کد خبر : 485846 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۲۴ - 12:00
قاسم محبعلی دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: نتیجه انتخابات ترکیه تأثیر زیادی بر مناسبات تهران-آنکارا نخواهد داشت

ستاره صبح آنلاین: امروز یکشنبه یکی از مهمترین و حساس ترین انتخابات های ترکیه برگزار خواهد شد. صحنه به دوئلی تمام عیار میان حزب حاکم عدالت و توسعه و ائتلاف اپوزیسیون تبدیل شده است. کناره‌گیری محرم اینجه از ادامه رقابت انتخاباتی نیز مزید بر علت شده که حساسیت‌ها در دوئل میان اردوغان و قلیچدار اوغلو به اوج برسد؛ چرا که حالا پیش‌بینی می‌شود که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری در همان دور اول مشخص خواهد شد.انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ۱۴ می (24 خرداد)‌ در ۸۱ استان ترکیه و خارج از کشور برگزار می‌شود. در این انتخابات ۳۶ حزب سیاسی مشارکت دارند. در انتخابات اخیر ۶۴ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۲۸۵ نفر حق رای دادن دارند. از این تعداد ۶۰ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۴۹۹ نفر در داخل ترکیه و ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۷۸۶ رای دهنده هم شهروندان ترکی هستند که در خارج از کشور اقامت داشته و حق رای دادن دارند. ۶ میلیون نفر از رای دهندگان نیز رای اولی محسوب می‌شوند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با قاسم محبعلی دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

  به نظر شما شما پیروزی کدام نامزد انتخابات ترکیه به مناسبات تهران-آنکارا کمک می کند؟
تجربه نشان داده ایران و ترکیه به رغم رقابت و تنش هایی که بعضا با یکدیگر داشته اند مناسبات خود را در هر شرایطی حفظ کرده اند.البته پیروزی اردوغان یا قلیچدار اوغلو بر روابط ایران با ترکیه تاثیرگذار خواهد بود.
نتیجه این انتخابات می تواند در رویکرد ترکیه به خصوص در سیاست خارجی در موضوع سوریه،عراق  و یا حتی روسیه تاثیر بگذارد.نحوه مناسبات دو کشور به گونه ای است که هر دو طرف به یکدیگر نیاز دارند به همین دلیل هر فردی که در انتخابات ترکیه پیروز شود تغییر زیادی در سیاست خارجی نسبت به ایران انجام نخواهد داشت. با وجود اینکه ایران در ابتدای قدرت گیری اردوغان از وی استقبال کرد اما امروز از جنبه های زیادی موافق رفتن اردوغان از قدرت است.رفتن اردوغان می تواند تنش های ایران در سوریه و آذربایجان را کاهش دهد.

  ارزیابی شما از سیاست خارجی اردوغان چیست؟
ترکیه به لحاظ جغرافیایی و ژئوپولتیک کشور ویژه ای است.به همین دلیل تنظیم سیاست خارجی در این کشور دشوار است.ترکیه از طرفی به خاورمیانه و کشورهای عربی از طرفی با ایران،منطقه قفقاز و دریای سیاه و از طرفی هم با اروپا همسایه است که همه این موارد نشان می دهد برنامه ریزی برای سیاست خارجی این کشور مشکل و دشوار است. اردوغان به دلیل اینکه گرایشات اخوانی داشته در تحولات خارجی خصوصا در موضوع بهار عربی دچار اشتباهات محاسباتی شد.اردوغان ابتدا روابط خود را با عربستان،مصر،امارات و برخی کشورهای منطقه به هم زد اما بعد از تغییر شرایط دوباره تلاش کرد روابط خود را با این کشورها بازسازی کند. اردوغان جاه طلبی هایی هم داشت که این جاه طلبی ها برآورده نشد و مجبور شد که واقعیت های دنیای امروز را بپذیرد.

  اگر برجام به نتیجه نرسد و قلیچدار اوغلو پیروز انتخابات شود ترکیه به ابزاری برای فشار به ایران تبدیل خواهد شد یا خیر؟
به دلیل نیازهای دو کشور نسبت به یکدیگر نمی توان انتظار تغییرات جدی در مناسبات ایران با ترکیه داشت.در چهل سال اخیر دولت های زیادی در ترکیه تغییر کردند اما مناسبات بین دو کشور آنچنان دستخوش تحول نشد.
در موضوع برجام دیگر نباید منتظر احیای این توافقنامه بود.ماه آینده زمانبندی برجام به پایان می رسد.حتی اگر قرار باشد طرفین به توافق برسند زمانبندی ها و تغییراتی به وجود می آید که نحوه تاثیر گذاری برجام را تحت تاثیر قرار می دهد
بنابراین ترکیه در هر حال مناسباتش را با ایران حفظ خواهد کرد و تغییر ویژه ای به وجود نخواهد آمد.البته امکان دارد که اتفاقات خاص و ویژه ای رقم بخورد که قابل پیش بینی نیست.

  به نظر شما چه کسی در انتخابات ترکیه پیروز خواهد شد؟
دیپلمات ها اهل پیش بینی نیستند بلکه تحلیل می کنند.رقابت بین دو کاندید دارای نوسان بوده است.فاصله بین دو کاندیدا زیاد نیست که بتوان پیش بینی کرد.باید منتظر بود و دید که مردم ترکیه چه کسی را انتخاب می کنند.موقعیت اردوغان کاهش پیدا کرده است که البته طبیعی است،هر فردی که 20 سال در قدرت باشد طبیعتا موقعیت روزهای اول را نخواهد داشت.بنابراین شکست اردوغان دور از ذهن نیست. نقش «سنان اوغان» که به کدام سمت گرایش پیدا کند و به نفع چه کسی کنار برود می تواند در نتیجه انتخابات تاثیر به سزایی بگذارد