کد خبر : 415021 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - 15:22
صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با ستاره صبح آنلاین : سیاست ایران در خاورمیانه همسو با چین است/ اگر رابطه ایران با امارات خوب باشد جنگ یمن هم پایان می یابد/ امارات و عربستان دو کشور تاثیرگذار در جنگ یمن هستند زنگنه گفت:امارات و عربستان دو کشور تاثیرگذار در جنگ یمن هستند به همین دلیل ایران باید توان خود را برای مذاکره با هر دو کشور به کار گیرد.

ستاره صبح آنلاین:علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفر اعلام نشده به پکن رفت و بعد از 6روز مذاکره با همتای سعودی خود بیانیه ای را امضا کرد که بر اساس آن ایران با عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند.دیدار های دیپلماتیک شمخانی به پکن محدود نشد و او هفته گذشته به همراه برخی مقامات اقتصادی و امنیتی به ابوظبی هم سفر کرد.شیخ محمد بن زاید در دیدار با شمخانی گفت: امارات آماده رفع سوء تفاهم‌ها با ایران و گسترش روابط به بالاترین سطوح در تمامی زمینه ها با این کشور است.همچنین قرار است شمخانی این هفته در راس هیاتی اقتصادی و امنیتی به بغداد سفر کند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با صباح زنگنه  کارشناس مسائل خاورمیانه انجام داده که در ادامه می خوانید:

 

  به نظر شما اختلافات ایران با امارات بر سر چه مسائلی است و چرا شمخانی مامور مذاکره با طرف اماراتی شده است؟
امارات به عنوان یک کشور همسایه که در بخش جنوبی خلیج فارس قرار دارد روابط تاریخی با ایران داشته است.این روابط توسعه پیدا کرد و در سال های اخیر هم به رغم مشکلات هر دو طرف تلاش کردند ارتباطات را قطع نکنند و مناسبات برقرار باشد.
امارات از یک نظر به عنوان مسیر ورود و خروج کالاهای کشورهای منطقه است و صادرات مجدد کالاها را بر عهده دارد و شریک دوم یا سوم تجاری ایران محسوب می شود.
نه امارات می تواند از این جایگاه صرفه نظر کند و نه ایران به دنبال قطع ارتباط با ابوظبی است.این یک ضرورت است که می تواند ادامه یابد.  در مسائل سیاسی و امنیتی منطقه امارات با عربستان در مسئله یمن همسو است.بنابراین اگر رابطه ایران با امارات مناسب باشد با توجه به توافق با ریاض مسئله یمن زودتر به نتیجه خواهد رسید. 
امارات و عربستان دو کشور تاثیرگذار در جنگ یمن هستند به همین دلیل ایران باید توان خود را برای مذاکره با هر دو کشور به کار گیرد.
موضوع بعدی نقش امارات در عادی سازی روابط سوریه خصوصا در مسائل اقتصادی است.در این موضوع هم ایران باید نقش آفرینی کند.
برای چین مسئله بحران انرژی در دنیا مهم است.روش هایی که بتواند این بحران را کاهش دهد و به ثبات برساند باید بررسی شود که مناسبات منطقه ای می تواند روی این مسئله تاثیر بگذارد.بنابراین ایران خواسته های چین را هم در منطقه دنبال می کند.
بازرگانانی که مقیم امارات هستند از دیگر مسائلی بوده که بین دو کشور مطرح شده است.


  به نظر شما حضور رئیس بانک مرکزی در سفر شمخانی به امارات چه تاثیری در مسائل اقتصادی کشور دارد؟
مسائل اقتصادی بین دو کشور ابعاد متعددی دارد که امیدوارم فرزین بتواند به راهکار های مناسبی بین ایران و امارات برسد.با توجه به حجم عظیم مبادلات تجاری بین ایران با امارات طبیعتا باید راهکارهایی برای انجام آن از سوی دو طرف بررسی شود.
این راهکار می تواند استفاده از ارز ملی دو کشور باشد.لازم است تلاش شود که نقل و انتقال کالا و منابع حاصل از آن تسریع و آسان شود.
-به نظر شما چرا کشورها عربی از تحریم غرب نمی ترسند؟
حجم تجارت کشورهای عربی با کل دنیا زیاد است.این حجم عظیم مبادلات روی اقتصاد همه کشورها تاثیر می گذارد.بنابراین غرب نمی خواهد رابطه خود را با اعراب تنش آلود کند. از سوی دیگر آمریکا مبادلات دلار را تحریم کرده و اگر دو کشور بتوانند از ارز ملی خود استفاده کنند تحت تحریم ها قرار نمی گیرند.