کد خبر : 414586 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۳ - 09:12
نعمت الله ایزدی دیپلمات پیشین ایران در روسیه در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: فشار آمریکا و متحدانش بر روسیه بیشتر خواهد شد/ توازن قوا بین روسیه و اوکراین جنگ را طولانی کرده است / سرنوشت پوتین به نتیجه جنگ بستگی دارد ستاره صبح:یورش نظامی روسیه به اوکراین در آستانه یکسالگی خود قرار دارد.از روز 24 فوریه 2022 (5اسفند1400) که پوتین به اوکراین حمله کرد تصور نمی کرد که پس از یکسال جنگ نه تنها دستاوردی به دست نیاورد بلکه تحریم و فشار بین المللی علیه روسیه وضع شود و اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.در کنار فشار های بین المللی به مسکو کشورهای غربی کمک های بسیاری را به لحاظ منابع مالی و تسلیحات نظامی به اوکراین کرده و می کنند..در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با نعمت الله ایزدی دیپلمات پیشین ایران در روسیه انجام داده که در ادامه می خوانید:

 

ستاره صبح آنلاین-  ارزیابی شما از سفر محرمانه بایدن به کی یف در آستانه یکسالگی جنگ اوکراین چیست؟

به نظر بنده غربی ها انتظار نداشتند که جنگ تا این حد طولانی شود.جنگ هر میزان طولانی شود گسترده هم می شود و به لحاظ روانی در جوامع بین المللی دنیا نیز عادی جلوه می دهد.این دو موضوع می تواند امنیت کشورهای اروپایی را با مخاطراتی روبه رو سازد.تهدید مرزهای اروپا تهدید ناتو و تمامیت نظامی غرب و آمریکا نیز محسوب می شود.
کمک های نظامی آمریکا و غرب در ابعاد مختلف نشان می دهد غرب علاقه ای ندارد که جنگ طولانی شود.طولانی شدن جنگ از جنبه ی مسائل اقتصادی کشورهای غربی را تحت فشار می گذارد.اگر غرب بخواهد کمک به یک هم پیمان را قطع کند از جنبه سیاسی و حیثیتی لطمه جدی خواهد دید. فشار آمریکا و متحدانش بر روسیه بیشتر خواهد شد.

  به نظر شما کمک های تسلیحاتی به اوکراین روند جنگ را طولانی می کند یا به پایان جنگ سرعت می بخشد؟
بستگی به نوع کمک ها به اوکراین دارد.روسیه غیر از توان هسته ای هر اندازه که تسلیحات نظامی داشته وارد جنگ اوکراین کرده و امروز به این نقطه رسیده است.اما از سوی دیگر به نظر میرسد که غربی ها در حوزه زمینی و هوایی حمایت لازم را از اوکراین نکرده اند.
اگر کشورهای اروپایی و آمریکا بخواهند مانند گذشته کمک های خود را به سلاح های سبک و منابع مالی محدود کنند روند جنگ طولانی می شود.این نوع کمک رسانی اوکراین را تنها به دفاع سرگرم می کند و جنگ تمام نمی شود
اما برای پایان جنگ ظرفیت های نظامی غرب کم نیست. اگر این کشورها اراده کنند می توانند روند کمک رسانی را به حدی بالا ببرند که به پایان جنگ نزدیک شوند.اما این اقدام تبعاتی هم از سوی روسیه دارد.ممکن است روسیه در واکنش به این کمک ها دست به استفاده از سلاح هسته ای بزند.هرچند که بنده تاکنون استفاده از سلاح هسته ای توسط روسیه را غیر محتمل می دانم.اما به هر حال این ظرفیت را روسیه دارد و در شرایط سخت از آن استفاده کند. بنابراین توازن قوا بین روسیه و اوکراین جنگ را طولانی کرده است.اگر این شرایط همینطور ادامه پیدا کند این جنگ حتما فرسایشی خواهد شد و به حفظ موقعیت موجود ادامه پیدا می کند. اروپا و آمریکا با تسلیحات سنگین می توانند ضربات مهلکی به روسیه بزنند که پایان جنگ را نزدیک می کند.

  در جنگ روسیه و اوکراین چه کشوری را می توان پیروز معرفی کرد؟
معیار پیروزی و یا شکسست در جنگ اهداف آن است.اگر پوتین به دنبال ضمیمه کردن اوکراین به خاک خود بوده حاصل شدن این نتیجه می تواند پیروزی یا شکست را مشخص کند. اما اوکراین در حوزه تدافعی قرار دارد به همین دلیل اگر بتواند جلوی تجاوز روسیه را بگیرد و از خاک خود چیزی به روسیه ندهد حتی اگر کشورش ویران شود و زیرساخت هایش از بین برود بازهم پیروز جنگ خواهد بود.
جنگ برای هر دو طرفش با خسارت همراه است.اما روسیه چون مهاجم بوده و اهدافی را برای خود تعریف کرده تا به آن دست نیابد نمی توان آن را پیروز اعلام کرد.
البته روسیه به بخشی از اهداف سیاسی خود دست پیدا کرده است.زیرا یکی از اهداف مسکو عدم عضویت اوکراین در ناتو بوده است.اگر این اتفاق نیوفتد روسیه می تواند مدعی شود من عقب نشینی می کنم زیرا به هدفم در اوکراین رسیده ام.

  به نظر شما سرانجام پویتن چه می شود؟
سرانجام پوتین به نتیجه جنگ بستگی زیادی دارد اما نه به آن معنا که پوتین سقوط کند یا کشته شود.اگر او بتواند دوباره کاندیدا شود شاید بتواند مجدد رئیس جمهور شود.
پوتین در داخل روسیه و خارج از آن دچار یک افت پرستیژ و شخصیتی شده است.
در روسیه به دلیل سیستم جمهوری نمی توان گفت که سقوط پوتین به معنای سقوط رژیم است.پوتین یک رئیس جمهور است که ممکن است به اهداف خود برسد یا نرسد اما اینکه زودتر از موعد سقوط کند خیلی بستگی به نتایج جنگ دارد.اگر جنگ هیچ دستاوردی نداشته باشد ممکن است از داخل پوتین دچار مشکل شود.

  آیا تحریم های روسیه برداشته می شود؟
تا مادامی که تکلیف جنگ روشن نشود تحریم ها برداشته نخواهد شد.اگر قرار بود تحریم ها برداشته شوند بهترین زمان زمستان امسال بود که برای عدم فشار بر روی اروپا تحریم های روسیه را برمی داشتند. اگر روسیه شکست را بپذیرد و به جنگ  پایان دهد به تدریج به ساختار جهانی بازخواهد گشت.