کد خبر : 414705 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۸ - 19:28
نرخ فرونشست زمین در ایران ۵ برابر متوسط دنیا عمده فرونشست‌ها در کشور در مجاورت اراضی کشاورزی است، پدیده فرونشست پهنه‌های کشاورزی ناشی از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است و در حال حاضر پهنه‌های فرونشست به سمت شهرها حرکت کرده است

نرخ فرونشست زمین در ایران ۵ برابر متوسط دنیا
دکتر علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه‌برداری دیروز در نشست خبری، با اشاره به اهمیت نقشه‌برداری و اطلاعات داده مکانی در حوزه تصمیم سازی، گفت: این سازمان برای ایفای نقش خود در حوزه تنظیم گری ابزارهای مختلفی دارد که در شورای عالی نقشه‌برداری است. این شورا تاکنون فعال نبوده و این امر ازجمله آسیب‌های وارده به حوزه نقشه‌برداری کشور است ازاین‌رو در پاییز سال جاری جلسه این شورا برگزار شد و ۹ مصوبه داشته است. به گزارش ایسنا، به گفته وی دستورالعمل‌های «نقشه‌برداری هوایی با ظرفیت پهپادها» و «رفتار سنجی ژئودزی برای پایش سازه‌های حساس» در این سازمان تهیه شده است‌.

۳۵۰ شهر فاقد نقشه
او با بیان اینکه ۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه هستند، گفت: با توجه به اینکه این مناطق محدوده‌های کوچکی هستند، قرار است از پهپادها برای تهیه نقشه‌ها استفاده شود و با تأمین اعتبار، تهیه نقشه برای ۷۰ شهر در دستور کار قرار گرفت. نقشه‌های تهیه شده برای سرشماری که قرار است در سال ۱۴۰۵ انجام شود کاربرد دارد و در فاز اول در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی اجرایی می‌شود.

هشدار فرونشست زمین
رئیس سازمان نقشه‌برداری با اشاره به بررسی‌های علمی فرونشست کشور گفت: اولین بار در دهه ۸۰ هشدار فرونشست زمین اعلام شد و امروز ما با آخرین فناوری اقدام پایش فرونشست زمین می‌کنیم. فرونشست در همه مناطق دنیا ایجاد می‌شود، ولی نرخ فرونشست زمین در کشور با بیشینه بالای ۲۰ سانتیمتر، ۵ برابر متوسط دنیا است.

نرخ فرونشست در تهران
جاویدانه ادامه داد: فرونشست یک پدیده مخرب است، ولی نرخ فرونشست در تهران بیشتر از سایر مناطق نیست چراکه نرخ فرونشست در تهران سالانه ۲۰ سانتیمتر و در کرمان سالانه ۴۰ سانتیمتر است. وی با بیان اینکه عمده فرونشست‌ها در کشور در مجاورت اراضی کشاورزی است، یادآور شد: پدیده فرونشست پهنه‌های کشاورزی ناشی از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است و در حال حاضر پهنه‌های فرونشست به سمت شهرها حرکت کرده است. فرونشست در تهران بیشتر در نوار جنوبی تهران، جنوب شرق و جنوب غرب است.

ماهی یک تا چهار بار ورزش کردن هم برای مغز مفید است
ورزش منظم در برخی از مراحل زندگی، کلید سلامت شناختی بهتر در سنین بالا است. زودتر شروع کردن ورزش بهتر است و حفظ این روند برای مدت طولانی‌تر عالی است. یک مطالعه جدید بریتانیایی نشان داده است که ورزش حداقل یک‌بار در ماه در هر دوره از بزرگسالی با عملکرد بهتر تفکر و حافظه مرتبط است. «سارا نائومی جیمز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالج لندن، می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که شرکت در هر فعالیت بدنی در اوقات فراغت، در هر مقطعی از زندگی بزرگسالی، تأثیر مثبتی بر شناخت دارد. به ‌نظر می‌رسد این موضوع حتی در سطوح کم فعالیت، بین یک تا چهار بار در ماه، هم صادق است. حتی به نظر می‌رسد افرادی که قبلاً فعال نبوده‌اند اما در دهه ۶۰ عمر خود شروع به فعالیت می‌کنند، عملکرد شناختی بهتری نسبت به افرادی که هرگز فعال نبوده‌اند، دارند.»
بزرگ‌ترین فایده برای عملکرد تفکر و حافظه، برای افرادی مشاهده شد که در طول زندگی خود ازنظر بدنی فعال بودند. هر چه فرد بیشتر فعال باشد، احتمال بیشتری دارد که عملکرد شناختی بالاتری در آینده داشته باشد.

سرپرست فدراسیون همگانی عنوان کرد
مرگ سالانه ۳۲۰ هزار نفر به دلیل عوارض کم‌تحرکی
سرپرست فدراسیون همگانی گفت: سالانه حدود ۳۲۰ هزار نفر در کشور براثر عوارض کم‌تحرکی جان خود را از دست می‌دهند، لذا اگر میزان فعالیت‌های بدنی در جامعه افزایش پیدا کند این آمار کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت. به گزارش شفقنا، علی خلیلی در مجمع هیئت همگانی کرمانشاه یکی از سیاست‌ها و رویکردهای این فدراسیون را کاهش کم‌تحرکی در جامعه عنوان کرد و افزود: در شرایطی که امروزه کم‌تحرکی بیداد می‌کند، برنامه‌هایی را برای افزایش تحرک بین مردم در حال اجرا داریم. پس از شیوع بیماری کرونا، بیشتر خانواده‌ها به سمت زندگی نشسته و ساکن رفتند و بسیاری از کارها هم در بستر فضای مجازی و اینترنتی انجام می‌گرفت، بنابراین میزان تحرک مردم بسیار کاهش پیدا کرد.