کد خبر : 414834 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - 19:29
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد آغاز نشست شورای حکام/ گروسی: ایران با افزایش نظارت توسط آژانس موافقت کرد/آیا مذاکرات به ریل برجام برمی گردد؟ «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته در سخنرانی خود در نشست حکام آژانس گفت: تیم فنی آژانس ین المللی انرژی هسته ای به زودی به تهران می رود.

به گزارش ستاره صبح آنلاین سفر گروسی به ایران حتی پیش از عظیمتش به تهران مهم ارزیابی می شد.پس از اینکه شورای حکام دو قطعنامه غیر الزام آور علیه تهران منتشر کردند ایران دوربین های فراپادمانی را از تاسیسات هسته ای خود خاموش کرد و به نظارت ها در قالب فراپادمان پایان داد.
از همین رو آژانس بهانه پیدا کرد که ایران با این نهاد بین المللی همکاری نمی کند.انتشار گزارش پیدایش برخی ذرات با غنای 84 درصد مراکز بین المللی را حساس کرد و ایران در آستان نشست شورای حکام از گروسی دعوت کرد تا همکاری و حسن صداقت خود را در فعالیت های هسته ای صلح آمیز به جوامع بین الملل نشان دهد.بیانیه مشترک و نشست خبری گروسی با محمد اسلامی و مطالبی که در این دو قالب مطرح شد نشان داد که سفر گروسی نتیجه بخش بوده و برخی از موضوعات حساس حل شده است.
این پالس به بازار داده شد و موجب کاهش قیمت دلار و برخی از سایر ارزها شد.محمد اسلامی در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که با کمالوندی در آن حضور داشت گفت:بهانه جویی کشورهای غربی با سفر گروسی و همکاری ایران پایان یافت.البته کمالوندی در این جلسه تاکیید کرد که طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصوب مجلس کنونی نظارت های فراپادمانی تا زمانی که تحریم ها لغو نشود مجدد آغاز نخواهد شد.
نخستین نشست ۳۵ کشور عضو شورای حکام در سال جدید میلادی (۲۰۲۳)، دقایقی پیش در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌الملل وین» گشایش یافت. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد.

طبق گزارش آژانس شرکت کنندگان درباره مسائل مرتبط با ایمنی هسته‌ای، تقویت فعالیت‌های آژانس در حوزه علم، فناوری و کاربردهای هسته‌ای، کارکرد پادمان در جمهوری دموکراتیک خلق کره، راستی اجرای توافقنامه پادمان در سوریه، ایمنی، امنیت و پادمان‌های هسته‌ای در اوکراین؛ انتقال مواد هسته‌ای و بررسی تمام جنبه‌های پادمانی در چارچوب پیمان امنیتی آکوس بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان در دستور کار قرار دارد.
به گزارش «الجزیره» «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته در سخنرانی خود در نشست حکام آژانس گفت: تیم فنی آژانس ین المللی انرژی هسته ای به زودی به تهران می رود.
گروسی گفت: فهرست دقیقی از مکان‌هایی که قصد بازدید از آن در ایران را داریم و هنوز تاریخ مشخصی برای انجام بازرسی ها تعیین نشده است.وی ادامه داد: احساس می کنم ایران نیاز ما به برخی از پاسخ های محسوس مرتبط با برخی از مسائل را درک می کند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: در سفرم به ایران برای اولین بار گفت و گوهای طولانی ای با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور داشتم.وی همچنین افزود: در مورد تاسیسات فوردو، آژانس نظارت های روزانه را انجام خواهد داد. فرصت جدیدی به ایران دست داده اما من هیچ چیزی را تضمبن نمی کنم.
گروسی ادامه داد: راه حل های فنی دیپلماتیک، ممکن و عملی است و این چیزی است که ما دائما برای آن تلاش می کنیم.گروسی تصریح کرد: من در موضوع پرونده هسته ای ایران نه خوشبین هستم و نه بدبین؛ اما در مسیر سازنده ای حرکت می کنیم.
وی اظهار داشت: بازگشت بازرسان آژانس به تاسیسات هسته ای ایران فضای مثبتی را برای بازگشت به مذاکرات توافق هسته ای ایجاد می کند.گروسی همچنین گفت: ما در ابتدای مرحله جدید هستیم و به مجموعه ای از توافقات با ایران رسیدیم و موضوعات با سرعتی ثابت، اما با احتیاط در جریان است.
حال باید منتظر ماند و دید که گزارش شورای حکام از نظر گروسی چیست.بسیاری از کارشناسان معتقدند بدون حل مسائل آژانس با ایران مسئله احیای برجام اتفاق نخواهد افتاد.تا مادامی که ایران با اژانس همکاری نکند طرف های غربی به توافق با ایران رضایت نخواهند داد.حال که ایران حسن نیت خود را اثبات کرده و همکاری اش را با آژانس مانند گذشته ادامه می دهد توپ در زمین طرف غربی است تا با این چراغ سبز از سوی ایران به میز مذاکرات برجامی برگردد و علاوه بر توافق، تعهدات خود را در زمینه لغو تحریم و کاهش فشار اقتصادی از دوش مردم ایران انجام دهد.