کد خبر : 414559 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱ - 17:02
ستاره صبح آنلاین بررسی می‌کند: ایران هراسی؛ اجماع سازی ستاره صبح مصطفی فروغی: واقعیت این است که سیاست به مفهوم عام آن مقوله پیچیده است که خطا یا اشتباه محاسباتی) Miscalculation ) «هانس جى مورگنتا» (1980-1904) کتابی با عنوان «سیاست میان ملت‌ها» در 1059 صفحه پس از جنگ جهانی نوشت. این دانشمند علم سیاست مبدأ و مبتکر نظریه «واقع‌گرایی» در روابط خارجی است.

به گزارش ستاره صبح آنلاین چکیده نظر این عالم علم سیاست به این شرح است.
موفقیت دیپلماسی تابع این قوانین است:
١-دیپلماسى باید عارى از روح جنگاورى باشد یعنى نباید تابع مبارزات ایدئولوژیک باشد
٢-اهداف سیاست خارجى باید بر مبناى منافع ملى تعریف شود
٣-دیپلماسى باید ازنظر سایر دولت‌ها نیز به صحنه سیاسى بنگرد یعنى حدود امنیت ملى طرف مقابل را نیز به رسمیت بشناسد
٤- دولت‌ها باید آماده مصالحه در مورد موضوعاتی كه برایشان حیاتى نیست باشد و مصالح تابع سه شرط است:
االف-از حقوق بی‌ارزش به خاطر جوهره یك امتیاز واقعى صرف‌نظر كند
ب-هرگز خود را در موقعیتى قرار ندهد كه عقب‌نشینی از آن بدون از دست دادن حیثیت یا قبول مخاطرات عظیم ناممكن باشد
پ-هیچگاه متحد ضعیفتان برایتان تصمیم نگیرد

 

اجلاس داووس سال 2023

واقعیت این است که در کشور ما روابط خارجی و داخلی بر اساس واقعیت‌ها تعریف‌نشده، بلکه در همه دولت‌ها آرمان‌گراها در برابر واقع‌گراها قرارگرفته‌اند و در انتها کفه ترازو به سمت تندروها و افراطی‌ها چربیده و آن صدایش بلند کرده و در عمل برای کشور و مردم ایجاد زحمت کرده‌اند.
متأسفانه در ماه‌های اخیر هم‌زمان دو پروژه ایران هراسی و اجماع سازی علیه جمهوری اسلامی شکل‌گرفته است که به چند نمونه آن اشاره می‌شود.
غیبت ایران در اجلاس داووس مجمع جهانی اقتصاد هرسال در دهکده داووس سوئیس برگزار می‌شود. در این مجمع از سیاستمداران، اقتصاددانان و ... دعوت می‌شود امسال برخلاف سال‌های قبل از ایران دعوت نشد و از یکی از اپوزسیون در این اجلاس مهم حضور پیدا کرد.

 

کنفرانس مونیخ

*کنفرانس امنیتی مونیخ
این کنفرانس حدود 85 سال است که در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود و در آن به مسائل امنیتی و سیاسی پرداخته می‌شود. دست‌اندرکاران این کنفرانس تا سال گذشته از وزیر خارجه ایران دعوت می‌کردند، امسال از فرد مخالف جمهوری اسلامی دعوت به عمل آوردند. عدم حضور نماینده ایران در مجمع جهانی اقتصاد و کنفرانس مونیخ نشان از اثرگذاری اپوزیسیون بر مجامع بین‌المللی است.

تجارت نیوز

عباس عراقچی دبیر شورای روابط خارجی دراین‌باره می‌گوید: «اجرای پروژه بدنام سازی، امنیتی سازی و مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی در دنیا هشدار داد و گفت: این بسیار خطرناک است. خطرناک به این معنا که منافع ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما باید مراقبت کنیم. دست صهیونیست‌ها در پشت این قضایا دارد. آن‌ها در تلاش‌اند که ایران را به‌عنوان یک تهدید و یک نظام غیرقابل‌قبول معرفی کنند. این اثرات خود را در روابط خارجی ما می‌گذارد و باعث کاهش همکاری‌های ما با کشورهای دیگر می‌شود؛ یعنی فضایی را به وجود می‌آورند که کشورها برای همکاری با ایران تردید پیدا کنند.»

* تظاهرات در مقابل دفتر اتحادیه اروپا
بر اساس گزارش منابع خبری در ادامه اعتراض مخالفان جمهوری اسلامی در شهر مونیخ آلمان این بار مخالفان در برابر مقر اتحادیه اروپا در بروکسل اجتماع کردن و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران که یک نیروی نظامی است در فهرست گروه‌های تروریستی ازآنجاکه دولت‌های اروپایی و اعضای پارلمان اروپا و کشورهای عضو نیاز به رأی ایرانی‌ها دارند این امکان وجود دارد که فشارهای آن‌ها مؤثر واقع شود صاحب‌نظران، کارشناسان و کنشگران بر این عقیده‌اند که این سناریوها و برنامه‌هایی که علیه ایران در جریان است را می‌توان با چرخش سیاست تهاجمی به سیاست واقع‌گرایی که همه کشورها آن را اجرا کرده و می‌کنند با مذاکره مستقیم دوباره یعنی ایالات‌متحده و فاصله گرفتن از روسیه و به رسمیت شناختن حق حاکمیت اوکراین می‌توان سناریوها را خنثی کرد و کشور را از پیچ خطرناک عبور داد.