشنکو»، روسای جمهوری روسیه و بلاروس صبح شنبه بر سر میانجیگری مینسک در یک فرآیند سازش توافق کردند، تاکید کرد که میانجیگری، ابتکار شخصی لوکاشنکو بوده و تلاش های وی نیز برای جلوگیری از خونریزی و درگیری داخلی بوده است.

سخنگوی کرملین در ادامه نیز، ضمن تاکید بر این که آن چه روز شنبه روی داد به هیچ وجه بر روند حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین تحت عنوان عملیات نظامی ویژه تاثیر نخواهد گذاشت، خاطر نشان ساخت که نیروهای روسی با موفقیت به عملیات خود و دفع ضد حمله اوکراین ادامه می دهند.

بخش عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز در این باره گزارش داد که پسکوف بدون آن که مشخص کند پریگوژین در بلاروس چه کار خواهد کرد، تضمین کننده این که وی می تواند به این کشور برود را حرف رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به این پرسش نیز که آیا پوتین همچنان به «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع کنونی این کشور اعتماد دارد یا خیر، اظهار داشت: من از هیچ گونه تغییری در این زمینه اطلاعی ندارم.

سخنگوی کاخ کرملین در پایان نیز اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه در آینده نزدیک سخنرانی دیگری ایراد نخواهد کرد.

این در حالی است که دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری بلاروس ساعاتی پیش در بیانیه ای، اعلام کرد که وی پس از گفت و گوی تلفنی صبح شنبه با پوتین درباره وضعیت جنوب روسیه و با موافقت وی، تمام روز با پریگوژین گفت و گو کرده و در نتیجه آن نیز، توافق هایی در رابطه با غیر قابل قبول بودن ارتکاب قتل عام خونین در خاک روسیه به دست آمده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، رئیس واگنر پیشنهاد رئیس جمهوری بلاروس برای توقف حرکت عناصر مسلح این گروه شبه نظامی در خاک روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای کاهش تنش را پذیرفته و در حال حاضر، یک گزینه کاملا قابل قبول و سودآور برای حل و فصل مسئله با تضمین امنیتی برای این عناصر روی میز قرار دارد.

به دنبال آن نیز، پریگوژین در یک پیام صوتی که در حساب کاربری خود در تلگرام منتشر کرد، عنوان کرد: خواستند شرکت نظامی خصوصی واگنر را منحل کنند؛ ما طی 24 ساعت پیشروی کردیم و به فاصله کمتر از 200 کیلومتری مسکو رسیدیم، در این مدت حتی یک قطره خون جنگجویان ما نیز ریخته نشد.

رئیس واگنر در ادامه همچنین اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده که امکان ریخته شدن خون وجود دارد، به همین دلیل نیز با درک مسئولیت کامل این واقعیت که خون روس ها از هر دو طرف ریخته خواهد شد، گردان های ما دور زدند و ما بر اساس نقشه، در مسیر معکوس به سمت پایگاه های میدانی حرکت می کنیم.

یادآور می شود که در نخستین ساعات صبح شنبه، شبه نظامیان واگنر مقر منطقه نظامی جنوب روسیه واقع در استان مرزی روستوف را به تصرف خود درآوردند و به دنبال آن نیز، پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی، اقدامات آنها را یک ماجراجویی جنایتکارانه، خنجر زدن به پشت کشورش و خیانت خواند در حالی که سرویس امنیت فدرال ان کشور نیز، پرونده ای را علیه پریگوژین به اتهام سازماندهی نافرمانی مسلحانه باز کرد.

شفقنا