کد خبر : 516295 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۱۶ - 21:23
سخنان مهم محمد جواد ظریف در کلاب هاوس/ هم اکنون ظریف در کلاب هاوس گفت: قطعنامه 1929 بدترین قطعنامه (از شش قطعنامه) در طول تاریخ علیه ایران بود که با رای روسیه و چین در شورای امنیت به تصویب رسید.

ستاره صبح آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین، همکنون در کلاب هاوس برای اولین بار پس از وزارت ناگفته هایی را از روابط خارجی ایران با غرب،کشورهای منطقه و ... را مطرح کرد که ستاره صبح آنلاین گزیده ای از سخنان ایشان را منتشر می کند:


*اسرائیل همواره به دنبال پروژه دشمن سازی بود.دشمنان اسرائیل از ابتدای شکل گیری به سه دسته تقسیم شدند:دشمن اول نازی های یهود ستیز بودند.دشمن دوم کسانی بودند که تروریست های فلسطینی معرفی شده بودند.دشمن سوم هم ایران بود.

* معتقدم بسیاری از مشکلات کشور ادراکی است

من نماینده ایران در کنفرانس بن بودم؛ اما بدون شهید سلیمانی نمی شد آن حضور فعال را در کنفرانس بن مربوط به افغانستان داشت.

*چه شد که بوش گفت ایران محور شرارت است؟ در ژانویه 2002، دو هفته قبل از سخنرانی بوش، یک کشتی حامل سلاح برای عرفات در کرانه باختری توسط اسرائیل کشف شد؛ این کشتی کارن ای نام داشت و مدعی شدند که برای ایران است؛ این واقعه باعث امنیتی سازی مجددی از سوی اسرائیل شد.

*اروپایی ها توانستند اجماع امنیتی علیه ترامپ شکل دهند، اما اجماع علیه ایران شکل نگرفت.

*اسرائیل برای دشمن سازی از ایران دو مرحله داشت:اول ایران را در خاک اسرائیل به عنوان دشمن مطرح کند و دوم ایران را در جامعه بین الملل به عنوان یک دشمن بشناساند.

*اسرائیل تلاش می کند ایران را یک پروژه امنیتی سازی معرفی کند.از این منظر برخی در داخل خوشحال می شوند که اسرائیل ایران را یک قدرت نظامی معرفی می کند نمی دانند که در دام اسرائیل افتادند.چرا که اسرائیل با هدف امنیتی سازی ایران در دنیا از او به عنوان یک معظل نظامی یاد می کند.

* اسنادی در آینده منتشر می کنم که نشان دهنده تلاش دولتمردان آمریکا برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل است.

*قطعنامه 1929 بدترین قطعنامه (از شش قطعنامه) در طول تاریخ علیه ایران بود که با رای روسیه و چین در شورای امنیت به تصویب رسید

**سه کشور در محور شرارت حضور داشتند:ایران،عراق و کره شمالی

*عراق 12 سال تحت تحریم شورای امنیت بود بنابراین کار سختی نبود که جامعه بین الملل را قانع کرد تا به عراق حمله نظامی شود.در آن زمان مطرح شد که اگر به ایران حمله کنند مردم از حکومت ایران دفاع می کنند و آنها در یک گرداب و باطلاق خواهند افتاد بنابراین به ایران حمله نکردند و به عراق رفتند.آنها می دانستند اگر به عراق بروند به دلیل فاصله مردم با حکومت به زودی به پیروزی می رسند.
*برخلاف تحلیل بی بی سی من و دکتر روحانی نگذاشتیم که پرونده ایران به شورای امنیت بروند

*زمانی که احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید به دیدار رهبری رفتم که من را از نمایندگی ایران در سازمان ملل عزل کنند اما رهبری موافقت نکردند که من از نیویورک برگردم.

*پروژه امنیتی سازی ایران از زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد آغاز شد.

*در دولت احمدی نژاد هیچگونه همکاری با من نشد اما بنده به ابتکار خودم دوبار سخنرانی کردم که رهبری از بنده تقدیر کردند.حتی نامه احمدی نژاد به آمریکا را از یک خبرنگار گرفتم و دولت در تهران به من نامه را ندادند.

*از وقتی از نیویورک به تهران آمدم به رغم عنوان بزرگی که داشتم اما کسی با من کاری نداشت و حقوقم معلمی بود