کد خبر : 414638 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۶ - 03:39
علی صالح‌آبادی – مدیرمسئول روسیه در تله غرب افتاد؛ ایران نباید در تله غرب و روسیه بیافتد

ستاره صبح آنلاین-دانشمندان حوزه علم سیاست بر این عقیده‌اند که اگر یک فرد یا گروه یا دولت 100 بار یا 1000 بار با دشمن خود مذاکره، گفتگو و بده – بستان (Trad off) کند، هزینه‌اش کمتر از یک‌بار جنگیدن است.

علت این است که جنگ خسارت انسانی و مالی دارد و بنیان جامعه و خانواده‌ها را به هم می‌ریزد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که هزینه تحریم در بلندمدت بیشتر و خطرناک‌تر از جنگ است و گفت‌وگو و مذاکره بهترین راه‌حل است و کمترین هزینه را دارد. متأسفانه کشور سال‌هاست که به دلیل اتخاذ سیاست تهاجمی علیه غرب زیر ضرب تحریم قرار گرفته است. این سیاست بر ملت فشار وارد کرده و زندگی خانوارهای ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است.

گروه «مطالعات ایران ماه‌نگار راهبردی دیده‌بان امنیت ملی» اخیراً پژوهشی انجام داده که نتایج آن نشان می‌دهد مردم خواهان حکمرانی نوین هستند که بتواند نظر موافق مردم را جلب کرده و مشکلات انباشتی کنونی را رفع یا مدیریت کند. حکمرانی خوب را می‌توان در رویکردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روابط خارجی تأمین کرد. دراین‌ارتباط به چند موضوع اشاره می‌شود.

1-روسیه و چین متحد ایران بوده و هستند. چین در 18 ماه گذشته 185 میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده و ادعا شده که روسیه 2.7 میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ است؛ اما مهم این است که مردم نتیجه دوستی با چین و روسیه را در زندگی خود حس نکرده و نمی‌کنند؛ چرا؟

2-روسیه روز 5 اسفند 1400 از زمین، هوا و دریا به یک کشور مستقل حمله کرد و حق حاکمیت ملی اوکراین را نقض کرد. روز گذشته جنگ روسیه علیه اوکراین یک ‌ساله شد. نتیجه این جنگ علاوه بر ویرانی، کشتار، نابودی زیرساخت‌های اوکراین و ناکارآمد شدن ماشین جنگی و هیمنه و هژمونی روسیه در عرصه بین‌المللی، خسارت مالی برای اقتصاد اوکراین، روسیه و جهان بر جا گذاشته است. دراین‌ارتباط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برآورد کرده حمله روسیه به اوکراین 2.8 تریلیون دلار (نزدیک به 3 هزار میلیارد دلار) برای اقتصاد جهان هزینه خواهد داشت که اغلب این خسارت‌ در اروپاست؛ زیرا این جنگ منجر به بروز مشکلات در تأمین انرژی برای کشورهای اروپایی شده است.

 

3-نویسنده که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به یاد دارد که چگونه غرب رقیب اصلی خودش را از صفحه جغرافیای جهان حذف کرد، سال گذشته در روز 7 اسفند 1400 یعنی سه روز بعد از حمله پوتین به اوکراین در یادداشتی در همین ستون نوشت: «روسیه در تله غرب افتاده است و غربی‌ها در تلاش‌اند تا همان‌طور که اتحاد جماهیر شوروی را از بین بردند، پوتین و روسیه کنونی را نیز به سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی دچار کنند.»

این پیش‌بینی به موقع درست از کار درآمد چون اکنون پوتین در مخمصه‌ای گرفتار شده که نه راه «پیش» و نه راه «پس» دارد. نتیجه جنگ احمقانه پوتین علیه اوکراین میلیاردها دلار هزینه برای این کشور داشته و همچنین میلیاردها دلار پول‌های روسیه توسط غرب بلوکه ‌شده و سازمان ملل متحد پنج قطعنامه علیه روسیه وضع کرده است. جالب اینکه کشورهایی که به نفع روسیه در سازمان ملل رأی داده‌اند کمتر از انگشتان دست هستند.

4-ایران با فروش پهباد به روسیه دچار خطای محاسباتی شد؛ زیرا این معامله بهانه به دست غرب داده تا در عرصه بین‌المللی علیه ایران یارگیری کند.

5-روسیه و ایران می‌پنداشتند که زمستان سخت، کشورهای اروپایی را در برابر روسیه و ایران به‌زانو درمی‌آورد و این دو کشور می‌توانند از اروپا و آمریکا امتیاز بگیرند؛ اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که غرب موفق شد انرژی مورد نیازش را تأمین کند و درنتیجه استراتژی زمستان سخت اروپا شکست خورد.

رصد اتفاقاتی که علیه روسیه و ایران در جریان است، نشان می‌دهد که غربی‌ها ایران را متحد و شریک روسیه در جنگ اوکراین می‌دانند. فضاسازی دراین‌ارتباط و همچنین مسائل حقوق بشری و فعالیت‌های هسته‌ای ایران روند فزاینده دارد.

لازم است ایران حسابش را از روسیه در جنگ اوکراین جدا کند و از افتادن توأمان در تله غرب و روسیه که خطرناک و پرهزینه است خودداری کند و فایده هر اقدام مشترک با روس‌ها را برای مردم توضیح دهد.

وردن غرب