کد خبر : 414473 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - 13:39
امان الله قرایی مقدم در گفتگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد: ریشه اعتراضات و راهکارها ایجاد رضایتمندی/مهمترین وظیفه حکومت برقراری آرامش و رفاه در جامعه است/پنهان بودن اعتراض نشانه پایان آن نیست قرایی مقدم گفت:همبستگی زمانی محقق می شود که مردم دغدغه معیشت نداشته باشند

ستاره صبح آنلاین:اعتراضات خیابانی به ظاهر پایان یافت؛ اما کارشناسان هشدار می دهند اینکه مردم اعتراض نمی کنند نشانه این نیست که شرایط مناسب دارند و راضی هستند. متاسفانه مشکلات اقتصادی همچنان وجود دارد و مجلس و دولت تاکنون نتوانسته اند بر مشکلات فائق آیند. خوشبختانه با تدبیر رهبری فرمان عفو باعث شد تا بخشی از آلام جامعه تسکین پیدا کند و نوعی وحدت و همدلی در جامعه به وجود آمده است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با امان الله قرایی مقدم جامعه شناس انجام داده که در ادامه می خوانید:
-به نظر شما شرایط کشور تا چه میزان بر رفتار شهروندان تاثیرگذار است؟
وظیفه دولت ها و حکومت ها این است که نسبت مردم و مطالبه آن ها احساس مسئولیت کنند. نارضایتی به کارکرد دولت بازمیگردد و در بازه مسائل اقتصادی تعریف می شود. همبستگی به شرطی محقق می شود که مردم دغدغه معیشت نداشته باشند یا حداقل اینکه اگر مشکلاتی هم دارند، نسبت به رفع آنها امید داشته باشند.
-آیا پرخاشگری در توسعه کشور تاثیرگذار است یا خیر؟
نظام حکمرانی باید این موضوع را در نظر داشته باشد که پرخاشگری تولید را پایین می آورد و توسعه هم مغفول می‌ماند. همچنین می توان گفت از منظر جامعه شناختی پرخاشگری ربط مستقیم به رابطه مردم با تصمیم‌گیران دارد. پس باید اذعان داشت که مهمترین وظیفه حکومت برقراری آرامش و رفاه در جامعه است.
آرامش مردم با رفتار مسئولان ربط مستقیم دارد و مهم است، تلویزیون چه برنامه‌هایی پخش می کند و حتی بیلبوردهای خیابان هم می‌تواند مردم را آرام یا پرخاشگر کند. اگر مسئولان به هر دلیلی نسبت به مطالبات و در نتیجه آرامش مردم بی‌تفاوت باشند، آن زمان است که مردم از حاکمان ناراضی می شوند در چنین حالتی، تصمیم به اعتراض می کنند. وقایع ماه های اخیر نشان می دهد که متاسفانه کشور متحمل هزینه هایی به لحاظ سیاسی و اقتصادی شد. یعنی وقتی مردم مشکل معیشت دارند، به تدریج ناراضی می شوند و بعضا دست به اعتراض می زنند که پرهزینه هم برای مردم و هم برای حاکمیت است. 
اگر جوانان امکانی برای شادی و تخلیه هیجانات خود داشتند مشکلات معیشتی و آزادی های اجتماعی کمتر باعث رنجش آنها می شد و طبیعتا دست به اعتراض  سخت نمی زدند. بنابراین می توان گفت مقصر نارضایتی عملکرد دولت ها و مسئولان ناکارآمد است.
-به نظر شما اظهارنظرهای غیر کارشناسی و بعضا تند چه تاثیری بر پرخاشگری می گذارد؟ 
اینکه یک سیستم مسائل اقتصادی و مشکلات مردم را نادیده انگارد نتیجه‌اش جز واکنش سوءِ مردم است. لازم است تصمیم‌گیران بدانند اصرار افراطی روی برخی مسائل، مردم را نسبت به آنچه برای آنها مهم است، بی‌تفاوت خواهد کرد.  همچنین برخی اظهارنظرهای سخیف و غیرواقعی که از تریبون ها ایراد می شود، افکار عمومی را نسبت به اصلاح امور ناامید و بالطبع جامعه را به جامعه نگران تبدیل می کند.
-صدا و سیما چه نقشی در مسائل فرهنگی دارد؟
متاًسفانه صدا و سیما به محلی برای ترویج یک جانبه گرایی تبدیل شده است. آنچه مشاهده می‌شود، در انتخاب برنامه‌ها روی ایدئولوژی بیشتر از موضوعات دیگر تاًکید می شود. به اخبار تلویزیون باید اشاره شود که اخبار عموماً دستچین شده و خبرهایی که مدنظر جریان های خاص سیاسی است، با آب و تاب منعکس می شود و خبرهای مدنظر مردم به گونه‌ای مخابره می شود که درست نیست.
-به نظر شما اعتراضات تمام شده است یا خیر؟
برخی افراد از تمام شدن اعتراض‌ها می گویند. باید دانست که با اینکه مردم به خیابان نمی‌آیند، اما دولتمردان لازم است بدانند، مردم نارضایتی‌ دارند و وظیفه اصلی دولت برآورده کردن مطالبات مردم  است. 
پنهان بودن اعتراض نشانه پایان آن نیست. دولت باید با مردم هماهنگ باشد و به جامعه این پیام را بدهد که به فکر اصلاح امور است. چرا که در طول تاریخ می بینیم، هر زمان که مردم ناامید شده‌اند، حتی به مغول ها هم نامه نوشته و طلب کمک کردند. همین مردم به دلیل اعتماد به حاکمیت در دولت دفاع مقدس هشت سال با عراق جنگیدند. اکنون وقت آن رسیده که مطالبات مردم برآورده شود تا افراد زندگی بهتری داشته باشند.