کد خبر : 516388 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۲۱ - 12:04
سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک مسکن و اجاره بها متأثر از قیمت ارز روند صعودی دارد

برای اینکه مبنای قیمت در بازار مسکن به دست خوانندگان بیاید، نگارنده توصیه می کند شری به بازار اقلام ساختمانی و نهاده های ساختمانی بزنید. آیا قیمت ها در این بازار ها نسبت به هفته های گذشته پایین آمده است؟! پاسخ منفی است. متاسفانه قیمت مصالح ساختمانی و تمامی کالا ها و خدماتی که در حوزه ساخت مسکن تعریف می شود همچنان بالا است در چنین فضایی نمی توان از کم شدن قیمت مسکن حرف زد.

بازار مسکن یکی از بازار هایی است که تابع بازار ارز بوده و به شدت نسبت به بالا رفتن نرخ ارز واکنش نشان می دهد چون قیمت نهاده های ساختمان متاثر از نرخ ارز است. اما بازار مسکن با فاصله به کاهش قیمت ارز واکنش نشان خواهد داد زیرا در زمان افزایش نرخ ارز نیز با فاصله ای معنا دارد رشد قیمت را تجربه کرده بود. قیمت دلار که بالا می رفت بازار سکه و طلا تکان می خورد بعد از چند ماه مسکن هم تاثیر گران شدن دلار را نشان داد.

نرخ ارز نوسان نشان می دهد و کاهش هایی را هم تجربه می کند. اگر سیر کاهشی شدن در بازار مسکن ادامه دار باشد، می توان پیش بینی کرد تا آخر تابستان شاهد کاهش قیمت در حوزه مسکن باشیم.

قیمت اجاره خانه تابعی از قیمت مسکن است، وقتی قیمت مسکن بالا می رود اجاره ها افزایشی خواهد بود. فعلا نشانه ای دیده نمی شود که بتوانیم بگوییم نرخ اجاره ها در کوتاه مدت کاهش پیدا می کند. چون به عقیده نگارنده تنها به شرط کاهشی شدن نرخ ارز و ادامه داشتن این روند برای مدتی طولانی می توان ادعا کرد قیمت مسکن کاهش پیدا می کند که تکلیف هیچ کدام از این دو مورد امروز مشخص نیست پس نمی توانبا قاطعیت از بهبود شرایط مسکن حرف زد با کدام نشانه و فکت می توان گفت قیمت مسکن و اجاره خانه کم می شود؟! نمی توان اوضاع را گل و بلبل نشان داد در حالی که بوی بهبود از اوضاع مسکن نمی شنویم!

اجاره نشین ها همچنان برای اینکه بتوانند امورات زندگی خود را بچرخانند یکی دو پله پایین می آیند و به مناطق دیگری می روند. از شمال به مرکز و از مرکز به جنوب می روند و به همین صورت نقل مکان می کنند. اجاره ها پایین نیامده و متاسفانه بالا رفته است. در چنین شرایطی چطور می توان گفت وضعیت در بازار مسکن رو به بهبود است.

زمانی نه چندان دور در برج های منطقه 22 شب ها تنها یکی دو چراغ روشن بود. امروز نمی توان چراغی خاموش پیدا کرد. تمام خانه ها در حاشیه شهر تهران پر شده اند. خدا نگذرد از مسئولینی که در این سال ها آجر روی آجر نگذاشتند. این مسئولین قانون عرضه و تقاضا را از یاد بردند. من این جماعت را به خدا واگذار کرده ام. عده ای از مسئولین به مردم خیانت کردند. چون جامعه را با انباشت تقاضی مسکن روبرو کردند و تولید انبوه در حوزه مسکن نداشتند. امروز عرضه کم است و جوابگوی تقاضا نیست. قانون اقتصاد می گوید وقتی عرضه کم است و تقاضا بالا است قیمت بالا می رود. بازار مسکن در کشور در شرایطی است که برخی حرف ها و اظهار امیدواری ها نگارنده را متعجب می کند.