کد خبر : 414926 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - 12:29
حسن بهشتی پور در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: ایران و عربستان در خاورمیانه هم منافع مشترک و هم اختلاف نظر دیرینه دارند بهشتی پور می گوید: اگر ایران و عربستان موفق شوند موانع آخر بر سر راه توافق را بردارند و آنطور که اعلام شده تا دو ماه آینده روابط خود را از سر بگیرند، گام مهمی برای برداشتن سایر اختلافات وجود خواهد داشت

ستاره صبح آنلاین:توافق ایران با عربستان با میانجیگری چین دومین علامت از رویکرد تعاملی ایران در سیاست خارجی پس از سفر گروسی به تهران است.همکاری ایران با ژانس،توافق با عربستان و مذاکره برای تبادل زندانیان با آمریکا چراغ سبز ایران برای تنش زدایی در سیاست خارجی است.همکاری تهران با ریاض نه تنها به سود ملت های دو کشور بلکه می تواند نقش سازنده ای در تحولات خاورمیانه ایفا کنند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با حسن بهشتی پور انجام داده که در ادامه می خوانید:

  ارزیابی شما از توافق ایران با عربستان چیست؟
 ایران و عربستان سعودی دو قدرت منطقه ای هستند و هیچ کدام قادر به حذف طرف مقابل نیستند. بنابراین بهترین کار این است که این دو کشور با هم همکاری داشته باشند و در سایه این همکاری نه تنها کشورهای دیگر تهدید نمی شوند بلکه تأثیر مستقیمی بر افزایش صلح، ثبات و امنیت در منطقه خواهد داشت.
اگر ایران و عربستان موفق شوند موانع آخر بر سر راه توافق را بردارند و آنطور که اعلام شده تا دو ماه آینده روابط خود را از سر بگیرند، گام مهمی برای برداشتن سایر اختلافات وجود خواهد داشت.به طور طبیعی ایران و عربستان هم منافع مشترک و هم اختلاف نظر یا رقابت دارند. بنابراین علی رغم اینکه دو نظام متفاوت هستند و شباهتی هم ندارند، اما همکاری آنها به نفع کشورهای منطقه از جمله یمن است.

  توافق تهران-ریاض چه تاثیری بر تحولات یمن دارد؟
 یمن درگیر جنگ ناخواسته ای است که متأسفانه عربستان، امارات و متحدانش بر این کشور تحمیل کردند و نزدیک به 8 سال است که از این  درگیری می گذرد اگرچه در حال حاضر در یمن آتش بس است، اما در مواردی نقض آتش بس را نیز شاهد بودیم.
همکاری و توافق بین ایران و عربستان به صلح و ثبات تضمین شده در یمن کمک خواهد کرد و در واقع می تواند توافق آتش بس فعلی را به سمت یک پیمان صلح در یمن ببرد و کمک کند به اینکه دولتی سر کار بیاید که یمنی و متکی به قدرت مردم باشد و از پشتیبانی مردم برخوردار باشد. طبیعی است بستر سازی این امر می تواند به تدریج یک دولت فراگیر در یمن را شکل دهد.
همکاری ایران و عربستان نقش تعیین کننده ای در استقرار امنیت در خلیج فارس خواهد داشت.این همکاری می تواند پیمان امنیتی که بین ایران و عربستان در دولت اصلاحات قبل امضا شده را احیا کند و به یک پیمان فراگیر در سطح منطقه خلیج فارس تبدیل گردد.
همچنین می تواند کمک کند به اینکه کشورهای دیگر خلیج فارس با یکدیگر یک پیمان امنیتی مشترک ببندند تا ضریب تهدید کم شود و موجب سوء استفاده اسرائیلی ها و آمریکایی ها نشود زیرا آمریکا و اسرائیل از تعارضات عربستان،ایران و کشورهای منطقه سو استفاده کرده و می کنند. این سوء استفاده شامل دو بخش است ابتدا برای رژیم نامشروع اسرائیل، مشروعیت بخشی کنند و ثانیاً سلاح بفروشند. همانطور که طی 5 ساله گذشته کشورهای غربی بیش از 300 میلیارد دلار سلاح به برخی کشورهای منطقه فروختند.

  توافق تهران-ریاض چه تاثیری بر عراق خواهد داشت؟
 کشور عراق به روابط پایدار بازیگران تأثیرگذار یعنی ایران و عربستان نیاز دارد زیرا صلح بین ایران و عربستان به صلح و ثبات در عراق کمک خواهد کرد. همچنین این توافق به صلح در سوریه نیز کمک خواهد کرد. مدت هاست که سوریه عملاً به جهان عرب برگشته و کشورهای عربی سعی می کنند تا روابط خود با سوریه را عادی کنند. من مطمئن هستم که با بهبود روابط ایران و عربستان این فرایند با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد و تأثیر مثبتی روی تحولات سوریه خواهد داشت.  به همین ترتیب می توان سایر موضوعات را مورد توجه قرار داد منتها همه این تحولات آینده مشروط بر این است که مراحل توافق ایران و عربستان با موفقیت اجرا شود. اشاره به تأثیر مثبت توافق ایران و عربستان در زمینه های مختلف بدین معنا نیست که بر موارد اختلاف بین ایران و عربستان توجهی وجود ندارد، ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه ای، هم رقابت دارند و هم می توانند همکاری هایی داشته باشند. تهران و ریاض می توانند همکاری هایی در زمینه کمک به جهان اسلام داشته باشند چرا که دو کشور قدرتمند مسلمان با دو ایدئولوژی متفاوت و دو رویکرد و برداشت متفاوت از اسلام هستند، اما این رویکردها و برداشت های متفاوت نباید بدین معنا باشد که این دو کشور نتوانند با هم همکاری کنند بلکه برعکس منافع مشترک بسیاری دارند.

  به نظر شما روابط بین تهران-ریاض میتواند توریسم اسلامی را تقویت کند؟
 ایرانی ها علاقه مند هستند به شهرهای زیارتی عربستان مانند مکه و مدینه سفر کنند و برعکس شیعیان عربستان سعودی علاقه مندند که به ایران سفر کنند. طرح های متعددی در سال های گذشته وجود داشته که به دلیل اختلافات میان دو کشور، معلق مانده از جمله اتوبان و راه آهنی که بین ایران و عراق و عربستان کشیده خواهد شد و می تواند شهرهای مذهبی عراق را به عربستان و ایران وصل کند. سرمایه گذاری های بسیاری نیز در بازار نفت و انرژی می تواند انجام شود. ایران و عربستان می توانند همکاری های خوبی در زمینه های مختلفی داشته باشند به شرط اینکه این روند به سمت بهتر شدن اوضاع برود و هر دو طرف درک کنند که بهبود روابط بین ایران و عربستان برای هر دو طرف و همه کشورهای خاورمیانه منفعت دارد.اما حالت نزاع، جنگ و تنش همه را متضرر می کند