کد خبر : 445497 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۴ - 12:19
آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ستاره صبح : مسئولان صنعت نفت باید پاسخگوی عدم توانایی در تولید بنزین باشند/مردم ایران جز سوخت ارزان قیمت امتیاز دیگری ندارند/برای جلوگیری از قاچاق بنزین مبادی خروجی آن را ببندید نه قیمتش را افزایش دهید آلبرت بغزیان به ستاره صبح آنلاین گفت:دولت باید بتواند میزان تولید بنزین را با توجه به افزایش مصرف بالا ببرد،تولید بنزین از تولید انرژی هسته ای سخت تر نیست.

ستاره صبح آنلاین:دولت اعلام کرده از ابتدای سال جاری به دلیل افزایش مصرف سوخت مجبور به واردات بنزین شده است و ماهانه 1میلیارد دلار برای واردات هزینه می کند.از سوی دیگر روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: هزینه تولید هر لیتر بنزین حدود 18 هزار تومان است. گفته می‌شود به صورت میانگین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود.اما تجربه نشان داده افزایش و واقعی کردن قیمت بنزین با قیمت کشورهای همسایه جلوی قاچاق آن را می گیرد.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با آلبرت بغزیان اقتصاددان انجام داده که در ادامه می خوانید:

  با توجه به افزایش مصرف سوخت به نظر شما راهکار دولت برای قیمت بنزین چه می تواند باشد؟
به نظر بنده دولت نمی تواند برای عدم توانایی در تولید بنزین دلیل قانع کننده ای مطرح کند.دولت باید بتواند میزان تولید بنزین را با توجه به افزایش مصرف بالا ببرد،تولید بنزین از تولید انرژی هسته ای سخت تر نیست.برای تولید بنزین هم مواد اولیه وجود دارد و هم زمان لازم.
از زمان دولت احمدی نژاد دلایلی برای سهمیه بندی و افزایش قیمت مطرح بود.از آن زمان تاکنون فرصت کافی برای دولت های مختلف وجود داشته تا بتوانند زیر ساخت های تولید بنزین را گسترش دهند. امروز دولت نمی تواند بگوید که به میزان مصرف توان تولید ندارد.کشورهایی که جمعیت بیشتری نسبت به ایران دارند چه نگاهی در حوزه بنزین دارند؟امروز مسئولان حوزه نفت و انرژی باید پاسخگوی عدم توانایی خود در تولید بنزین باشند. بخش عمده مصرف بنزین به دلیل خودروهای فرسوده،ترافیک بالا و فرسوده بودن حمل و نقل عمومی است که هرساله باعث افزایش مصرف سوخت در کشور می شود. مردم ایران کالاهای خود رو به دلار می خرند حتی در برخی موارد بالاتر از نرخ بین المللی هزینه یک کالا را می دهند.مانند خودرهای خارجی که به چند برابر قیمت در داخل کشور فروخته می شود.فقط بنزین مانده که به نرخ داخلی در کشور عرضه می شود حال اگر بنزین را به لیتری 20 هزار تومان افزایش دهند مشکل حل می شود؟

  به نظر شما افزایش قیمت بنزین آیا روی تورم اثر می گذارد یا خیر؟
تجربه نشان داده هرگونه افزایش قیمت بنزین روی نرخ تورم تاثیر می گذارد.اینکه مسئولان می گویند مصرف بنزین بالاست بخش قابل توجه ای از آن به دلیل قاچاق بنزین است.تمام مصرف در داخل کشور صورت نمی گیرد.دولت و نیروهای امنیتی و انتظامی باید مبادی خروجی بنزین را کنترل کنند.مافیای قاچاق بنزین شناسایی و دستگیر شوند.
پرسش این است وقتی عده ای سودجو و قاچاقچی بنزین را غیر قانونی از کشور خارجی می کنند چرا مردم باید چوب آن را بخورند؟
مردمی درگیر خودروهای بی کیفیت و گران هستند،درگیر ترافیک و حمل و نقل ضعیف هستند فقط یک امتیاز مانند قیمت پایین سوخت دارند.
مردم خودرو و قطعات یدکی را به دو برابر قیمت بین المللی خریداری می کنند.
تجربه نشان داده هیچ دولتی نتوانسته مانع تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین شود.هر زمان قیمت بنزین افزایش پیدا می کند تاثیر خود را روی کوچکترین کالاها در بازار می گذارد زیرا کالا با حمل و نقل جابه جا می شود.

  به نظر شما افزایش قیمت بنزین می تواند کسری بودجه دولت را جبران کند؟
کسری بودجه دولت مربوط به مسئله بنزین نیست.برای جبران کسری دولت راهکار های دیگری را می تواند انجام دهد.به طور مثال می تواند جلوی هزینه های جاری اضافه دولت را بگیرد،فرار مالیاتی را کنترل کند و معافیت های مالیاتی برخی نهادها را بردارد.
بالا بردن قیمت بنزین نه تنها کسری بودجه را کاهش نمی دهد بلکه افزایش هم می دهد.زیرا قیمت بنزین باعث تاثیر بر سایر کالاها و خدمات می شود و این فشارش به دولت برمی گردد و هزینه های دولت را مجدد افزایش می دهد بنابراین کسری بودجه با افزایش نرخ بنزین جبران نمی شود.دولت از افزایش نرخ بنزین خودش متضرر خواهد شد.