کد خبر : 414582 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲ - 16:29
ستاره صبح آنلاین بررسی می‌کند: جنگ اوکراین در آستانه یکسالگی/پیامدهای رویارویی غرب با روسیه چیست؟ مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح سه روز بعد از حمله روسیه به اوکراین در روز 7 اسفند 1400 در سرمقاله مطلبی با عنوان «پوتین در تله غرب افتاد» را به رشته تحریر درآورد

ستاره صبح مصطفی فروغی: 5 اسفند حمله روسیه به اوکراین یک‌ساله می‌شود. پوتین افسر سابق کا گ ب سازمان اطلاعات شوروی سابق از سال 1999 یا در سمت نخست‌وزیر و یا در سمت رئیس‌جمهور سرنوشت روسیه را در دست گرفته است. پوتین با انگاره‌های کمونیستی و بهره‌گیری از مشت آهنین می‌پنداشت در یک حمله برق‌آسا اوکراین را اشغال و مثل چچن که رمضان قدیروف را در آنجا گمارد این بار همین کار را در اوکراین تکرار کند و به‌زعم خودش از پیشروی ناتو به سمت مرزهایش بکاهد. در عمل این انگاره و توهم غلط از کار درآمد و مقاومت رئیس‌جمهور جوان و مردم اوکراین از یکسو و حمایت تمام‌قد غرب از اوکراین و بردن روسیه زیر تیغ تحریم از سوی دیگر شرایط را به ضرر پوتین و به نفع زلنسکی تغییر داد.
مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح سه روز بعد از حمله روسیه به اوکراین در روز 7 اسفند 1400 در سرمقاله مطلبی با عنوان «پوتین در تله غرب افتاد» را به رشته تحریر درآورد و پیش‌بینی کرد غربی‌ها همان‌طور که شوروی سابق را متلاشی کردند خیز برداشته‌اند تا روسیه کنونی به‌ویژه پوتین را از اریکه قدرت پایین بکشند.
*مکرون و روسیه
امانوئل مکرون که پیش‌ازاین تا حدودی جانب پوتین را می‌گرفت و می‌گفت نباید او را تحقیر کرد در تازه‌ترین اظهار گفته پوتین باید شکست بخورد؛ اما روسیه نابود نشود. این اظهارنظر نشان می‌دهد که فرانسه به دنبال شکست پوتین در جنگ اوکراین است.
*میدان داری آمریکا در جنگ اوکراین
آمریکا که سال‌هاست با روسیه و چین در حالت تنش به سر می‌برد از فرصت اشتباه پوتین در حمله به اوکراین استفاده کرده و با کمک تسلیحاتی و مالی عظیم توانسته ماشین جنگی روسیه را از کار بیندازد. جوبایدن در روزهای اخیر 500 میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک کرد و به‌طور غیرمنتظره وارد کیف شد تا به پوتین و جهان این پیام را بدهد که آمریکا تمام‌قد از اوکراین حمایت می‌کند. کمک آمریکا مالی و نظامی است و مهم‌تر از آن وضع حدود 6500 مورد تحریم علیه مقامات و نهادهای روسی است که به اقتصاد این کشور خسارت جدی وارد کرده است.
*پوتین چه می‌کند
ولادمیر پوتین که تاکنون چند قطعنامه محکومیت سازمان ملل را با خود و برخلاف گذشته در کنفرانس مونیخ هم دعوت نشده ظاهراً بر این عقیده است که سیاست مشت آهنین که مشتش را خالی کرد به جنگ ادامه دهد. وی در تازه‌ترین اظهارنظر گفته از جنگ دست نخواهد کشید. رویارویی غرب با روسیه از هر زمان دیگر بیشتر شده است. پیش‌بینی می‌شود که این رویارویی به دخالت ناتو در جنگ منجر شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مثل آن است که جنگ جهانی سوم اتفاق افتاده و این احتمال وجود دارد که پوتین دستش روی ماشه بمب اتم بگذارد و آن را فشار دهد در طرف مقابل هم این ماشه فعال خواهد شد و دنیا دچار جنگ و ویرانی خواهد شد در چنین شرایط خطر کنونی دیپلماسی و عقب‌نشینی روسیه از سرزمین‌های اشغال‌شده در اوکراین می‌تواند جهان را از کابوس جنگ نجات دهد.

*چهار قطعنامه ضدِ روسی سازمان ملل
چهارمین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل برای رای گیری علیه روسیه در ۲۰ مهرماه (۱۲ اکتبر) سال جاری برگزار شد.آمریکا برای چهارمین بار از آغاز جنگ اوکراین در تلاش برای تصویب قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه بود که با تصویب آن، همه پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت و اقدام مسکو را محکوم کرد.

*عدم حضور روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ
کنفرانس امنیتی مونیخ که هرساله با حضور سران کشورهای مختلف از سراسر جهان در آلمان برگزار می شود امسال از روسیه برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل نیامد.گفتنی است این کنفرانس با سخنرانی مجازی زلنسکی آغاز شد.اعضای حاضر در این کنفرانس در سخنرانی های خود خواستار افزایش کمک به اوکراین شدند.

*سخنرانی سالانه پوتین
سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه ۲۱ فوریه یک روز پس از سفر از پیش تعیین نشده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اوکراین انجام شد. وی در آغاز سخنرانی خود گفت که «قدم به قدم به تمام اهداف روسیه در اوکراین که از سال ۲۰۱۴ تعیین شده است» می رسد. 

آقای پوتین مجددا غرب را «مسئول آغاز درگیری و کشته‌شدن تعداد بسیاری از مردم» دانست و هدف غرب را کشیدن این درگیری به سطحی جهانی عنوان کرد و گفت: «مردم اوکراین توسط حکومت این کشور و حاکمان غربی به گروگان گرفته شده‌اند. غرب و حکومت اوکراین این کشور را از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی اشغال کرده‌اند.»

وی سیاست غرب در قبال روسیه را انتقام گرایانه دانست و اتهام‌های مطرح شده از سوی غرب بر علیه روسیه در کنفرانس مونیخ را «بی‌پایه و اساس» خواند. او همچنین غرب را به راه انداختن «جنگ اطلاعاتی» علیه کرملین و هدف قراردادن جوانان روس متهم کرد. وی همچنین ادعا کرد: «پدوفیلی به یکی از هنجارهای جوامع غربی تبدیل شده است.» 

آقای پوتین هدف حکومت‌های غربی را «بی‌ثبات کردن ملت روس» خواند و گفت: «ما باید به خود ببالیم. ما یک ملت چند فرهنگی هستیم و اکثر مردم ما پشتیبان نبرد در اوکراین هستند.» ولادیمیر پوتین ثمره تحریم‌های دولت‌های غربی علیه روسیه را «مجازات خودشان» دانست و با ذکر این که توجه روسیه پس از این تحریم‌ها به سوی آسیا متمایل شده است، گفت: «شکست روسیه غیر ممکن است.»

آقای پوتین با اشاره به تعلیق عضویت روسیه در پیمان استارت نو (New START) مبنی بر کاهش تسلیحات هسته‌ای گفت: «در همین راستا، امروز ناچارم اعلام کنم که روسیه مشارکت خود در پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک را تعلیق می‌کند.»

رئیس جمهوری روسیه، دریای آزوف را جزء قلمرو روسیه دانست و گفت: «ما به احیای بنگاه‌ها، مشاغل و بنادر دریای آزوف که بار دیگر به دریای داخلی روسیه تبدیل شده است می‌پردازیم.» دریای آزوف در غرب روسیه و جنوب شرقی اوکراین قرار دارد و در قلمرو هر دو کشور است.