کد خبر : 414561 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲ - 03:03
آتش زدن کمک‌ها به زلزله‌زدگان ترکیه توسط نژادپرستان در آلمان

کامیون‌های کمک‌های مالی که برای زلزله‌زدگان ترکیه در نظر گرفته‌شده بود توسط آتش‌افروزان در یک سوپرمارکت متعلق به ترک‌ها در نزدیکی دورتموند در غرب آلمان به آتش کشیده شد از آتش افروزان درحالی‌که پرچم ترکیه را در آتش انداخته بودند فیلم گرفته شد. مجموع این خسارت حدود 21500 دلار بود. این آتش‌سوزی کمک‌های مالی برای زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه را نابود کرد. گمان می‌رود این کار یک گروه راست افراطی ضد مهاجران باشد.

در شهر رکلینگهاوزن آلمان، روز دوشنبه آتش افروزان در ویدئوهای آنلاین مشاهده شدند که به سوپرمارکتی که در آن لباس‌هایی برای زلزله‌زدگان در ترکیه و سوریه توسط داوطلبان تهیه و جمع‌آوری شده بود، حمله‌ور شدند. آتش افروزان سپس لباس‌ها را سوزاندند که ارزش آن‌ها هزاران دلار تخمین زده می‌شد.

وی جی راه، مردی که فروشگاه را اداره می‌کند، به رسانه‌های محلی گفت: «رویای ما برای اهدای این لباس‌ها و سرمایه‌ها زمانی از بین رفت که دو پسر جوان اروپایی تبار وارد سوپرمارکت شدند و آن را به آتش کشیدند».

این‌که آیا این حمله باانگیزه سیاسی یا نژادی بوده هنوز مورد تأیید واقع نشده است، اما این امکان وجود دارد که چنین بوده باشد، زیرا راه و کارکنانش به خبرنگاران گفتند که «حمله‌کنندگان سفیدپوست با شعارهای ضد مهاجران دو پرچم ترکیه را در میان کمک‌های آتش‌گرفته انداختند و سوزاندند.»

در پی این حادثه، اهالی به خبرنگاران گفتند: «ما غمگین شدیم. برخی از ما گریه می‌کردیم زیرا ساعت‌ها وقت گذاشته بودیم تا از کمک‌های مالی و بسته‌ها مراقبت کنیم... ما یک جامعه انسانی هستیم، مردم پس از آتش‌سوزی دورهم جمع شدند تا آنچه را که می‌توانیم نجات دهیم. خدا را شکر آتش افروزان به قسمت عقب انبار که قبلاً بسته‌هایی را بسته‌بندی کرده بودیم دسترسی پیدا نکردند».

با وجود ادامه تهدیدها راه و کارکنانش تصمیم گرفتند دیگر کمک مالی و پوشاک برای زلزله‌زدگان را نپذیرند در عوض از مردم بخواهند تا مستقیماً پول‌هایشان را به مؤسسات خیریه که با آسیب دیدگان ناشی از حوادث طبیعی سروکار دارند، بدهند.

این حمله درزمانی رخ داد که آلمان - با جمعیت حدود 2.9 میلیون ترک و حدود 924000 سوری - اعلام کرد که به بستگان مهاجران ترکیه‌ای و پناهندگان سوری ویزای موقت می‌دهد تا از مناطق آسیب‌دیده از زلزله در جنوب شرق ترکیه و شمال غرب سوریه دور بمانند.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان که روز شنبه با روزنامه بیلد صحبت کرد، آن را «کمک‌های اضطراری» خواند و گفت: ما می‌خواهیم به خانواده‌های ترک یا سوری در آلمان اجازه دهیم تا اقوام نزدیک خود را از منطقه فاجعه بدون بوروکراسی به خانه‌های خود بیاورند.

درحالی‌که دولت آلمان این موضع را در انعکاس سیاست‌های درهای باز دولت قبلی در دوره صدراعظم سابق آنگلا مرکل اتخاذ می‌کند، با این حال، احساسات راست افراطی و ضد مهاجران و پناهندگان در آلمان افزایش‌یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، این امر یعنی قدرت گرفتن راست افراطی در کشور به حدی رایج است که در ماه آذر (دسامبر) نیروهای امنیتی آلمان 25 عضو از این گروه‌ها را که مظنون به کودتا برای سرنگونی دولت آلمان بودند را دستگیر کردند.

15 فوریه 2023

تارنمای میدل ایست مانیتور

برگردان علی‌اصغر شهدی

[email protected]